'Feyenoord is soort religie' 12 EREVELD HERDENKING Kamp - het adres van oma- post.nl is ook zijn privéadres - krijgt van oma's (en opa's, daar mag Omapost ook naartoe) be dankjes als 'Dankzij jullie heb ik nu weer contact met mijn klein kind' of 'Ik ben nu echt geluk kig'. Voor Maarten Bronts (36) is Omapost een schot in de roos. Als zijn ouders bij zijn grootmoeder („94 jaar. Of nee, 92 volgens mij") op bezoek komen, is het eerste wat oma laat zien het laatste kaartje dat ze van Maarten via Omapost heeft gekregen. „Ik kom ongeveer drie keer per jaar bij mijn oma - schandalig weinig eigenlijk - maar ik stuur zeker twee keer zo vaak een kaartje." Schrijnend Van de Kamps eigen oma zal niet gauw verkommeren wegens te weinig contact. „Mijn oma heeft veertig kleinkinderen, dus die krijgt wel mensen over de vloer. Maar ik heb ook ouderen ontmoet die zelden bezoek kre gen en al jaren geen contact meer met hun familie hadden. Dat vind ik echt schrijnend. Juist voor die opa's en oma's ben ik dit gaan doen." Gewoon bij je grootouders langsgaan 'blijft toch het beste', meent Van de Kamp. Als ze dan ook al eens een kaartje via Oma post hebben gekregen, helpt dat het gesprek vooruit. „Dan kun je het ook eens ergens anders over hebben dan over het weer en je studie." Het was tijdens een Startup Week end in Groningen, eind 2014. Wil bert van de Kamp (28) bedacht zich dat het al erg lang geleden was dat hij zijn oma voor het laatst gespro ken had. „De meeste opa's en oma's zijn offline. Mijn oma ook. Toch wilde ik haar op de een of andere manier laten weten wat ik allemaal online zet." Een idee was geboren: de app Oma post. Hiermee kun je foto's die je normaal op Facebook of Instagram zet, aan een fysiek kaartje toever trouwen. Je uploadt een foto op de app, voegt er een persoonlijke boodschap aan toe en klaar is kees, voor 2,50 euro. „We hebben de drempel verlaagd om iets van je te laten horen. In zes tig seconden kun je een kaartje op de post doen", zegt Van de Kamp. Want dat is het probleem van zijn generatie: „We zijn van alles van plan, maar er komt vaak niks van." Hoe vaak hoor je het niet, zegt hij, dat jongeren zich voornemen om bij oma langs te gaan: „In veel ge vallen blijft het bij dat voornemen. Iedereen heeft het druk, speciaal naar de winkel gaan en een kaartje kopen is al veel moeite." En welke jongere heeft er thuis nog postze gels liggen? Opa's De app is nog geen jaar in de lucht, er zijn inmiddels al zo'n 7.000 kaartjes op de post gedaan. Van de fp Wl» vS 'Mm* fk m „De kerken lopen leeg en de sta dions lopen vol", ziet Van den Ak ker. „Hoewel antropologisch on derzoek ontbreekt, durf ik best te stellen dat Feyenoord de meest re ligieuze voetbalclub is van alle maal. Het lijden staat centraal, bij Feyenoord worden de hoogte- en dieptepunten het meest intens beleefd." De verlossing lijkt nabij, want de volksclub uit Rotterdam-Zuid staat op het punt om kampioen te worden. Het was voor het D66- raadslid Jos Verveen aanleiding om te pleiten voor 'Feyenoord- vrij', zodat leerlingen de huldi ging op de Coolsingel kunnen bij wonen. „Ze krijgen ook vrij voor Goede Vrijdag of het Suikerfeest. Ieder mens heeft het recht om zijn reli gie te beleven. Met een huldiging op de Coolsingel als hoogmis", zei hij met een knipoog. Van den Akker ziet tal van over eenkomsten met kerkdiensten. De liturgie, de bijhorende ritue len, bestaat uit het Hand In Hand Kameraden en andere liederen. En Feyenoord kent ook een eigen ca techismus, aldus Van den Akker. „Dan gaat het om de kernbood schap. Bij Feyenoord is dat het lij den, het harde werken en onvoor waardelijke trouw. En, natuurlijk, ook goed voetbal." Voetbalclubs gedragen zich meer en meer als instellingen die een hoger maatschappelijk doel nastreven. Neem bijvoorbeeld de Feyenoord Foundation. „Kijk, ze willen zo veel mogelijk mensen in aanraking brengen met de nor men en waarden van de club. Dat is toch letterlijk een postreligieuze De belofte is een kampioenschap in plaats van het hiernamaals manier van spreken!" Of: „Tegen woordig gaan voetballers langs bij zieke kinderen. Vroeger zou de priester dat doen." Toch is er wel een verschil: Fey- enoordfans wordt niet het eeuwig leven beloofd. „De beloften zijn misschien anders, een kampioen schap in plaats van een hierna maals. Maar onderschat het niet: supporters laten zich in Feye- noord-kleuren begraven." dinsdag 2 mei 2017 Dikke lieve offline oma Veel jongeren hebben nauwe lijks contact met hun opa en oma. Daar moet iets aan veran deren, vindt Wilbert van de Kamp, oprichter van Omapost. Auke van Eijsden Leens Gebruikers van Omapost sturen op hun beurt een be richtje. Op de middelste foto Maarten Bronts en zijn grootmoeder. FOTO'S OMAPOST u - ~r" „r- /I SS Voor de derde keer werd gistermiddag Ereveld Vol Leven gehouden op Nationaal Ereveld Loenen. Vijfhonderd deelnemers gaven aan evenzoveel oorlogsslachtoffers een gezicht. In de meeste gevallen hadden de deelnemers hetzelfde geslacht en dezelfde leeftijd als de oorlogsslachtoffers voor wier graf zij in gelid stonden opgesteld. Het doel is om de verhalen achter het oorlogsleed levend te houden, foto rob voss Is Feyenoord religie? Jazeker, zegt de Rotterdamse filosoof Robin van den Akker (35). Een bezoek aan de Kuip heeft veei weg van een kerkdienst en fans laten zich begraven in het roodwit van de club. Antti Liukku Rotterdam - Robin van den Akker, filosoof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12