'Kabinet moet geld in marine pompen'
3
'Soms heb je wind, soms heb je regen'
'Met muts op het hoofd valt het mee'
MAUD EN KARLIJN
SAM JANSEN (10)
Dat vindt directeur Hein van
Ameijden van scheepswerf Damen
Schelde Naval Shipbuilding in Vlis
singen. DSNS is de 'hofleverancier'
van de Koninklijke Marine. Maar
sinds 2014 heeft de overheid geen
nieuwe marineschepen gekocht en
'overleeft de werf door exportop-
drachten'. Het is hoog tijd dat er
wat gebeurt, vindt de Damen-top-
man. „Men spreekt nu over bedra
gen tot een miljard extra. Als er niet
meer geld komt, gaat de afbraak van
het defensieapparaat door. Vanaf 2
miljard begint het wat te worden.
Overigens voldoe je dan nog lang
niet aan de NAVO-verplichtingen."
Onlangs sloten België en Neder
land een overeenkomst om samen
voor 4 miljard euro vier fregatten
en twaalf mijnenjagers aan te
schaffen. „Er zijn mooie plannen
voor het vervangen van mijnenbe-
strijdingsschepen, fregatten en on
derzeeboten. Maar de realiteit is dat
Nederland er veel over praat, maar
niks heeft besloten." Het wachten
is op een nieuw kabinet. „Doordat
jaren niet in de marine is geïnves-
Doordat jaren niet
in de marine is
geïnvesteerd, wordt
die uitgehold
teerd, wordt die uitgehold. Be
staande schepen blijven langer in
de vaart en de onderhoudskosten
nemen exponentieel toe. Het niet
bestellen van nieuwe schepen trekt
een wissel op de toekomst."
Van Ameijden vindt dat het
nieuwe kabinet zo snel mogelijk
moet besluiten om de mijnenja
gers, M-fregatten en Walrus-on
derzeeboten te vervangen. „Het
Belgische parlement heeft vorige
week een wet bekrachtigd om 9,2
miljard euro te investeren in nieuw
materieel voor de krijgsmacht. De
Belgen zijn er klaar voor. Het pro
bleem is dat er in België in 2018 lo
kale verkiezingen zijn. Die hebben
een groot landelijk effect, want het
zijn vaak dezelfde politici. Dus qua
besluitvorming gebeurt er in België
volgend jaar niet zoveel meer. Ter
wijl wij - als we pech hebben - pas
op Prinsjesdag bereid zijn om de
daad bij het woord te voegen."
De Damen-topman ergert zich
aan de politieke roep om interna
tionale samenwerking. „Dat is niet
de oplossing voor alles. Er zitten na
delen aan. Je moet er rekening mee
houden dat de wensen van partners
wel eens anders kunnen zijn. Ook
ben je afhankelijk van de snelheid
van besluitvorming; zie nu in Ne
derland en België."
Damen wil, samen met Saab, de
vervanger van de Walrus-onder
zeeboten in Vlissingen bouwen. „Ik
heb een hekel aan het vooringeno
men idee dat we in Nederland din
gen niet meer zouden kunnen. Dat
klopt niet. De vraag is dan ook of de
politiek er verstandig aan doet om
internationale samenwerking als
niet-onderhandelbaar uitgangs
punt te kiezen. Zeker als je het in ei
gen land goedkoper en efficiënter
kunt oplossen."
vrijdag 28 april 2017
Kim Slokkers (42) en Ellen van Oevelen (42) met Femke Slokkers (9), Benthe Jansen (12), Koen Slokkers (13), Bram Slokkers (9) en Martijn Jansen (42). fotos marcelledavidse
„We liggen voor het eerst in een tent en
het is best wel spannend", vertelt Maud
(8) „Soms heb je wind, soms regen. Ik
vind het het engst als er een heel harde
wind is, dan gaat de binnentent bewe
gen. Maar koud hebben we het niet in
onze tent hoor. We liggen op een lucht
bed; en onder het luchtbed ligt nog een
matje." Kijk, roept Karlijn (6). „Mijn knuf
fel houdt me ook warm hoor. Het is echt
niet koud."
Maud: „En als het koud is, hebben we
nog een fleece deken. En we kunnen
nog in de caravan slapen."
„Koud? Nee hoor. Ik lig in een slaapzak
en daar liggen nog twee dikke dekens
bovenop. En ik heb een muts op mijn
hoofd. Dan valt het allemaal reuze mee
hoor. Ja, ik vind slapen in een tentje
leuker dan in een caravan. Bij een cara
van heb je een tv, normale stoelen en
een normaal bed. Een caravan is meer
het gevoel van een huis en een tent is
toch meer het gevoel van op vakantie
gaan. En het is zo leuk hè... dan gaat het
waaien, regenen en hagelen en dan
denk je: ik hoop dat onze tent het
houdt."
Het nieuwe kabinet moet meer
dan een miljard euro uittrekken
voor defensie. Alleen dan kan
het de achteruitgang van de
krijgsmacht tot staan brengen.
Omdat de marine al jaren achter
aan in de rij staat, is die nu als
eerste aan de beurt. Den Haag
moet dan ook snel besluiten om
de mijnenbestrijders, M-fregat-
ten en Walrus-onderzeeboten te
vervangen.
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
-Hein van Ameijden, directeur
Damen Schelde Naval Shipbuilding