Musicalster Robbert van den Bergh regisseert Zeeuwse musical
8
Laatste tentoonstelling in Zusterstraat
Als bezoeker moetje aan het werk.
Dat is de verbinding tussen de twee door
Vleeshal - centrum voor hedendaagse
kunst' georganiseerde tentoonstellingen.
In de Vleeshal zelf moet ik me
tussen palen door een plaats
verwerven om snel voorbijko
mende teksten op drie naar elkaar
toe gerichte tv-schermen te lezen.
En me bewegen, want het is niet
mogelijk de schermen in één oog
opslag te zien. Het gaat om drie
verschillende conversaties. In feite
echter monologen. Over drie ver
schillende onderwerpen.
Net als in de werkelijkheid komt
er van alles op mij af. Aan mij de
opgave dat met elkaar te verbin
den. Ben ik bereid en in staat de
monologen te transformeren in
een dialoog? Of stap ik eruit? Ook
Sergei Tcherepnin doet een beroep
op de combinatie van mentale en
fysieke actie.
Als ik kijk naar zijn met doeken
bespannen kastjes zie ik de patro
nen op de doeken. Maar als ik de
draadjes die eruit steken aanraak,
komen de kastjes tot leven. Ik hoor
piepjes en gebrom en zie lichtjes
flikkeren. Zoals ik door de koperen
platen aan te raken die hij voor an
dere - met naar muziekschrift ver
wijzende - doeken ophing, het ge
luid niet alleen zie, maar ook voel.
Dit werk verbeeldt voor mij de
noodzaak en meerwaarde van een
Adriano Amaral
belicht het kruispunt
waarop wij staan
in onze
ontwikkeling
je actief verhouden tot de werke
lijkheid.
De zachte, witte gordijnen die
Hannah Weinberger in de hal op
hing, brengen warmte en intimi
teit. De akoestiek verbetertje ver
staat elkaar nu. Heel puur maakt zij
zo de voorwaarden voor communi
catie voelbaar.
Tegelijkertijd wijst zij ook op de
onoverbrugbare afstand tussen
mensen. Haar projectie van beel
den over natuur, mens, en omge
ving op het gordijn, lijkt zich erach
ter af te spelen. Het projectie
scherm verhult én onthult. Zou ik
het gordijn weg kunnen schuiven
en zo dichter bij de ander kunnen
komen?
Milan Grygar maakt mooi de re
latie zichtbaar tussen gedachte,
beeld, handeling en effect. Hij
bracht vlekken aan op notenpapier.
Het lijkt alsof hij dat met zijn vin
gers deed. In een video is te zien
hoe hij met percussie-instrumen
ten de notatie omzet in geluid.
In haar prachtige wandtapijten
tenslotte, echoot Noa Eshkol de re
petitieve ritmiek van componist
Morton Feldman, ooit vaste gast op
het vermaarde Festival Nieuwe
Muziek. 'Why Patterns?' begint dus
met een herinnering aan muziek,
maar laat me in het nu stilstaan bij
de patronen die onze werkelijkheid
bepalen en kunnen veranderen.
Zonnepanelen
Het contrast met de stille, witte
ruimtes van 'Vleeshal Zusterstraat'
is groot. Bij binnenkomst sta ik voor
een verhoogde, zwartglanzende
vloer van zonnepanelen, bijna te
mooi om te belopen. Ik overwin
mijn gêne en verken de ruimte. Het
eerste dat opvalt, is een paar schoe
nen van gel die één zijn met de
kleine sokkels waarop ze staan.
Aan de muur twee strakke sculp
turen van staal en zwarte Tl-buis.
In de volgende ruimte twee
vreemde vormen van siliconen en,
staal. Ze houden het midden tussen
botten en steunen. Tussen vloer en
plafond is een slanke constructie
gespannen van siliconenkabels, een
deel van een schaar en een dunne,
witte, gebogen tl-buis. Die trou
wens brandt.
De vloer lijkt te barsten op het
punt waar de constructie ver
schijnt. Aan de wand van de laatste
ruimte zijn klemmen bevestigd
met opnieuw siliconenkabels. Daar
zie ik ook twee door wit rubber
omsloten gebogen vormen, ge
monteerd op zuurstoftankjes. Ik
lees later dat de gebogen vormen
paardenbotten zijn.
Metalen ballen
Ik ervaar dit alles als intens ver
vreemdend. Als ik hieraan beteke
nis wil geven, moet ik mentaal aan
de slag. De metalen ballen die hier
en daar om de verhoogde vloer lig
gen bieden de sleutel.
Zij verwijzen naar oermaterie. Die
in de rest van de tentoonstelling is
getransformeerd in nieuwe, kunst
matig samengestelde vormen van
dito materialen. Adriano Amaral
belicht het kruispunt waarop wij
staan in onze ontwikkeling. Gaan
natuur, cultuur, techniek, geest en
materie zich in nieuwe vormen
manifesteren? En waar staan wij in
dat proces?
Van den Bergh (1983) speelde in
vele musicals, waaronder 'Soldaat
van Oranje - De Musical', 'Jersey
Boys', 'Moeder ik wil bij de Revue'
en 'The Bodyguard'. Momenteel
heeft hij een rol in de musical 'De
Marathon' met John Buijsman. Op
televisie was hij te zien in de series
'Bloedverwanten' en 'Moord-
vrouw'.
Het is voor het eerst dat de musi
calacteur een regie op zich neemt.
Nadat hij eerder dit jaar een work
shop bij Muziektheater Zeeland
had gegeven, werd hij meteen als
regisseur voor de '3 Musketiers' ge
vraagd. Onlangs heeft Van den
Bergh een eerste scriptlezing ge
had. Toen presenteerde de nieuwe
regisseur zijn visie op decor en kos
tuums. In een toelichting op de lan-
lk heb nu echt
letterlijk de
kostuums
uitgetekend
delijke 'Musicalsite' zegt hij: „Ik heb
nu echt letterlijk de kostuums uit
getekend. Zo van: dit moet het zijn.
Als we met z'n allen zo'n voorstel
ling gaan maken, moeten we ook
met z'n allen gaan knallen."
Van den Bergh heeft met grote
regisseurs als Theu Boermans ge
werkt. Over zijn regie in Zeeland
zegt hij: „Ik denk dat ik qua regis
seur wel streng ben. Het feit dat je
dit als amateur doet neemt voor mij
niet weg, dat je het vak serieus
moet nemen en je alles met heel je
hart en ziel moet doen."
Muziektheater Zeeland bestaat
ruim zeventig jaar en brengt jaar
lijks een musical, opera of operette
in de theaters. De opvoeringen van
'Titanic, de musical' zijn net afgelo
pen, vorig jaar werd 'Jesus Christ
Superstar, Rockopera' gebracht.
zaterdag 29 april 2017
PC
Vleeshal eigenzinnig op dreef
rV
Werk van Adriano Amaral in Vleeshal Zusterstraat.
Nico Out
Adriano Amaral, 'Alloy Alloy'.
Vleeshal Zusterstraat, t/m 14/5.
'Why Patterns?'. Vleeshal Markt.
T/m 11/6. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00
uur. Za. zo. 11.00 - 17.00 uur.
10/6 performance Lina Lapelyte.
Werk van Sergei Tcherepnin.
Musicalster Robbert van den
Bergh gaat de nieuwe productie
'3 Musketiers' van Muziekthea
ter Zeeland regisseren. De pre
mière van de nieuwe musical
van het Zeeuwse amateurgezel
schap staat gepland op 20
maart 2018 in de Mythe in Goes.
Jan van Damme
Middelburg
-Robbert van den Bergh
Robbert van den Bergh: „Je moet alles met heel je hart en ziel
doen." FOTOROYBEUSKER