'Kabinet moet geld in marine pompen' 3 'Soms heb je wind, soms heb je regen' 'Met muts op het hoofd valt het mee' MAUD EN KARLIJN SAM JANSEN (10) Dat vindt directeur Hein van Ameijden van scheepswerf Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlis singen. DSNS is de 'hofleverancier' van de Koninklijke Marine. Maar sinds 2014 heeft de overheid geen nieuwe marineschepen gekocht en 'overleeft de werf door exportop- drachten'. Het is hoog tijd dat er wat gebeurt, vindt de Damen-top- man. „Men spreekt nu over bedra gen tot een miljard extra. Als er niet meer geld komt, gaat de afbraak van het defensieapparaat door. Vanaf 2 miljard begint het wat te worden. Overigens voldoe je dan nog lang niet aan de NAVO-verplichtingen." Onlangs sloten België en Neder land een overeenkomst om samen voor 4 miljard euro vier fregatten en twaalf mijnenjagers aan te schaffen. „Er zijn mooie plannen voor het vervangen van mijnenbe- strijdingsschepen, fregatten en on derzeeboten. Maar de realiteit is dat Nederland er veel over praat, maar niks heeft besloten." Het wachten is op een nieuw kabinet. „Doordat jaren niet in de marine is geïnves- Doordat jaren niet in de marine is geïnvesteerd, wordt die uitgehold teerd, wordt die uitgehold. Be staande schepen blijven langer in de vaart en de onderhoudskosten nemen exponentieel toe. Het niet bestellen van nieuwe schepen trekt een wissel op de toekomst." Van Ameijden vindt dat het nieuwe kabinet zo snel mogelijk moet besluiten om de mijnenja gers, M-fregatten en Walrus-on derzeeboten te vervangen. „Het Belgische parlement heeft vorige week een wet bekrachtigd om 9,2 miljard euro te investeren in nieuw materieel voor de krijgsmacht. De Belgen zijn er klaar voor. Het pro bleem is dat er in België in 2018 lo kale verkiezingen zijn. Die hebben een groot landelijk effect, want het zijn vaak dezelfde politici. Dus qua besluitvorming gebeurt er in België volgend jaar niet zoveel meer. Ter wijl wij - als we pech hebben - pas op Prinsjesdag bereid zijn om de daad bij het woord te voegen." De Damen-topman ergert zich aan de politieke roep om interna tionale samenwerking. „Dat is niet de oplossing voor alles. Er zitten na delen aan. Je moet er rekening mee houden dat de wensen van partners wel eens anders kunnen zijn. Ook ben je afhankelijk van de snelheid van besluitvorming; zie nu in Ne derland en België." Damen wil, samen met Saab, de vervanger van de Walrus-onder zeeboten in Vlissingen bouwen. „Ik heb een hekel aan het vooringeno men idee dat we in Nederland din gen niet meer zouden kunnen. Dat klopt niet. De vraag is dan ook of de politiek er verstandig aan doet om internationale samenwerking als niet-onderhandelbaar uitgangs punt te kiezen. Zeker als je het in ei gen land goedkoper en efficiënter kunt oplossen." vrijdag 28 april 2017 Kim Slokkers (42) en Ellen van Oevelen (42) met Femke Slokkers (9), Benthe Jansen (12), Koen Slokkers (13), Bram Slokkers (9) en Martijn Jansen (42). fotos marcelledavidse „We liggen voor het eerst in een tent en het is best wel spannend", vertelt Maud (8) „Soms heb je wind, soms regen. Ik vind het het engst als er een heel harde wind is, dan gaat de binnentent bewe gen. Maar koud hebben we het niet in onze tent hoor. We liggen op een lucht bed; en onder het luchtbed ligt nog een matje." Kijk, roept Karlijn (6). „Mijn knuf fel houdt me ook warm hoor. Het is echt niet koud." Maud: „En als het koud is, hebben we nog een fleece deken. En we kunnen nog in de caravan slapen." „Koud? Nee hoor. Ik lig in een slaapzak en daar liggen nog twee dikke dekens bovenop. En ik heb een muts op mijn hoofd. Dan valt het allemaal reuze mee hoor. Ja, ik vind slapen in een tentje leuker dan in een caravan. Bij een cara van heb je een tv, normale stoelen en een normaal bed. Een caravan is meer het gevoel van een huis en een tent is toch meer het gevoel van op vakantie gaan. En het is zo leuk hè... dan gaat het waaien, regenen en hagelen en dan denk je: ik hoop dat onze tent het houdt." Het nieuwe kabinet moet meer dan een miljard euro uittrekken voor defensie. Alleen dan kan het de achteruitgang van de krijgsmacht tot staan brengen. Omdat de marine al jaren achter aan in de rij staat, is die nu als eerste aan de beurt. Den Haag moet dan ook snel besluiten om de mijnenbestrijders, M-fregat- ten en Walrus-onderzeeboten te vervangen. Jeffrey Kutterink Vlissingen -Hein van Ameijden, directeur Damen Schelde Naval Shipbuilding

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 54