Autobahn STAU Langs (Ie Maas MIJNVOORJAARSTIP De wereld van Hans Avontuur i Hilton opende er zijn eerste hippe Canopy- hotel, het tijdschrift Vogue prijst winkel straat Laugavegur aan voor mode en design, de stoere trui van IJslandse wol is weer cool en het aantal be zoekers groeit jaarlijks met 20 procent. Kortom: IJsland is hot. Drie rede nen om er dit voorjaar naartoe te gaan en eentje om dat vooral niet te doen. 1 Mini- metropool Reykjavik heeft alles dat een wereldstad moet hebben: historie, topmusea, haven, ster renrestaurants, parken, shoppingcenta en een jonge dynamische bevolking. Maar wel op een weldadig kleine schaal. Het enige wat ontbreekt, is een scherp randje, want de eerste zwerver moet nog worden gevonden. 2 Puur natuur IJsland is met geen enkel ander Eu ropees land te verge lijken. Het is één groot geologisch wonder met rokende vulkanen, zwavelbronnen, water vallen, lavasculpturen en natuurlijk de geisers die hun water regelmatig de lucht in blazen. Top- excursie: de Westman Eilanden, waar je een dorp kunt bezoeken dat in 1973 onder de lava is bedolven. 3Hottubs Vergeet de Blue Lagoon, want er zijn leukere natuurlijke hottubs te vinden. Van kleine bronnen in het weiland tot strak vorm gegeven baden in de rotsen. Mijn favoriet: Viti, een soort krater- meer aan de voet van de Askja en alleen lopend te bereiken. Een absolute wow-belevenis met lichtblauw, melkachtig water. 4 Leeg en kaal Het landschap is leeg, héél erg leeg. Asfaltwegen gaan er vaak eenzaam door grasland en kale lavavelden waar nauwelijks iets groeit en waar niets anders te zien is dan.dan niks. Wie daar depressief van raakt, blijft beter thuis. <1 magazine 43 reizen Mei is de mooiste maand in de Provence: fijne temperaturen, de natuur in bloei, de mensen opgewekt. H hans.avontuur@persgroep.nl Toppers Hippe hotels en truien, een kleurrijke stad, kratermeren en geisers: IJsland heeft het. IJsland is hot Of ik een gute Anreise had gehad. Nein, nein, nein! De reis over de Duitse autobaan naar Oostenrijk was een slagveld geweest. Twaalf wegopbrekingen, drie verse ongelukken met de slacht offers nog ter plaatse en voortdu rend remmen en optrekken omdat vrachtwagens, bussen en campers zonder te kijken naar links kwamen. De Autobahn is allang niet meer het aardse paradijs voor de automobilist. Vroeger kon je er het gaspedaal onge hinderd tot op de bodem intrappen en over strak asfalt razen. Ik heb vrienden die op zondag speciaal naar Duitsland reden om eens te kijken hoe hard hun nieuwe auto werkelijk kon. Milieu bewust en veilig was dat misschien niet, maar wel lekker. Op de route naar de Alpen hoef je het niet meer te proberen. De maximum snelheid is een janboel geworden. Borden 130, 120,100, 80 en 60 - en weer terug - volgen elkaar in rap tempo op. Net zo lang tot je geen idee meer hebt hoe het zit. Bovendien is het wegdek alles behalve degelijk Duits. Dat er voor dat beroerde traject staks ook nog tol moet worden betaald, is schandalig. Ze zouden iedere reiziger die ondanks alles toch nog door Duits land rijdt, smartengeld moeten betalen. Hans Sinds afgelopen week kun je de Maas helemaal affietsen, vanaf de bron van de rivier in Frankrijk tot aan de monding in Hoek van Holland. Het 950 kilometer lange traject begint in het zuiden van de Champagne en loopt via mooie plaatsen als Charleville-Mézières, Dinant, Namen en Luik naar ons land. maasfietsroute.eu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 100