en ijsberenverblijf lijkt vaak
op het decor van een slecht
toneelstuk. Blauwe verf sug
gereert een heldere poolhe-
mel, wit stucwerk verbeeldt
stalactieten van ijs, een truttig
bassin de Noordelijke IJszee.
Sneue pogingen om de pool
in een zoo na te bootsen.
„Voor wie bouwen we zoiets
eigenlijk?" vraagt de Taiwa
nese fotograaf Sheng Wen Lo
(30) zich af. „Niet voor de ijs
beren, want die hebben nog
nooit een echte gletsjer ge
zien. Het is allemaal voor de
bühne."
Begrijp hem goed: hij is niet
mordicus tegen dierentuinen.
Maar wel tegen het houden
van sommige exotische soor
ten in gevangenschap. Zoals
olifanten, nijlpaarden, en ijs
beren dus. Tonnen worden
er tegenaan gegooid om een
ruimte geschikt te maken
voor deze oorspronkelijke
poolbewoners, geld dat je
beter kunt gebruiken om
andere dieren een beter leven
te geven.
En hij heeft een broertje
dood aan argumenten als edu
catie en fokprogramma's, om
zo het showen van deze wol
lige lobbesen te verantwoor
den. „Alsof een dierentuin een
soort ark van Noach is", zegt
hij. „Het is hartstikke onna
tuurlijk. Wat is de bedoeling?
Terugzetten in de natuur? Dat
is onmogelijk. Ze zouden in
een mum van tijd sterven."
Sheng Wen Lo wordt er
treurig van. „Het zijn solitaire
beesten, die in het wild een
enorm leefgebied hebben.
Hier zitten ze in een hok, met
al die nagemaakte poolele-
menten. Soms kunnen die
dieren hun kont niet keren.
En dan die vlakke betonnen
vloeren. Totaal ongeschikt
voor hun poten."
Met zijn foto's van verblij
ven in China en Europa (bin
nenkort te zien in Naarden)
wil hij de discussie over het
opsluiten van ijsberen aan
zwengelen. „Ik snap het wel
hoor, ijsberen zijn grote pu
bliekstrekkers. Star animals.
Maar tegen welke prijs? Als
je ziet hoe neurotisch deze
dieren zich op den duur gaan
gedragen. Dat constante ijs
beren, zoals ik in een aantal
dierentuinen heb gezien."
De reacties op zijn werk
zijn wisselend: het opent de
een de ogen, de ander wordt
er boos van of raakt geïrri
teerd. De jeugd begrijpt mis
schien nog wel het best dat
het eigenlijk niet kan, zegt hij.
„Ik was in Londen, en daar
werden kinderen emotioneel
bij het zien van een opgeslo
ten ijsbeer. Ze kregen tranen
in de ogen. Waarom zit hij in
een kooi, vroegen ze zich af.
Wat heeft hij misdaan?"
Onder nul
Namaakrotsen,
nepsneeuw, een
friswaterpartijtje.
In Polar Ocean
World in het
Chinese Wuhan
slaan bezoekers
de ijsberen gade
vanachter glas.
White Bear van Sheng Wen Lo
is te zien op het Fotofestival
Naarden 2017, dat van 20 mei
tot en met 18 juni plaatsvindt.
341 zaterdag 29 april 2017