O Nederlandse top of ook wereldtop? DE WEEK VAN PHLIPPEN 20 Philips Lighting In een tijd dat Nederlandse multinationals prooi zijn voor buitenlandse jagers, reiken wij de Kaascup uit aan het bedrijf dat we het meest moeten koesteren. De beslissing komt naderbij. In aflevering 4: wie wordt ook buiten onze landsgrenzen serieus genomen? Doordeze ondernemingen hebben we sterke mondiale netwerken I ogen aandeelhouders hun gang gaan met onze groot bedrijven, of moeten we ze beschermen? Deze week werden politieke en bestuurlijke zwaarge wichten in stelling gebracht om te pleiten voor bescherming van onze kroonjuwelen. Waarom? Nou, bijvoorbeeld om dat onze multinationals voorlopers zijn in duurzaamheid. Duurzame investeringen zijn op de lange ter mijn winstgevend, maar op de korte termijn laat je er geld mee liggen. Dat ruiken die Amerikaanse kortetermijnbeleggers tot over de oceaan en dus hebben we bescher ming nodig. Een ander argument is dat onze multinationals een stabiele factor zijn voor onze welvaart. Banen hangen ervan af, universiteiten zijn er groot mee geworden en onze in vloed in de wereld loopt via onze multinationals. Natuurlijk moet de overheid bescherming bieden en meelobbyen voor de belangen van de BV Nederland, want elk land doet dat. Het is een illusie te den ken dat ergens ter wereld de 'vrije markt' alleen heerst zonder protec tionisme van een overheid. Maar let op dat het geen rotte ap pels zijn die we gaan beschermen! De multinationals zetten hun 'wij zijn er voor de BV Nederland'-pet maar wat graag op nu ze in de piep zak zitten. Want als zij op de lange termijn zo scherp aan de wind va ren, waarom zit hun vergaderzaal dan niet tjokvol met pensioen fondsen en andere langetermijnbe- leggers? Er zijn meer dan vol doende aandeelhouders in de we reld die hun oren geen moment la ten hangen naar 'cashen op de korte termijn' als de langetermijn strategie echt snor zit. Zou het dan toch kunnen zijn dat onze bestuurders - het zijn ten slotte ook mensen - het moeilijk vinden om harde maar nodige be sluiten te nemen die het bedrijf op de lange termijn gezond houden? Zou dat de reden zijn waarom zo wel AkzoNobel als Unilever pas na een dreigende overname besloot om de verouderde chemie- respec tievelijk margarinetak af te stoten? Stel nou eens heel even dat onze kroonjuwelen gewoon minder in novatief zijn en groeikansen laten liggen. In dat geval zou bescher ming met hulp van de overheid tot een ramp leiden. Want als een beschermingsconstructie er een maal is, zullen bestuurders min der prikkels ervaren om efficiënt te opereren. Ze gedijen dan veilig achter hun beschermingswal en krijgen vet op de botten. Zo kun nen ze meer mensen dan strikt noodzakelijk aannemen of flinke sponsorbedragen neerleggen voor voetbal. Klinkt leuk, maar zodra multinationals zich aan die extra Dit is een horrorscenario dat de economie naar beneden kan sleuren uitgaven gecommitteerd hebben, worden ze nog minder competi tief. Ze hebben die bescherming daarna nog harder nodig. Steeds meer omzet wordt dan uitgege ven aan Haagse lobby om be scherming veilig te stellen. Poli tici worden buikspreekpoppen van multinationals en hun schaarse tijd en aandacht gaat naar de BV Nederland in plaats van naar de zorg en het onder wijs. Nieuwe bedrijfjes zonder bescherming krijgen geen kans. Dit is een horrorscenario dat de economie naar beneden kan sleu ren. Een milde versie zien we al in Frankrijk, waar lobby en protecti onisme de economie verlammen. Voor we besluiten om bedrijven te beschermen, is het van groot belang te weten of het geen rotte appels zijn. Wat draagt een bedrijf echt bij aan onze economie en aan de wereld? Onze Kaascup kan daarbij helpen. Laten we hopen dat de politiek het aandachtig volgt. ArcelorMittal Gemalto DEEL1 Tot nu toe kregen de be drijven in de Kaascup vooral kazen voor hun impact op Nederland. Daardoor scoorden bedrijven als ABN Amro en KPN veel kazen. Maar het is niet fair om bedrij ven enkel langs de nationale meetlat te leggen: ook interna tionale prestaties doen ertoe. Daarom gaan de kazen in deze aflevering naar bedrijven die ook buiten de grenzen hun par tijtje meeblazen. Indirect heeft Nederland veel aan dat soort be drijven. Volgens minister Henk Kamp is het goed voor 'de Ne derlandse economische struc tuur' als AkzoNobel niet wordt verkocht aan Amerika. Elke multinational is goed voor in elk geval een hoofdkan toor en meestal ook wat R&D. Belangrijk voor de werkgelegen heid, zowel direct als indirect. Maar vergeet ook het onderwijs en jong talent niet. Een stage of baan bij Shell of Unilever opent internationale deuren. Voor politieke doeleinden zijn de giganten ook handig. Het is voor het kabinet makkelijker af spraken maken met een ander regime als in het kielzog een topzware handelsdelegatie mee reist. „Door deze ondernemin gen beschikken we over sterke economische en politieke net werken wereldwijd", zegt VNO- NCW voorman Hans de Boer. Nog een reden om bedrijven met veel buitenlandse activitei ten punten toe te kennen: zij zijn minder aan Nederland ge bonden dan ondernemingen die hier al hun omzet boeken. In ze kere zin mogen we ze dus dank baar zijn dat ze hier zitten. Stel: een buitenlandse partij koopt PostNL. Jammer, maar het gros van de werkzaamheden verdwijnt daarmee niet. De post moet bezorgd worden, niet waar? Voor de supermarkten van Albert Heijn geldt het zelfde: die worden niet afgebro ken als Ahold Delhaize onver hoopt in Chinese handen valt. Voor Unilever ligt dat anders. Nadrukkelijk wordt er deze maanden gespeculeerd over ver plaatsing van het hoofdkantoor van Rotterdam naar Londen. En, eerlijk is eerlijk, zo gek is dat niet. Slechts 2 procent van de medewerkers zit nog in Neder land. Desondanks zou een vertrek van Paul Polman en consorten een gevoelige aderlating zijn. Het kan geen kwaad om dit soort ondernemingen wat extra te paaien. Met extra kazen bij voorbeeld. De Kaascup-score wordt deze week berekend aan de hand van drie factoren: de totale omzet (die iets zegt over de omvang), de beurswaarde (die ook de po tentie van een bedrijf meet) en het percentage omzet dat in het buitenland behaald wordt. Niet geheel verrassend eindigt Shell onbedreigd bovenaan. Het energiebedrijf zet liefst 214 mil jard euro om, meer dan twintig keer zoveel als de meeste andere multinationals in de lijst. Ook qua beurswaarde is het in Den Haag zetelende Shell veruit het grootst. Alleen Unilever blijft enigszins in het spoor. Dit is voor beide bedrijven niet voldoende om de Kaascup in de wacht te slepen, daarvoor werden in eerdere afleveringen te weinig kazen gescoord. @sandraphlippen ?otte anoels Sandra Phlippen is chef van de redactie economie zaterdag 29 april 2017 Bij de middel grote fondsen was het verlich- tingsbedrijf de sterkste stijger. Koploper in de AEX-index was gisteren deze staalgigant. Het telecombe- drijf kreeg een stevige tik te ver werken. m De digitaal bevei liger ging fors onderuit na som bere financiële vooruitzichten. E o Tekst Annemieke van Dongen, Sander van Mersbergen —Hans de Boer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20