'Feyenoord
is soort religie'
12
EREVELD HERDENKING
Kamp - het adres van oma-
post.nl is ook zijn privéadres -
krijgt van oma's (en opa's, daar
mag Omapost ook naartoe) be
dankjes als 'Dankzij jullie heb ik
nu weer contact met mijn klein
kind' of 'Ik ben nu echt geluk
kig'.
Voor Maarten Bronts (36) is
Omapost een schot in de roos. Als
zijn ouders bij zijn grootmoeder
(„94 jaar. Of nee, 92 volgens mij")
op bezoek komen, is het eerste
wat oma laat zien het laatste
kaartje dat ze van Maarten via
Omapost heeft gekregen. „Ik kom
ongeveer drie keer per jaar bij mijn
oma - schandalig weinig eigenlijk -
maar ik stuur zeker twee keer zo
vaak een kaartje."
Schrijnend
Van de Kamps eigen oma zal
niet gauw verkommeren wegens
te weinig contact. „Mijn oma
heeft veertig kleinkinderen, dus
die krijgt wel mensen over de
vloer. Maar ik heb ook ouderen
ontmoet die zelden bezoek kre
gen en al jaren geen contact meer
met hun familie hadden. Dat
vind ik echt schrijnend. Juist voor
die opa's en oma's ben ik dit gaan
doen."
Gewoon bij je grootouders
langsgaan 'blijft toch het beste',
meent Van de Kamp. Als ze dan
ook al eens een kaartje via Oma
post hebben gekregen, helpt dat
het gesprek vooruit. „Dan kun je
het ook eens ergens anders over
hebben dan over het weer en je
studie."
Het was tijdens een Startup Week
end in Groningen, eind 2014. Wil
bert van de Kamp (28) bedacht zich
dat het al erg lang geleden was dat
hij zijn oma voor het laatst gespro
ken had. „De meeste opa's en oma's
zijn offline. Mijn oma ook. Toch
wilde ik haar op de een of andere
manier laten weten wat ik allemaal
online zet."
Een idee was geboren: de app Oma
post. Hiermee kun je foto's die je
normaal op Facebook of Instagram
zet, aan een fysiek kaartje toever
trouwen. Je uploadt een foto op de
app, voegt er een persoonlijke
boodschap aan toe en klaar is kees,
voor 2,50 euro.
„We hebben de drempel verlaagd
om iets van je te laten horen. In zes
tig seconden kun je een kaartje op
de post doen", zegt Van de Kamp.
Want dat is het probleem van zijn
generatie: „We zijn van alles van
plan, maar er komt vaak niks van."
Hoe vaak hoor je het niet, zegt hij,
dat jongeren zich voornemen om
bij oma langs te gaan: „In veel ge
vallen blijft het bij dat voornemen.
Iedereen heeft het druk, speciaal
naar de winkel gaan en een kaartje
kopen is al veel moeite." En welke
jongere heeft er thuis nog postze
gels liggen?
Opa's
De app is nog geen jaar in de lucht,
er zijn inmiddels al zo'n 7.000
kaartjes op de post gedaan. Van de
fp
Wl»
vS
'Mm* fk m
„De kerken lopen leeg en de sta
dions lopen vol", ziet Van den Ak
ker. „Hoewel antropologisch on
derzoek ontbreekt, durf ik best te
stellen dat Feyenoord de meest re
ligieuze voetbalclub is van alle
maal. Het lijden staat centraal, bij
Feyenoord worden de hoogte- en
dieptepunten het meest intens
beleefd."
De verlossing lijkt nabij, want
de volksclub uit Rotterdam-Zuid
staat op het punt om kampioen te
worden. Het was voor het D66-
raadslid Jos Verveen aanleiding
om te pleiten voor 'Feyenoord-
vrij', zodat leerlingen de huldi
ging op de Coolsingel kunnen bij
wonen.
„Ze krijgen ook vrij voor Goede
Vrijdag of het Suikerfeest. Ieder
mens heeft het recht om zijn reli
gie te beleven. Met een huldiging
op de Coolsingel als hoogmis", zei
hij met een knipoog.
Van den Akker ziet tal van over
eenkomsten met kerkdiensten.
De liturgie, de bijhorende ritue
len, bestaat uit het Hand In Hand
Kameraden en andere liederen. En
Feyenoord kent ook een eigen ca
techismus, aldus Van den Akker.
„Dan gaat het om de kernbood
schap. Bij Feyenoord is dat het lij
den, het harde werken en onvoor
waardelijke trouw. En, natuurlijk,
ook goed voetbal."
Voetbalclubs gedragen zich
meer en meer als instellingen die
een hoger maatschappelijk doel
nastreven. Neem bijvoorbeeld de
Feyenoord Foundation. „Kijk, ze
willen zo veel mogelijk mensen in
aanraking brengen met de nor
men en waarden van de club. Dat
is toch letterlijk een postreligieuze
De belofte is een
kampioenschap
in plaats van
het hiernamaals
manier van spreken!" Of: „Tegen
woordig gaan voetballers langs bij
zieke kinderen. Vroeger zou de
priester dat doen."
Toch is er wel een verschil: Fey-
enoordfans wordt niet het eeuwig
leven beloofd. „De beloften zijn
misschien anders, een kampioen
schap in plaats van een hierna
maals. Maar onderschat het niet:
supporters laten zich in Feye-
noord-kleuren begraven."
dinsdag 2 mei 2017
Dikke
lieve
offline oma
Veel jongeren hebben nauwe
lijks contact met hun opa en
oma. Daar moet iets aan veran
deren, vindt Wilbert van de
Kamp, oprichter van Omapost.
Auke van Eijsden
Leens
Gebruikers
van Omapost
sturen op hun
beurt een be
richtje. Op de
middelste foto
Maarten
Bronts en zijn
grootmoeder.
FOTO'S OMAPOST
u
- ~r" „r- /I
SS
Voor de derde keer werd gistermiddag Ereveld Vol Leven gehouden op Nationaal Ereveld Loenen.
Vijfhonderd deelnemers gaven aan evenzoveel oorlogsslachtoffers een gezicht. In de meeste
gevallen hadden de deelnemers hetzelfde geslacht en dezelfde leeftijd als de oorlogsslachtoffers
voor wier graf zij in gelid stonden opgesteld. Het doel is om de verhalen achter het oorlogsleed
levend te houden, foto rob voss
Is Feyenoord religie? Jazeker,
zegt de Rotterdamse filosoof
Robin van den Akker (35). Een
bezoek aan de Kuip heeft veei
weg van een kerkdienst en
fans laten zich begraven in het
roodwit van de club.
Antti Liukku
Rotterdam
- Robin van den Akker, filosoof