14 2 **- i. x - - - Hij zaagt, hij hakt, hij slijpt, hij schuurt, hij beitelt. Jan Kettelerij zet hardsteen naar zijn hand. Hij maakt beel den, abstract ruimtelijk werk, vaak geïnspireerd op het Zeeuwse land schap. In marmer, arduin, serpen- tijn. Arduin of Belgisch hardsteen geeft grijs stof. Onlangs maakte hij twee grafmonumenten van ser- pentijn, een Afrikaanse steen. „Toen zag het hier helemaal geel." Kettelerij (1952) produceert in drukwekkende stofwolken als hij aan het werk is. Dat zou hem bij zijn huis in Tholen door de buren niet in dank worden afgenomen. Daarom huurt hij al ruim tien jaar een deel van een loods bij Halste ren, op het erf van een boerderij die niet meer als zodanig in ge bruik is. Daar is hij niemand tot last. Het complex ligt net aan de Brabantse kant van het Schelde- Rijnkanaal, met uitzicht op de Thoolse Brug. Hij heeft zijn steenhouwbok voor de loods opgesteld, bijna on der de bloeiende pruimenboom. De wind zit goed, uit het westen. Dan waait alle steenstof weg over de aanpalende akkers. Als het weer minder meegaand is, kan hij droog staan onder het overkapte deel van zijn loods, 's Winters werkt hij er ook wel. Handschoenen doet hij altijd al aan ter bescherming. Hij laat ze zien: er zitten gaten in, zo dichtbij komt de slijpschijf wel. „Twee jaar geleden was ik op een beeldhouwsymposium onder Luik. Daar zag ik collega's op slip pers staan, met een shagje in hun mondhoek. Ik stond daar dan helemaal ingepakt, onherkenbaar. Met een veiligheidsbril, een mondkapje voor het stof, oorbe schermers, werkschoenen, een werkschort." Kettelerij was aanvankelijk bloemsierkunstenaar. Succesvol. Zijn creaties fleurden staatsbezoe ken op en hij ontwierp ook corso wagens. In 1986 werd hij docent bloemsierkunst in Naaldwijk. Daar kreeg hij het gevoel een an dere weg in te moeten slaan. Uit eindelijk belandde hij op de kunstacademie Willem de Koo ning in Rotterdam, waar hij in 1997 de eerstegraads bevoegdheid handvaardigheid/kunstgeschiede nis behaalde. Tot 2014 gaf hij naast zijn kunstenaarschap handvaar- digheidsles in Middelharnis. Na snel gezegd te hebben dat Kettelerij voor tuinen en parken ook Mikado-achtige werken maakt - objecten met over elkaar heen gevallen buizen of houten palen - concentreren we ons op de steen. „Ik ben voor ruimtelijk werk, dat je van alle kanten kunt bekijken. Er zit geen voor- of ach terkant aan. Mensen die een beeld van mij hebben, draaien het gere geld en hebben dan opeens een heel ander beeld. Zo heb je twee, misschien zelfs meer kunstwer ken voor de prijs van één." We kijken naar het witmarme ren beeld dat hij op een sokkel heeft geplaatst. 'In de golfslag van het leven', heet het. Zijn vrouw Jeanne, met wie hij al ruim veertig jaar samen is, ver zint de titels meestal en biedt waar nodig een helpende hand bij het maken van het object. Golven, een dijk, hoogte- en dieptepunten van het leven. De ruwe kant van de steen is met een pneumatische bouchardbeitel bewerkt. De gol ven worden met een haakse slijper uitgezaagd. Dan volgt een behan deling met de marmerrasp. En wordt er geschuurd met diamant- schuurblokjes. „Mijn vormen zijn ook teer, je kunt ze voelen, aaien." vrijdag 28 april 2017 i— Ët 1: --L. f- 2È iSt - Jan Kettelerij voor zijn loods met uitzicht op de Thoolse Brug. Foto linksonder: het beeld 'In de golfslag van het leven', fotosmechteldjansen Mij n vormen zij n teer Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Jan Kettelerij op een boerenerf bij Halsteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76