3 JL-1 De nette vijftiger in goeden doen 7 WAARVAN AKTE ITO *L 1 De notaris maar dat vervalt als de vervoerder re delijkerwijs al het mogelijke heeft gedaan om die schadelijke gevolgen te voorkomen. In zo'n geval kan een reis- of rechtsbijstandsverzekering wellicht uitkomst bieden om de schade vergoed te krijgen dan wel compensatie te claimen. Dat hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van het opont houd. Voor vluchten tot 1500 kilome ter staat een bedrag van 250 euro, en tussen 1500 en 3500 kilometer is dat 400 euro. In beide gevallen moet er sprake zijn van een vertraging van minstens drie uur. Voor vluchten langer dan 3500 kilometer bedraagt de vergoeding 300 euro voor een ver traging tussen drie en vier uur, en de maximale 600 euro bij een vertraging langer dan vier uur. Deze bedragen staan los van de prijs van het vliegticket. Vloog je met een prijsvechter voor een paar tien tjes naar Parijs en heb je vier uur zit ten wachten, dan heb je nog steeds recht op 250 euro compensatie. Dezelfde vergoedingen gelden bij een geannuleerde vlucht of overboe king. Wel mogen vliegmaatschap pijen de compensatie halveren als er een alternatieve vlucht is aangebo den, waarbij de aankomsttijd niet te veel afwijkt van de originele vlucht. Geen enkele maatschappij staat te springen om jouw claim te vergel den, ook al sta je in je recht. Vaak is het een kwestie van stug volhouden. De eerste stap is zo veel mogelijk in formatie verzamelen: het vlucht nummer, de instapkaart(en), boe- kingsgegevens en bonnetjes, maar ook de volledige gegevens over hoe en wanneer je bent geïnformeerd en welke stappen er zijn genomen. Vraag de luchtvaartmaatschappij naar de reden van de vertraging of annulering, zodat je weet of over macht valt uit te sluiten. De claim dien je in bij de vliegmaatschappij zelf, ook als je de reis via een ander kanaal hebt geboekt. Dat kan via de website of per post. Op internet wemelt het van de par tijen die je ermee willen helpen. Ticketclaim, EUclaim, vlucht-ver traagd.nl, noem maar op. Ze werken in de meeste gevallen op basis van 'no cure, no pay', maar bij een ge slaagde claim draag je wel zo'n 25 tot 30 procent van de vergoeding aan ze af. Plus administratiekosten. De Consumentenbond is een samenwerking met EUclaim aan gegaan: de Vlucht Claim Service. Die service geeft je gratis advies over je rechten en mogelijkheden, en gaat pas daarna over tot een claim op basis van de no-cure-no-pay-regeling. Kijk op consumentenbond.nl/vlucht- claimservice voor de mogelijkheden. Houd je de zaken - en de volledige vergoeding - liefst in eigen hand, dan kan je touroperator of reisbureau je wellicht kosteloos helpen een claim in te dienen. En ga na of je binnen een reis- of rechtsbijstandsverzeke ring ondersteuning krijgt. Inschakelen van een claimbureau kost je wel zo'n 25 tot 30 procent van de vergoeding Kom je er met de vliegmaatschap pij niet uit, dan kun je bij de Inspec tie Leefomgeving en Transport (ILT) een klacht indienen. Dat kan met vluchten tot één jaar geleden. Vindt de ILT de klacht gegrond, dan wordt de vliegmaatschappij daarvan op de hoogte gebracht. In de praktijk gaat die dan alsnog tot compensatie over, omdat de Inspec tie bij stelselmatige overtreding een boete kan opleggen. De ILT is even wel niet bevoegd om voor individu ele passagiers compensatie af te dwingen. Met een gegrond verklaarde klacht kun je terug naar de vliegmaatschap pij, of kun je naar de kantonrechter stappen om een civiele procedure te beginnen. Daar heb je geen advocaat voor nodig. Check voordat je je klacht indient wel even op de ILT-website of er al onderzoek is gedaan. Omdat buiten gewone omstandigheden voor passa giers lastig vast te stellen zijn, ver meldt de ILT vluchten waar dat voor geldt op de website. Duikt je vlucht in dat overzicht op, dan zijn er bui tengewone omstandigheden vastge steld en vervalt het recht op compen satie. Zo niet, dan bestaat de kans dat je toch voor die vervelende vertra ging kunt worden vergoed. ERVARING 'Houd vol, want de vliegmaatchappijen wimpelen je altijd eerst af' Tegenover mij neemt een keurige heer plaats, een gesoigneerde vijftiger. Luxe overjas, maatpak, dure schoenen. Onder zijn manchet piept een groot horloge. Een Ro- lex? Een zakenman in goeden doen, schat ik hem. Dat blijkt te kloppen. Hij heeft, vertelt hij met licht geaffecteerde stem, over de hele we reld zaken gedaan. Nu wil hij het rustiger aan doen en weer in Nederland gaan wonen. Hij heeft al een luxe nieuwbouwappartement op het oog, in een van de betere wijken van de stad. De prijs: een miljoen euro. Ofik de aan koop voor hem in orde kan maken. Zijn verhaal is plausibel. Toch - noem het intuïtie, noem het ervaring - bekruipt mij na enige tijd het gevoel dat iets niet klopt aan deze innemende man. Zijn vragen bijvoorbeeld getuigen niet al tijd van kennis van zaken. Vreemd, voor een man van zijn statuur. En waarom is hij niet met de auto, zoals bijna al onze klanten? Ik kijk hem na als hij lopend om de hoek verdwijnt. Hoewel het blijft knagen, is er geen echte re den voor twijfel. Dus ga ik voor hem aan de slag en breekt de dag aan dat de aankoop geëf fectueerd moet worden. Met andere woorden: hij moet betalen. Er is echter een klein probleempje met zijn bank in Londen, meldt de man, waardoor hij even wat meer tijd nodig heeft. Tja, geen geld, geen aankoop. Ik bel de makelaar om hem te informeren over het uitstel, maar die heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt. Gewoon een kwestie van ge duld. Een paar dagen later hoor ik dat hij zelfs de sleutels van het appartement al aan de koper heeft gegeven, zodat die de boel vast kan in richten. De man bestelt bij de beste zaken in de stad voor duizenden euro's aan meubels en elektronische apparatuur. Alles op de pof. Intussen blijft de betaling van het appartement uit. Keer op keer zegt hij toe de koopsom over te maken, nooit komt hij zijn beloften na. Er is alleen een klein probleempje met de bank in Londen De makelaar en de eigenaar van het appar tement, een projectontwikkelaar, beginnen lont te ruiken. Ze proberen hem te bellen, maar hij neemt niet op. Brieven beantwoordt hij niet, aanmaningen negeert hij. Er worden deurwaarders op hem af gestuurd, maar hij geeft geen sjoege. Drie maanden gaan zo voorbij, totdat hij wegens wanbetaling uit het appartement wordt gezet. Te verhalen valt er niets - hij blijkt geen cent te bezitten - en hij verdwijnt met de noorderzon, de makelaar, de eigenaar, de leveranciers en mij in verwarring achterla tend. Een maatpak, een luxe jas, dure schoe nen, een eerlijke oogopslag en een overtuigend verhaal: we zijn er allemaal met open ogen ingetuind. Een leerzame ervaring. woensdag 26 april 2017 GO u. .WÉ 2 Op hoeveel geld mag je rekenen? Wat moet je doen om die vergoeding te krijgen? 4 Wie kan daar eventueel bij helpen? 44 Van Martine Bosch (33) uit Dalfsen werd begin dit jaar de terugvlucht van Berlijn naar Amsterdam geannuleerd, waarop ze een treinkaartje kocht om toch thuis te komen. „.Easyjet heeft onkosten- formulieren op de website staan. Mij werd in eerste in stantie verteld dat de annu lering op tijd was aange kondigd. Maar dat was zeker niet het geval, waarna we langdurig over en weer bleven mailen." Uiteindelijk werd het trein kaartje betaald, bovenop de vergoeding voor het vlieg ticket. Dat was met een maand nog vrij snel gere geld. Want dat het veel lan ger kan duren, maakte ze eerder al eens mee. „Toen mijn vlucht naar Peru werd geannuleerd, had ik recht op 600 euro compen satie van Iberia vanwege de stevige vertraging van de vervangende vlucht. Die claim werd eerst onge grond verklaard, daarna raakten ze mijn dossier kwijt en vervolgens werd er zelfs opgehangen bij de klantenservice in Spanje. Ik heb toen de Inspectie Verkeer en Waterstaat in geschakeld, de voorloper van de ILT, die de klacht opnieuw heeft ingediend. Via de Inspectie kreeg ik bovendien het nummer van een Nederlands contact persoon bij Iberia en werd uiteindelijk een 'hoge uit zondering' gemaakt." De vergoeding werd na veel gesteggel exact één jaar na dato uitbetaald. „Moraal van het verhaal: ze wimpelen je altijd eerst af, en je krijgt alleen wat ver goed als je zelf vasthou dend bent en er constant achteraan gaat." Een waargebeurd voorval uit een notarispraktijk —Johan Nebbe ling Bovenstaand verhaal is echt gebeurd. Vanwege beroepsgeheim zijn de namen van de betrokkenen niet vermeld. Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46