14 2
**- i. x - - -
Hij zaagt, hij hakt, hij
slijpt, hij schuurt, hij
beitelt. Jan Kettelerij
zet hardsteen naar zijn
hand. Hij maakt beel
den, abstract ruimtelijk werk, vaak
geïnspireerd op het Zeeuwse land
schap. In marmer, arduin, serpen-
tijn. Arduin of Belgisch hardsteen
geeft grijs stof. Onlangs maakte hij
twee grafmonumenten van ser-
pentijn, een Afrikaanse steen.
„Toen zag het hier helemaal geel."
Kettelerij (1952) produceert in
drukwekkende stofwolken als hij
aan het werk is. Dat zou hem bij
zijn huis in Tholen door de buren
niet in dank worden afgenomen.
Daarom huurt hij al ruim tien jaar
een deel van een loods bij Halste
ren, op het erf van een boerderij
die niet meer als zodanig in ge
bruik is. Daar is hij niemand tot
last. Het complex ligt net aan de
Brabantse kant van het Schelde-
Rijnkanaal, met uitzicht op de
Thoolse Brug.
Hij heeft zijn steenhouwbok
voor de loods opgesteld, bijna on
der de bloeiende pruimenboom.
De wind zit goed, uit het westen.
Dan waait alle steenstof weg over
de aanpalende akkers. Als het weer
minder meegaand is, kan hij droog
staan onder het overkapte deel van
zijn loods, 's Winters werkt hij er
ook wel. Handschoenen doet hij
altijd al aan ter bescherming. Hij
laat ze zien: er zitten gaten in, zo
dichtbij komt de slijpschijf wel.
„Twee jaar geleden was ik op een
beeldhouwsymposium onder
Luik. Daar zag ik collega's op slip
pers staan, met een shagje in
hun mondhoek. Ik stond daar dan
helemaal ingepakt, onherkenbaar.
Met een veiligheidsbril, een
mondkapje voor het stof, oorbe
schermers, werkschoenen, een
werkschort."
Kettelerij was aanvankelijk
bloemsierkunstenaar. Succesvol.
Zijn creaties fleurden staatsbezoe
ken op en hij ontwierp ook corso
wagens. In 1986 werd hij docent
bloemsierkunst in Naaldwijk.
Daar kreeg hij het gevoel een an
dere weg in te moeten slaan. Uit
eindelijk belandde hij op de
kunstacademie Willem de Koo
ning in Rotterdam, waar hij in
1997 de eerstegraads bevoegdheid
handvaardigheid/kunstgeschiede
nis behaalde. Tot 2014 gaf hij naast
zijn kunstenaarschap handvaar-
digheidsles in Middelharnis.
Na snel gezegd te hebben dat
Kettelerij voor tuinen en parken
ook Mikado-achtige werken
maakt - objecten met over elkaar
heen gevallen buizen of houten
palen - concentreren we ons op de
steen. „Ik ben voor ruimtelijk
werk, dat je van alle kanten kunt
bekijken. Er zit geen voor- of ach
terkant aan. Mensen die een beeld
van mij hebben, draaien het gere
geld en hebben dan opeens een
heel ander beeld. Zo heb je twee,
misschien zelfs meer kunstwer
ken voor de prijs van één."
We kijken naar het witmarme
ren beeld dat hij op een sokkel
heeft geplaatst. 'In de golfslag van
het leven', heet het.
Zijn vrouw Jeanne, met wie hij
al ruim veertig jaar samen is, ver
zint de titels meestal en biedt waar
nodig een helpende hand bij het
maken van het object. Golven, een
dijk, hoogte- en dieptepunten van
het leven. De ruwe kant van de
steen is met een pneumatische
bouchardbeitel bewerkt. De gol
ven worden met een haakse slijper
uitgezaagd. Dan volgt een behan
deling met de marmerrasp. En
wordt er geschuurd met diamant-
schuurblokjes. „Mijn vormen zijn
ook teer, je kunt ze voelen, aaien."
vrijdag 28 april 2017
i—
Ët
1: --L. f- 2È iSt -
Jan Kettelerij voor zijn loods met uitzicht op de Thoolse Brug. Foto linksonder: het beeld 'In de golfslag van het leven', fotosmechteldjansen
Mij n vormen zij n teer
Jan van Damme
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek.
Vandaag: Jan Kettelerij op
een boerenerf bij Halsteren.