Musicalster Robbert van den Bergh regisseert Zeeuwse musical 8 Laatste tentoonstelling in Zusterstraat Als bezoeker moetje aan het werk. Dat is de verbinding tussen de twee door Vleeshal - centrum voor hedendaagse kunst' georganiseerde tentoonstellingen. In de Vleeshal zelf moet ik me tussen palen door een plaats verwerven om snel voorbijko mende teksten op drie naar elkaar toe gerichte tv-schermen te lezen. En me bewegen, want het is niet mogelijk de schermen in één oog opslag te zien. Het gaat om drie verschillende conversaties. In feite echter monologen. Over drie ver schillende onderwerpen. Net als in de werkelijkheid komt er van alles op mij af. Aan mij de opgave dat met elkaar te verbin den. Ben ik bereid en in staat de monologen te transformeren in een dialoog? Of stap ik eruit? Ook Sergei Tcherepnin doet een beroep op de combinatie van mentale en fysieke actie. Als ik kijk naar zijn met doeken bespannen kastjes zie ik de patro nen op de doeken. Maar als ik de draadjes die eruit steken aanraak, komen de kastjes tot leven. Ik hoor piepjes en gebrom en zie lichtjes flikkeren. Zoals ik door de koperen platen aan te raken die hij voor an dere - met naar muziekschrift ver wijzende - doeken ophing, het ge luid niet alleen zie, maar ook voel. Dit werk verbeeldt voor mij de noodzaak en meerwaarde van een Adriano Amaral belicht het kruispunt waarop wij staan in onze ontwikkeling je actief verhouden tot de werke lijkheid. De zachte, witte gordijnen die Hannah Weinberger in de hal op hing, brengen warmte en intimi teit. De akoestiek verbetertje ver staat elkaar nu. Heel puur maakt zij zo de voorwaarden voor communi catie voelbaar. Tegelijkertijd wijst zij ook op de onoverbrugbare afstand tussen mensen. Haar projectie van beel den over natuur, mens, en omge ving op het gordijn, lijkt zich erach ter af te spelen. Het projectie scherm verhult én onthult. Zou ik het gordijn weg kunnen schuiven en zo dichter bij de ander kunnen komen? Milan Grygar maakt mooi de re latie zichtbaar tussen gedachte, beeld, handeling en effect. Hij bracht vlekken aan op notenpapier. Het lijkt alsof hij dat met zijn vin gers deed. In een video is te zien hoe hij met percussie-instrumen ten de notatie omzet in geluid. In haar prachtige wandtapijten tenslotte, echoot Noa Eshkol de re petitieve ritmiek van componist Morton Feldman, ooit vaste gast op het vermaarde Festival Nieuwe Muziek. 'Why Patterns?' begint dus met een herinnering aan muziek, maar laat me in het nu stilstaan bij de patronen die onze werkelijkheid bepalen en kunnen veranderen. Zonnepanelen Het contrast met de stille, witte ruimtes van 'Vleeshal Zusterstraat' is groot. Bij binnenkomst sta ik voor een verhoogde, zwartglanzende vloer van zonnepanelen, bijna te mooi om te belopen. Ik overwin mijn gêne en verken de ruimte. Het eerste dat opvalt, is een paar schoe nen van gel die één zijn met de kleine sokkels waarop ze staan. Aan de muur twee strakke sculp turen van staal en zwarte Tl-buis. In de volgende ruimte twee vreemde vormen van siliconen en, staal. Ze houden het midden tussen botten en steunen. Tussen vloer en plafond is een slanke constructie gespannen van siliconenkabels, een deel van een schaar en een dunne, witte, gebogen tl-buis. Die trou wens brandt. De vloer lijkt te barsten op het punt waar de constructie ver schijnt. Aan de wand van de laatste ruimte zijn klemmen bevestigd met opnieuw siliconenkabels. Daar zie ik ook twee door wit rubber omsloten gebogen vormen, ge monteerd op zuurstoftankjes. Ik lees later dat de gebogen vormen paardenbotten zijn. Metalen ballen Ik ervaar dit alles als intens ver vreemdend. Als ik hieraan beteke nis wil geven, moet ik mentaal aan de slag. De metalen ballen die hier en daar om de verhoogde vloer lig gen bieden de sleutel. Zij verwijzen naar oermaterie. Die in de rest van de tentoonstelling is getransformeerd in nieuwe, kunst matig samengestelde vormen van dito materialen. Adriano Amaral belicht het kruispunt waarop wij staan in onze ontwikkeling. Gaan natuur, cultuur, techniek, geest en materie zich in nieuwe vormen manifesteren? En waar staan wij in dat proces? Van den Bergh (1983) speelde in vele musicals, waaronder 'Soldaat van Oranje - De Musical', 'Jersey Boys', 'Moeder ik wil bij de Revue' en 'The Bodyguard'. Momenteel heeft hij een rol in de musical 'De Marathon' met John Buijsman. Op televisie was hij te zien in de series 'Bloedverwanten' en 'Moord- vrouw'. Het is voor het eerst dat de musi calacteur een regie op zich neemt. Nadat hij eerder dit jaar een work shop bij Muziektheater Zeeland had gegeven, werd hij meteen als regisseur voor de '3 Musketiers' ge vraagd. Onlangs heeft Van den Bergh een eerste scriptlezing ge had. Toen presenteerde de nieuwe regisseur zijn visie op decor en kos tuums. In een toelichting op de lan- lk heb nu echt letterlijk de kostuums uitgetekend delijke 'Musicalsite' zegt hij: „Ik heb nu echt letterlijk de kostuums uit getekend. Zo van: dit moet het zijn. Als we met z'n allen zo'n voorstel ling gaan maken, moeten we ook met z'n allen gaan knallen." Van den Bergh heeft met grote regisseurs als Theu Boermans ge werkt. Over zijn regie in Zeeland zegt hij: „Ik denk dat ik qua regis seur wel streng ben. Het feit dat je dit als amateur doet neemt voor mij niet weg, dat je het vak serieus moet nemen en je alles met heel je hart en ziel moet doen." Muziektheater Zeeland bestaat ruim zeventig jaar en brengt jaar lijks een musical, opera of operette in de theaters. De opvoeringen van 'Titanic, de musical' zijn net afgelo pen, vorig jaar werd 'Jesus Christ Superstar, Rockopera' gebracht. zaterdag 29 april 2017 PC Vleeshal eigenzinnig op dreef rV Werk van Adriano Amaral in Vleeshal Zusterstraat. Nico Out Adriano Amaral, 'Alloy Alloy'. Vleeshal Zusterstraat, t/m 14/5. 'Why Patterns?'. Vleeshal Markt. T/m 11/6. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za. zo. 11.00 - 17.00 uur. 10/6 performance Lina Lapelyte. Werk van Sergei Tcherepnin. Musicalster Robbert van den Bergh gaat de nieuwe productie '3 Musketiers' van Muziekthea ter Zeeland regisseren. De pre mière van de nieuwe musical van het Zeeuwse amateurgezel schap staat gepland op 20 maart 2018 in de Mythe in Goes. Jan van Damme Middelburg -Robbert van den Bergh Robbert van den Bergh: „Je moet alles met heel je hart en ziel doen." FOTOROYBEUSKER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44