en ijsberenverblijf lijkt vaak op het decor van een slecht toneelstuk. Blauwe verf sug gereert een heldere poolhe- mel, wit stucwerk verbeeldt stalactieten van ijs, een truttig bassin de Noordelijke IJszee. Sneue pogingen om de pool in een zoo na te bootsen. „Voor wie bouwen we zoiets eigenlijk?" vraagt de Taiwa nese fotograaf Sheng Wen Lo (30) zich af. „Niet voor de ijs beren, want die hebben nog nooit een echte gletsjer ge zien. Het is allemaal voor de bühne." Begrijp hem goed: hij is niet mordicus tegen dierentuinen. Maar wel tegen het houden van sommige exotische soor ten in gevangenschap. Zoals olifanten, nijlpaarden, en ijs beren dus. Tonnen worden er tegenaan gegooid om een ruimte geschikt te maken voor deze oorspronkelijke poolbewoners, geld dat je beter kunt gebruiken om andere dieren een beter leven te geven. En hij heeft een broertje dood aan argumenten als edu catie en fokprogramma's, om zo het showen van deze wol lige lobbesen te verantwoor den. „Alsof een dierentuin een soort ark van Noach is", zegt hij. „Het is hartstikke onna tuurlijk. Wat is de bedoeling? Terugzetten in de natuur? Dat is onmogelijk. Ze zouden in een mum van tijd sterven." Sheng Wen Lo wordt er treurig van. „Het zijn solitaire beesten, die in het wild een enorm leefgebied hebben. Hier zitten ze in een hok, met al die nagemaakte poolele- menten. Soms kunnen die dieren hun kont niet keren. En dan die vlakke betonnen vloeren. Totaal ongeschikt voor hun poten." Met zijn foto's van verblij ven in China en Europa (bin nenkort te zien in Naarden) wil hij de discussie over het opsluiten van ijsberen aan zwengelen. „Ik snap het wel hoor, ijsberen zijn grote pu bliekstrekkers. Star animals. Maar tegen welke prijs? Als je ziet hoe neurotisch deze dieren zich op den duur gaan gedragen. Dat constante ijs beren, zoals ik in een aantal dierentuinen heb gezien." De reacties op zijn werk zijn wisselend: het opent de een de ogen, de ander wordt er boos van of raakt geïrri teerd. De jeugd begrijpt mis schien nog wel het best dat het eigenlijk niet kan, zegt hij. „Ik was in Londen, en daar werden kinderen emotioneel bij het zien van een opgeslo ten ijsbeer. Ze kregen tranen in de ogen. Waarom zit hij in een kooi, vroegen ze zich af. Wat heeft hij misdaan?" Onder nul Namaakrotsen, nepsneeuw, een friswaterpartijtje. In Polar Ocean World in het Chinese Wuhan slaan bezoekers de ijsberen gade vanachter glas. White Bear van Sheng Wen Lo is te zien op het Fotofestival Naarden 2017, dat van 20 mei tot en met 18 juni plaatsvindt. 341 zaterdag 29 april 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 91