- m 21 Wist je dat.. - In de afgelopen drie jaar zijn we ook luchtige onderwerpen gaan programmeren resses, films en series beter aan bij die groep. Wat dat betreft is een journa listieke talkshow richting jongeren niet makkelijk. Als wij ons alleen maar op de jongeren gaan richten met Jeroen Pauw, dan denkt de kijker al snel: is hij gek geworden? Je moet niet opeens een heel ander genre pro gramma maken." Verbeteren RTL gaat mondjesmaat in op de kijk cijfers van RTL Late Night. Bert Ha- bets, vertrekkend CEO van RTL Ne derland, gaf eerder al aan dat er geke ken wordt hoe ze het praatpro gramma kunnen verbeteren, net als eerder gebeurde met RTL Boulevard. De zender zelf laat het bij een kort statement: „De cijfers kloppen inder daad voor de belangrijkste doelgroep van RTL en daar zijn we blij mee." mensen onder de 50 dat na half elf voor de televisie zit, een stuk lager ligt. Tans marktaandeel mag dan heel behoorlijk zijn, er schakelen gemid deld maar 294.000 mensen uit die boodschapgroep in. „Het is simpel", stelt De Langen, „hoe meer kijkers, hoe meer geld je verdient. RTL Late Night, voor de zender een belangrijk anker in de avond, is nog niet zo ver dat het niet rendabel meer is. Maar ze maken zich bij RTL zeker zorgen over de dalende lijn. Want als die doorzet, dan sterft het programma langzaam af en dat moet je niet willen." Het vergrijsde tv-publiek is voor de NPO, dat slechts deels gefinancierd wordt door reclames, geen probleem. „De commerciële omroep heeft het zwaarder dan de publieke omroep", vindt ook Ton Verlind, voormalig mediadirecteur bij de KRO. „De groep 20-49 jaar haakt af bij een tra ditioneel medium als televisie. Zij zitten op Netflix of kijken online." Meer vrolijkheid De publieke omroep maakt handig gebruik van de situatie, meent Ver lind. „Je moet je juist niet op jonge ren richten, maar de ouderen omar men. De 65-plussers zijn een groei markt." Maarten Reesink, tv-weten- schapper aan Universiteit van Am sterdam, kan zich vinden in die woorden. „Televisie is iets voor oude ren, de gemiddelde leeftijd ligt rond de 55 jaar. Een talkshow is een verou derd genre. Het zou jammer zijn als de publieke omroep met de commer ciële meegaat in de zoektocht naar de jonge kijker." Herman Meijer, eindredacteur van Pauw, zegt dat het praatprogramma van BNN-VARA zich richt op een zo breed mogelijk publiek. De redactie voert geen vernieuwingen door om meer jongeren te trekken, maar om een groter publiek te bereiken. „Dat lukt door een zo aantrekkelijk moge lijk programma te maken. In de afge lopen drie jaar zijn we wel makkelij ker luchtige onderwerpen gaan pro grammeren, misschien zelfs veel meer dan we in het begin deden. Het journalistieke tempo wordt hoger en we willen meer vrolijkheid. Dat waardeert de oudere kijker ook, want die verlaat ons niet." Met een informatief programma is het moeilijk jongeren te bereiken, er kent Meijer. „Zij hebben andere inte- vrijdag 28 april 2017 —Herman Meijer {Pauw) Jinek, Tan en Pauw: het publiek wordt ouder, maar samen (of Jinek en Tan, of Pauw en Tan) zijn ze elke doordeweekse avond goed voor zo'n anderhalf miljoen kijkers. FOTO ANP KIPPA ...Darmkanker vrijwel altijd uit een poliep ontstaat? Wanneer je regelmatig je darmen laat controleren, bijvoorbeeld op poliepen, beperk je de kans op darmkanker tot een minimum. Wij vinden dat, wanneer je dit wil, je jezelf moet kunnen laten onder zoeken. Met of zonder verwijzing van de huisarts. Want jij voelt je lichaam het best aan. Daarom zijn wij er, voor jou. De beste zorg is uit voorzorg, dat is waar wij in geloven. Er is al een Total Body Scan vanaf 890,-. Bel 074-255 9 255 of kijk voor onze onderzoeksprogramma's en prijzen op prescan.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21