Filmfreak Ab Zcigt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door
Mammon stelt journalisten tooi* als
ijdeltuiten die constant willen scoren
Met stijgende verbazing
keek Ab Zagt naar de
wijze waarop journalisten
in recente televisieseries
worden afgeschilderd.
Soms zijn het helden, dan
weer onbetrouwbare
sujetten.
p krantenredacties gaat het
er soms heftig aan toe, maar
zo buitensporig als het in de
Noorse serie Mammon wordt
voorgesteld zie je het geluk
kig zelden in de praktijk. In de eerste
aflevering van het tweede seizoen duwt
een redactiechef een van zijn sterverslag
gevers - een notoire dwarsligger - met zijn
hoofd in de pisbak van de redactie-wc. De
reden: hij toont geen enkel respect voor
een oudere collega die hij voortdurend
- sorry voor de vergelijking - als pispaal
gebruikt.
Even later wordt dezelfde journalist in
de parkeergarage van zijn krant opge
wacht door een terrorist die hem door
het hoofd schiet. Maar eerst laat hij zijn
slachtoffer nog even met zijn vriendin
bellen zodat zij rechtstreeks op haar
smartphone meemaakt hoe haar geliefde
om het leven komt. Het moge duidelijk
zijn: deze Scandinavische serie verdient
niet bepaald het stempel zachtzinnig.
Het zijn niet bepaald alledaagse kran
tentaferelen die in Mammon - een serie
over een machtsstrijd binnen de Noorse
regering - voor deze schokeffecten zor
gen. Ter geruststelling: op de redactie van
deze krant gaan wij niet op deze manier
met elkaar om.
Mammon - de titel verwijst naar de
afgod van rijkdom - stelt journalisten
voor als ijdeltuiten die met eikaars vrou
wen naar bed gaan, constant willen
scoren, maar tegelijkertijd een onbe
dwingbare dwang naar waarheidsvin
ding hebben. Scandinavische filmmakers
weten met dat laatste wel raad. Het be
kendste voorbeeld uit dit genre is natuur
lijk de Millennium-serie, geschreven door
Stieg Larsson (1954-2004) die zelf journa
list was. Inmiddels zijn er plannen om
het vierde boek - niet door Larsson ge
schreven - te verfilmen onder de titel The
Girl in the Spider's Web. Ook daarin wordt
journalist Mikael Blomkvist weer als een
man voorgesteld met een ridderlijk
rechtvaardigheidsgevoel die zonder dra
len op zijn doel afgaat. Maar hij heeft de
namige serie als alleenstaande moeder
ook te kampen met een tienerdochter die
haar werk soms beperkt. Dat weerhoudt
haar er niet van als een jonge uitvoering
van Miss Marple de door haar beschreven
criminele activiteiten als het kan zelf op
te lossen.
Maar niet altijd is de journalist de held
in een dramaproductie. Het meest nega
tieve beeld van
het journaille
wordt gegeven
hulp van een
vrouw - de
punkachtige hacker Lisbeth Salander -
nodig om zijn doelen te bereiken.
Voor vrouwelijke journalisten zijn in
televisieseries ook heldenrollen wegge
legd, hoewel zij vaak te kampen hebben
met een ingewikkeld gezinsleven, waar
van hun mannelijke collega's kennelijk
minder last hebben. Zo heeft de Deense
misdaadverslaggeefster Dicte in de gelijk-
in de Amerikaanse film Ace in the Hole
(1951) met een glansrol voor Kirk Douglas
die als de reporter Chuck Tatum alle per
ken te buiten gaat.
Inmiddels gedegradeerd tot verslaggever
bij een lokale krant ruikt de ex-alcoholist
zijn kans als een man in een grot komt vast
te zitten. Eigenhandig vertraagt Tatum de
reddingsoperatie om zijn artikelen meer
26zaterdag 29 april 2017
O
Dé idhrnalisl:
c
held of schurk
WG