Hoe Hitier de verslagen natie weer hoop gaf Breedvoerig Lees mee met cle boekenredactie Ik lieb mijn manuscript honderden keren gelezen en herschreven OP HET NACHTKASTJE recensies Zelden is over een nauwelijks gelezen boek zo'n collectieve mening gevormd als over Me/n Kampf, Adolf Hitlers blauwdruk voor de Tweede Wereld oorlog en de Joden vervolging uit 1925. Ewoud Kieft voorziet in die zin met Het verboden boek (Atlas Contact, €20) in een leemte, want de historicus heeft het werk van de latere Führer gron dig gelezen en geduid - een welkome gids voor de wetenschappelijke vertaling die in 2018 in Nederland verschijnt. Kieft onderzocht vooral de vraag hoe zulk rancu neus proza kon uitgroeien tot de bijbel van het natio- naalsocialisme in Duits land. Hij schrijft dat vooral toe aan Hitiers gevoelens van revanche na de verloren Eerste Wereldoorlog en de ver nedering van het Duitse rijk bij de Vrede van Ver sailles (1919). Hij gaf de verslagen natie hoop en beloofde dat het land onder zijn regime wederom de status van grootste continentale macht zou verwerven. De Joden en andere 'nut teloze vreters' werden de zondebokken - zij stonden de bloei van Duitsland in de weg. Kieft schrijft met veel kennis over het onder werp en analyseert bo vendien op een prettig toegankelijke wijze. Verbijsterend blijft hoe het scenario in Mein Kampf destijds werd ver sleten voor een utopisch werk, terwijl het het werk was van een krankzinnige voormalige korporaal. —Arno Gelder MiRKo zilahy Enrico Man- m 1 cini onder zoekt een aantal gruwe lijke moorden die in Rome worden gepleegd door iemand die zich De Schaduw noemt. Een ongrijpbare moorde naar die met chirurgische precisie te werk gaat. Kun nen de rouwende com missaris en zijn team hem ontmaskeren? Prachtige sfeertekeningen van een minder bekend Rome en tot de verbeelding spre kende personages maken deel uit van de donkere, trage thriller Schaduw van Mirko Zilahy (Xander, €20), die ernstig te lijden heeft onder te uitgebreide, forensische beschouwin gen en onnodige herha lingen. Het verhaal is origineel, maar door breedvoerigheid en een gebrek aan spanning verzandt het uiteindelijk. —Joop Liefaard Een periode van pijn en wanhoop. Zo omschrijft de Britse auteur Joseph Knox het voltooien van zijn debuut. Maar zijn thriller wordt nu wel alom bejubeld. Joseph Knox (35) blijkt bepaald geen lachebekje. Voor hem geen vrolijke muziek van Ed Sheeran of meelach-tv van Friends en The Big Bang Theory, vertelt hij tijdens een bliksembezoek aan ons land. De schrijver/boekinkoper laat zich in spireren door de deprimerende klanken van Tom Waits en Joy Division, 's Nachts - hij slaapt door een chronische dwang- neurose slechts drie uur per etmaal - speurt hij het internet af op zoek naar berichten over duurde maar liefst acht jaar voordat de schrijver annex boekinkoper van Water- stone eindelijk zijn laatste punt zette. Knox over die mentale krachtsinspanning: „Als klein kind had ik al last van die slape loosheid en vroeg ik mezelf bij alles af: heb ik dit wel goed gezegd, had ik dat anders kunnen doen? Als auteur heb ik dezelfde obsessie. Ik heb mijn manuscript honder den keren gelezen, herlezen en herschre ven om maar mijn eigen stem te vinden. „Toen ik dacht dat ik bijna klaar was, vermiste personen en andere familie ellende. Knox: „Het klinkt misschien ziek, maar ik ben gefascineerd door tragi sche en verdrietige gebeurtenissen. Vooral door onopgeloste zaken en vragen als: wat is een mens zonder naam of identiteit? Wie ben je eigenlijk zonder traceerbaar verleden, herinneringen of familie?" De bevindingen van die nachtelijke exercities en overpeinzingen goot hij in zijn debuut Sirenen. Daarin raakt recher cheur Aidan Waits - vernoemd naar Knox' muzikale held Tom - verstrikt in zijn eigen undercoveroperatie, waardoor hij grip op de realiteit verliest. Hij infiltreert in de drugs- en seksscene van Manchester, waarbij hij nog voorzichtiger te werk moet gaan als de dochter van een politicus zich bij de criminelen aansluit. Het resultaat: een aangrijpend portret van een meedogenloos milieu waarbij angst, verlies en vertrouwen belangrijke thema's vormen en de constante dreiging bijna tastbaar is. De verschillende hoofd stukken zijn op ingenieuze wijze aan el kaar gevlochten via tekstfragmenten van Joy Division. Het beschrijven van die onderbuik van Manchester - waar Knox studeerde - ver liep zeker niet zonder slag of stoot. Het heb ik 50.000 woorden gewist, de helft van mijn boek. Ik moest erom huilen, maar ik was gewoon ontevreden. Het was een periode van pijn en wanhoop. Kunst maken heeft nou eenmaal niets met gla mour te maken, het is een bezoeking. Ik verdiende mijn geld als inkoper en was voor het schrijven aangewezen op pauzes, de avonden en de weekeindes. Daarom duurde het lang. Zolang dat mijn familie en vrienden op den duur niet meer geloof den dat ik echt bezig was met een boek. Dat zorgde ervoor dat ik nu ontzettend trots ben dat ik hen eindelijk heb weten te verrassen met Sirenen." Als kers op de taart kreeg hij allerlei complimenten en aanbevelingen van recensenten en collega's, onder wie Lee Child. Die zei zwaar onder de indruk te zijn van de sfeer en schrijfstijl van dit de buut en liet zich ontvallen benieuwd te zijn naar de verfilming. Die gaat er zeker niet komen. „Er is geboden op de rechten, maar ik verkoop ze niet. Ik ben te bang dat iemand er een doorsnee film van maakt. Ik ga voor speciaal, voor uniek. Liever dat herkenbare geluid van Joy Division dan die algemene sound van Ed Sheeran." 41 lezen Ruud Roodhorst: Deze dag, een leven van Jens Andersen - biografie over Astrid Lindgren, die ik lees omdat ik binnenkort naar Stockholm ga. Ellen den Hollander: Child 44 van Tom Rob Smith - duistere thriller over Rusland onder Stalin. ERBODEN BOEK Historie Thriller Commissaris Schrijven is een Toksl ANNEMART VAN RHEE 161 zaterdag 29 april 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 73