O
Toekomst van
Alitalia aan
zijden draad
Streaming is cd voorbij
E 17
liott heeft sinds vorig jaar een po
sitie in Akzo en is de luidruchtig
ste voorstander van een overname
door PPG, dat maandag zijn bod op
het Nederlandse concern ver
hoogde tot bijna 27 miljard euro.
„Wij zijn een langetermijninves-
teerder", zei hij, waarna hij het
woord richtte tot de bestuursvoor
zitter. „Mieter Büchner.
Onmiddellijk werd de Ameri
kaan ruw onderbroken door presi
dent-commissaris Burgmans. „Ik
ben hier de voorzitter!" bitste hij.
„U mag de vragen stellen, maar ik
bepaal wie ze beantwoordt." De
sfeer werd er niet beter op toen de
vertegenwoordiger van Elliott
beide Nederlanders door elkaar
haalde. Weer werd hij onderbro
ken. „Laat ik het nog een keer uit
leggen: dat is meneer Büchner, ik
ben meneer Burgmans."
Corrigeren
Achteraf ontkende de commissa
ris, wiens kop Elliott maar al te
graag ziet rollen, dat zijn reactie
voortkwam uit persoonlijke frus
tratie. „Nee, ik heb wel vaker zo ge
reageerd in deze rol. Als je geen
orde bewaart, gaan ze op een gege
ven moment ook pietje puk vra
gen stellen. Dat het nu net iemand
van Elliott was die ik moest corri
geren? Toeval. Al vond ik het wel
vreemd dat hij ons door elkaar
haalde. We hebben elkaar nota
bene pas nog gesproken."
Hoe dan ook: het gekonkel, en
ook de bijdrages van werknemers,
versterkte het beeld dat al sinds de
mogelijke overname bestaat. Aan
de ene kant het maatschappelijk
verantwoorde Akzo, dat opereert
met oog voor mens en milieu, en
aan de andere kant de Ameri
kaanse bloedhonden, die alleen
maar naar het geld kijken.
De ook door Akzo zelf zorgvul
dig gecultiveerde cultuurclash
zorgt voor ergernis bij Paul Koster,
directeur van beleggersclub VEB.
„Alsof PPG een stel Amerikaanse
barbaren is. Het voorstel dat bij het
bod van zat, biedt zeker openingen
om verder te praten."
Maar ja, praten met PPG, dat is
nou net wat AkzoNobel tot nu toe
niet deed. Of het nieuwste bod
daartoe wel aanleiding vormt, wil
het bedrijf nog niet zeggen. Eerst
wordt het zorgvuldig bestudeerd
en doorgerekend, en daar neemt
het bedrijf uitgebreid de tijd voor.
En dus moesten de aandeelhou
ders zich gisteren beperken tot
steken onder water en wat drama
voor de bühne. Wordt vervolgd.
Ruim twee derde van de 12.500
werknemers stemde tegen de plan
nen. De werknemers hebben daar
mee de dringende oproep van de
Italiaanse regering om een offer te
brengen voor de bezuinigingsplan
nen naast zich neergelegd. Een plan
B om het bedrijf van de ondergang
te redden, is er niet.
t De nee-stem van
het personeel van
Alitalia is een
collectieve zelfmoord
De vakbonden stemden na maan
den onderhandelen in met een aan
tal bezuinigingsmaatregelen voor
het personeel, met als voorwaarde
dat de werknemers er in een refe
rendum over mochten stemmen.
Volgens de plannen zouden er
2.000 banen komen te vervallen en
diende de rest van het personeel ge
middeld acht procent salaris in te
leveren.
Vooral het cabinepersoneel zou
een flinke veer moeten laten. Van
de piloten, stewards en stewardes
sen stemde dan ook maar liefst ne
gentig procent tegen het plan.
Het is niet duidelijk waar de op
lossing nu vandaan moet komen,
en de tijd begint te dringen. Het be
drijf verliest op dit moment een
half miljoen euro per dag en heeft
binnen enkele weken extra kapitaal
nodig om een faillissement te voor
komen. De problemen zijn niet
nieuw. Voor de privatisering in
2009 is Alitalia meerdere keren
overeind gehouden met overheids
geld: in totaal zo'n 4 miljard euro.
Efficiënter maken
Pogingen het bedrijf te hervormen
en efficiënter te maken, haalden
weinig uit. De kosten liggen nog al
tijd aanzienlijker hoger dan bij ver
gelijkbare luchtvaartmaatschap
pijen. Een voorbeeld: het onder
houd aan de vliegtuigen van Alita
lia kost veertig procent meer dan el
ders in de sector.
Alitalia zag in Europa het aantal
passagiers de afgelopen jaren snel
slinken door prijsvechters als Ryan-
air en easyjet. Binnen de eigen
landsgrenzen heeft ze ook nog eens
stevige concurrentie van de hoge
snelheidstreinen. Alitalia sloot 2015
af met een verlies van 199 miljoen
euro.
De nee-stem van het personeel is
volgens Italiaanse media een collec
tieve zelfmoord, omdat een faillis
sement nu dichterbij is dan ooit en
door het gebrek aan kapitaal waar
schijnlijk al volgende maand de sa
larissen niet meer kunnen worden
betaald.
De Italiaanse regering laat weten
de stappen van het bedrijf af te
wachten en tot die tijd erop toe te
zien dat de hinder voor reizigers zo
beperkt mogelijk blijft. Premier
Gentiloni heeft eerder laten weten
dat een redding met overheidsgeld
uitgesloten is.
AMSTERDAM Voor het eerst heeft
de muziekindustrie in Nederland
meer omzet behaald uit streaming-
diensten dan uit de verkoop van
cd's en lp's. Volgens jaarcijfers van
NVPI, de branchevereniging van de
entertainmentindustrie, steeg de
totale omzet in 2016 met 13,1 pro
cent tot 154,8 miljoen euro.
Nederland volgt daarmee een in
ternationale trend. Na jaren van
achteruitgang heeft de industrie de
laatste jaren de weg omhoog terug
gevonden. Er zijn tegenwoordig tal
van betaalde diensten beschikbaar
om online muziek te luisteren. Uit
de deze week verschenen cijfers
blijkt hoe succesvol zij zijn: volgens
de branchevereniging steeg de om
zet met ruim 38 procent tot 84,7
miljoen euro.
De fysieke verkoop liep terug, met
5,4 procent, maar binnen die cate
gorie zit vinyl wel behoorlijk in de
lift. De omzet uit de verkoop van
lp's nam met de helft toe. Betaalde
downloads zijn uit de gratie: die
daalden met 21,5 procent.
Wereldwijd steeg de muziekomzet
met 5,9 procent.
woensdag 26 april 2017
Werknemers van AkzoNobel demon
streren tegen de mogelijke overname door
PPG. FOTO BART MAAT/ANP
A President-commissaris Antony Burgmans en topman Ton
Büchner voor aanvang van de vergadering, foto bart maat/anp
Alitalia verkeert opnieuw in zwaar weer. fotoalbertopizzoli/afp
De Italiaanse luchtvaartmaat
schappij Alitalia verkeert in to
tale chaos en lijkt af te stevenen
op een faillissement. Een deal
tussen het management en de
vakbonden van eerder deze
maand is door de werknemers
onderuitgehaald.
Eveline Rethmeier
Rome