Autobahn
STAU
Langs (Ie Maas
MIJNVOORJAARSTIP
De wereld van Hans Avontuur i
Hilton opende er zijn
eerste hippe Canopy-
hotel, het tijdschrift
Vogue prijst winkel
straat Laugavegur
aan voor mode en
design, de stoere trui
van IJslandse wol is weer
cool en het aantal be
zoekers groeit jaarlijks
met 20 procent. Kortom:
IJsland is hot. Drie rede
nen om er dit voorjaar
naartoe te gaan en eentje
om dat vooral niet te
doen.
1 Mini-
metropool
Reykjavik heeft
alles dat een wereldstad
moet hebben: historie,
topmusea, haven, ster
renrestaurants, parken,
shoppingcenta en een
jonge dynamische
bevolking. Maar wel op
een weldadig kleine
schaal. Het enige wat
ontbreekt, is een scherp
randje, want de eerste
zwerver moet nog
worden gevonden.
2 Puur
natuur
IJsland is met
geen enkel ander Eu
ropees land te verge
lijken. Het is één groot
geologisch wonder met
rokende vulkanen,
zwavelbronnen, water
vallen, lavasculpturen
en natuurlijk de geisers
die hun water regelmatig
de lucht in blazen. Top-
excursie: de Westman
Eilanden, waar je een
dorp kunt bezoeken dat
in 1973 onder de lava is
bedolven.
3Hottubs
Vergeet de Blue
Lagoon, want er
zijn leukere natuurlijke
hottubs te vinden. Van
kleine bronnen in het
weiland tot strak vorm
gegeven baden in de
rotsen. Mijn favoriet:
Viti, een soort krater-
meer aan de voet van de
Askja en alleen lopend
te bereiken. Een absolute
wow-belevenis met
lichtblauw, melkachtig
water.
4 Leeg en
kaal
Het landschap
is leeg, héél erg leeg.
Asfaltwegen gaan er vaak
eenzaam door grasland
en kale lavavelden waar
nauwelijks iets groeit en
waar niets anders te zien
is dan.dan niks. Wie
daar depressief van raakt,
blijft beter thuis. <1
magazine 43
reizen
Mei is de mooiste maand in de
Provence: fijne temperaturen, de
natuur in bloei, de mensen opgewekt.
H hans.avontuur@persgroep.nl
Toppers
Hippe hotels
en truien, een
kleurrijke stad,
kratermeren en
geisers: IJsland
heeft het.
IJsland is hot
Of ik een gute Anreise had gehad.
Nein, nein, nein! De reis over de
Duitse autobaan naar Oostenrijk
was een slagveld geweest.
Twaalf wegopbrekingen, drie
verse ongelukken met de slacht
offers nog ter plaatse en voortdu
rend remmen en optrekken omdat
vrachtwagens, bussen en campers
zonder te kijken naar links kwamen.
De Autobahn is allang niet meer het
aardse paradijs voor de automobilist.
Vroeger kon je er het gaspedaal onge
hinderd tot op de bodem intrappen en
over strak asfalt razen. Ik heb vrienden
die op zondag speciaal naar Duitsland
reden om eens te kijken hoe hard
hun nieuwe auto werkelijk kon. Milieu
bewust en veilig was dat misschien
niet, maar wel lekker.
Op de route naar de Alpen hoef je het
niet meer te proberen. De maximum
snelheid is
een janboel
geworden.
Borden 130,
120,100, 80
en 60 - en
weer terug -
volgen elkaar
in rap tempo
op. Net zo
lang tot je geen idee meer hebt hoe
het zit. Bovendien is het wegdek alles
behalve degelijk Duits.
Dat er voor dat beroerde traject staks
ook nog tol moet worden betaald, is
schandalig. Ze zouden iedere reiziger
die ondanks alles toch nog door Duits
land rijdt, smartengeld moeten betalen.
Hans
Sinds afgelopen week kun je de
Maas helemaal affietsen, vanaf
de bron van de rivier in Frankrijk
tot aan de monding in Hoek van
Holland. Het 950 kilometer lange
traject begint in het zuiden van de
Champagne en loopt via mooie
plaatsen als Charleville-Mézières,
Dinant, Namen en Luik naar ons
land. maasfietsroute.eu