3
JL-1
De nette vijftiger
in goeden doen
7
WAARVAN AKTE
ITO
*L 1
De notaris
maar dat vervalt als de vervoerder re
delijkerwijs al het mogelijke heeft
gedaan om die schadelijke gevolgen
te voorkomen. In zo'n geval kan een
reis- of rechtsbijstandsverzekering
wellicht uitkomst bieden om de
schade vergoed te krijgen dan wel
compensatie te claimen.
Dat hangt af van de afstand van de
vlucht en de duur van het opont
houd. Voor vluchten tot 1500 kilome
ter staat een bedrag van 250 euro, en
tussen 1500 en 3500 kilometer is dat
400 euro. In beide gevallen moet er
sprake zijn van een vertraging van
minstens drie uur. Voor vluchten
langer dan 3500 kilometer bedraagt
de vergoeding 300 euro voor een ver
traging tussen drie en vier uur, en de
maximale 600 euro bij een vertraging
langer dan vier uur.
Deze bedragen staan los van de
prijs van het vliegticket. Vloog je met
een prijsvechter voor een paar tien
tjes naar Parijs en heb je vier uur zit
ten wachten, dan heb je nog steeds
recht op 250 euro compensatie.
Dezelfde vergoedingen gelden bij
een geannuleerde vlucht of overboe
king. Wel mogen vliegmaatschap
pijen de compensatie halveren als er
een alternatieve vlucht is aangebo
den, waarbij de aankomsttijd niet te
veel afwijkt van de originele vlucht.
Geen enkele maatschappij staat te
springen om jouw claim te vergel
den, ook al sta je in je recht. Vaak is
het een kwestie van stug volhouden.
De eerste stap is zo veel mogelijk in
formatie verzamelen: het vlucht
nummer, de instapkaart(en), boe-
kingsgegevens en bonnetjes, maar
ook de volledige gegevens over hoe
en wanneer je bent geïnformeerd en
welke stappen er zijn genomen.
Vraag de luchtvaartmaatschappij
naar de reden van de vertraging of
annulering, zodat je weet of over
macht valt uit te sluiten. De claim
dien je in bij de vliegmaatschappij
zelf, ook als je de reis via een ander
kanaal hebt geboekt. Dat kan via de
website of per post.
Op internet wemelt het van de par
tijen die je ermee willen helpen.
Ticketclaim, EUclaim, vlucht-ver
traagd.nl, noem maar op. Ze werken
in de meeste gevallen op basis van
'no cure, no pay', maar bij een ge
slaagde claim draag je wel zo'n 25 tot
30 procent van de vergoeding aan ze
af. Plus administratiekosten.
De Consumentenbond is een
samenwerking met EUclaim aan
gegaan: de Vlucht Claim Service.
Die service geeft je gratis advies over
je rechten en mogelijkheden, en gaat
pas daarna over tot een claim op basis
van de no-cure-no-pay-regeling. Kijk
op consumentenbond.nl/vlucht-
claimservice voor de mogelijkheden.
Houd je de zaken - en de volledige
vergoeding - liefst in eigen hand, dan
kan je touroperator of reisbureau je
wellicht kosteloos helpen een claim
in te dienen. En ga na of je binnen
een reis- of rechtsbijstandsverzeke
ring ondersteuning krijgt.
Inschakelen van een
claimbureau kost je wel
zo'n 25 tot 30 procent
van de vergoeding
Kom je er met de vliegmaatschap
pij niet uit, dan kun je bij de Inspec
tie Leefomgeving en Transport (ILT)
een klacht indienen. Dat kan met
vluchten tot één jaar geleden.
Vindt de ILT de klacht gegrond,
dan wordt de vliegmaatschappij
daarvan op de hoogte gebracht. In
de praktijk gaat die dan alsnog tot
compensatie over, omdat de Inspec
tie bij stelselmatige overtreding een
boete kan opleggen. De ILT is even
wel niet bevoegd om voor individu
ele passagiers compensatie af te
dwingen.
Met een gegrond verklaarde klacht
kun je terug naar de vliegmaatschap
pij, of kun je naar de kantonrechter
stappen om een civiele procedure te
beginnen. Daar heb je geen advocaat
voor nodig.
Check voordat je je klacht indient
wel even op de ILT-website of er al
onderzoek is gedaan. Omdat buiten
gewone omstandigheden voor passa
giers lastig vast te stellen zijn, ver
meldt de ILT vluchten waar dat voor
geldt op de website. Duikt je vlucht
in dat overzicht op, dan zijn er bui
tengewone omstandigheden vastge
steld en vervalt het recht op compen
satie. Zo niet, dan bestaat de kans dat
je toch voor die vervelende vertra
ging kunt worden vergoed.
ERVARING
'Houd vol, want de vliegmaatchappijen wimpelen je altijd eerst af'
Tegenover mij neemt een keurige heer
plaats, een gesoigneerde vijftiger. Luxe
overjas, maatpak, dure schoenen. Onder
zijn manchet piept een groot horloge. Een Ro-
lex? Een zakenman in goeden doen, schat ik
hem. Dat blijkt te kloppen. Hij heeft, vertelt hij
met licht geaffecteerde stem, over de hele we
reld zaken gedaan. Nu wil hij het rustiger aan
doen en weer in Nederland gaan wonen.
Hij heeft al een luxe nieuwbouwappartement
op het oog, in een van de betere wijken van de
stad. De prijs: een miljoen euro. Ofik de aan
koop voor hem in orde kan maken. Zijn verhaal
is plausibel. Toch - noem het intuïtie, noem
het ervaring - bekruipt mij na enige tijd het
gevoel dat iets niet klopt aan deze innemende
man. Zijn vragen bijvoorbeeld getuigen niet al
tijd van kennis van zaken. Vreemd, voor een
man van zijn statuur. En waarom is hij niet
met de auto, zoals bijna al onze klanten? Ik kijk
hem na als hij lopend om de hoek verdwijnt.
Hoewel het blijft knagen, is er geen echte re
den voor twijfel. Dus ga ik voor hem aan de
slag en breekt de dag aan dat de aankoop geëf
fectueerd moet worden. Met andere woorden:
hij moet betalen.
Er is echter een klein probleempje met zijn
bank in Londen, meldt de man, waardoor hij
even wat meer tijd nodig heeft. Tja, geen geld,
geen aankoop. Ik bel de makelaar om hem te
informeren over het uitstel, maar die heeft er
alle vertrouwen in dat het goed komt. Gewoon
een kwestie van ge
duld. Een paar dagen
later hoor ik dat hij
zelfs de sleutels van
het appartement al
aan de koper heeft
gegeven, zodat die
de boel vast kan in
richten.
De man bestelt bij
de beste zaken in de
stad voor duizenden
euro's aan meubels
en elektronische apparatuur. Alles op de pof.
Intussen blijft de betaling van het appartement
uit. Keer op keer zegt hij toe de koopsom over
te maken, nooit komt hij zijn beloften na.
Er is alleen
een klein
probleempje
met de bank
in Londen
De makelaar en de eigenaar van het appar
tement, een projectontwikkelaar, beginnen
lont te ruiken. Ze proberen hem te bellen, maar
hij neemt niet op. Brieven beantwoordt hij
niet, aanmaningen negeert hij. Er worden
deurwaarders op hem af gestuurd, maar hij
geeft geen sjoege.
Drie maanden gaan zo voorbij, totdat hij
wegens wanbetaling uit het appartement
wordt gezet. Te verhalen valt er niets - hij
blijkt geen cent te bezitten - en hij verdwijnt
met de noorderzon, de makelaar, de eigenaar,
de leveranciers en mij in verwarring achterla
tend. Een maatpak, een luxe jas, dure schoe
nen, een eerlijke oogopslag en een overtuigend
verhaal: we zijn er allemaal met open ogen
ingetuind. Een leerzame ervaring.
woensdag 26 april 2017
GO
u.
.WÉ
2 Op hoeveel geld mag je
rekenen?
Wat moet je doen om die
vergoeding te krijgen?
4 Wie kan daar eventueel bij
helpen?
44
Van Martine Bosch (33) uit
Dalfsen werd begin dit
jaar de terugvlucht van
Berlijn naar Amsterdam
geannuleerd, waarop ze
een treinkaartje kocht om
toch thuis te komen.
„.Easyjet heeft onkosten-
formulieren op de website
staan. Mij werd in eerste in
stantie verteld dat de annu
lering op tijd was aange
kondigd. Maar dat was
zeker niet het geval, waarna
we langdurig over en weer
bleven mailen."
Uiteindelijk werd het trein
kaartje betaald, bovenop de
vergoeding voor het vlieg
ticket. Dat was met een
maand nog vrij snel gere
geld. Want dat het veel lan
ger kan duren, maakte ze
eerder al eens mee.
„Toen mijn vlucht naar Peru
werd geannuleerd, had ik
recht op 600 euro compen
satie van Iberia vanwege de
stevige vertraging van de
vervangende vlucht. Die
claim werd eerst onge
grond verklaard, daarna
raakten ze mijn dossier
kwijt en vervolgens werd er
zelfs opgehangen bij de
klantenservice in Spanje.
Ik heb toen de Inspectie
Verkeer en Waterstaat in
geschakeld, de voorloper
van de ILT, die de klacht
opnieuw heeft ingediend.
Via de Inspectie kreeg ik
bovendien het nummer van
een Nederlands contact
persoon bij Iberia en werd
uiteindelijk een 'hoge uit
zondering' gemaakt." De
vergoeding werd na veel
gesteggel exact één jaar na
dato uitbetaald.
„Moraal van het verhaal: ze
wimpelen je altijd eerst af,
en je krijgt alleen wat ver
goed als je zelf vasthou
dend bent en er constant
achteraan gaat."
Een waargebeurd
voorval uit een
notarispraktijk
—Johan Nebbe ling
Bovenstaand verhaal is echt gebeurd.
Vanwege beroepsgeheim zijn de namen
van de betrokkenen niet vermeld.
Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl