r t Aanpakken 16 SUSANNE (28) -v Tilr m OPEN SOLLICITATIE De werkgever die Susanne in dienst neemt, heeft één zekerheid: Susanne weet van aanpakken. „Ik kan heel moeilijk stilzitten. Ik fiets drie tot vier keer per week naar de konijnenopvang. Dat is een half uur stevig doorfietsen. Ik doe daar vrij willigerswerk." Susanne zit in de Wajong, de arbeidsonge schiktheidsverzekering voor jongeren, en verloor in oktober haar WSW-indicatie, waardoor zij haar baan als plantsoenmede werker bij de sociale werkplaats kwijtraakte. „Ik heb adhd en PDD-NOS, een soort au tisme, maar door mijn medicatie kan ik prima bij een gewone werkgever werken. Be langrijk is wel dat ik korte en duidelijke in structies krijg." Lang hoeft Susanne niet na te denken over haar droombaan. „Ik ben op zoek naar een functie als hovenier. Dat heb ik gedaan bij de sociale werkplaats en ik heb een hoveniersdi ploma mboi. Verder ben ik gek op de buiten lucht, kinderen en dieren, dus het zou ook werk op een kinderboerderij kunnen zijn, maar dat is meestal vrijwilligerswerk en ik moet nu wel echt geld verdienen." Susanne heeft echter een belangrijk pro bleem. „Er zijn weinig hoveniersbanen en als ik solliciteer, word ik bijna nooit uitgeno digd. Ik ben bezig te integreren vanuit een burn-out. Als ik al word uitgenodigd voor een gesprek, dan vind ik het moeilijk om uit te leggen waarom ik een gat van vijfjaar in mijn cv heb. Werkgevers voelen dat en nemen mij dus niet aan, terwijl het voor een bedrijf veel voordelen heeft mij aan te nemen. Ik zou wel willen weten hoe ik daar mee moet omgaan." Volgens Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktin formatie bij UWV, zijn er momenteel juist heel veel hoveniersbanen. „Het zou toch prachtig zijn als een reguliere werkgever Su sanne een kans biedt? Zij is zeer gemotiveerd en een werkgever kan een beroep doen op een aantal financiële voordelen, zoals een tij delijke loondispensatie. Daarnaast loopt een bedrijf weinig risico. De werkgever kan met haar een proefplaatsing aangaan en bij even tuele uitval van Susanne krijgt hij een Ziek tewetuitkering van het UWV." Witjes adviseert Susanne om te werken aan de effectiviteit van haar sollicitaties. „In het kader van de sollicitatiestrategie is het van belang dat Susanne hulp inschakelt van iemand die haar door en door kent en bij wie zij zich echt op haar gemak voelt." ING AkzoNobei Altice Wolters Kluwer Vier jaar na de Rana Plaza-ramp in Bangladesh is het nog steeds een raadsel waar de grote merken hun kleding laten maken. „Als nu een kledingfabriek instort, zouden we nog altijd tussen het puin naar labels moeten zoeken." Het gros van de too grootste kle dingmerken is niet transparant over waar en hoe hun kleding wordt geproduceerd. Dat blijkt uit onderzoek van Fashion Revolution. De conclusies zijn 'schokkend', vindt die internationale organisa tie. „Zelfs de merken die het best uit de bus komen, zoals H&M, Adidas, Gap en Puma, hebben nog een lange weg te gaan." „Zij scoren nog geen 20 procent van het te behalen aantal punten in onze transparantie-index," ver klaart woordvoerder Matthijs Ket- telerij. „Dat is een serieus pro bleem. Als een bedrijf de simpele vraag wie zijn kleding maakt niet kan beantwoorden, heb je als con sument geen idee of je meebetaalt aan uitbuiting, schending van mensenrechten en milieuvervui ling." Scheuren De instorting van Rana Plaza in Daka, gisteren vier jaar geleden, maakte in één schokkende klap duidelijk dat in de kledingindustrie veel gebeurt dat het daglicht niet kan verdragen. De arbeiders in de vijf kledingfabrieken in het pand hadden gewezen op scheuren in de muren, maar waren gedwongen om toch aan het werk te gaan. 1.138 mensen kwamen onder het puin om het leven, meer dan 2.000 arbei ders raakten gewond. De fabrieken bleken niet te wor den geïnspecteerd en arbeiders niet vertegenwoordigd door een vak bond. Welke merken er hun kle ding lieten produceren, was niet zomaar te achterhalen. Op dat laat ste punt is vier jaar later nog weinig verbetering geboekt, bevestigt de Schone Kleren Campagne. „Als nu een kledingfabriek instort, zouden we nog altijd tussen het puin naar labels moeten zoeken", zegt woord voerster Tara Scally van de organi satie die strijdt voor betere arbeids omstandigheden in de kledingin dustrie. „Dat gebrek aan transpa rantie maakte het lastig om bedrij ven ter verantwoording te roepen voor Rana Plaza en te zorgen dat slachtoffers en nabestaanden com pensatie kregen." Druk Organisaties als de internationale Schone Kleren Campagne, vakbon den en consumenten zetten bedrij ven onder druk om wel openbaar te maken in welke fabrieken hun kle ding wordt geproduceerd. In Ne derland strijdt ook minister Plou- men van Buitenlandse Handel voor transparantie in de kleding- branche. Vorige zomer sloot zij met 55 Nederlandse bedrijven een con venant vol afspraken om hun pro ductieketen duurzamer te maken. Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd? „Begin juni wordt een lijst gepu bliceerd van alle fabrieken waar de deelnemende bedrijven hun kle ding laten naaien", zegt coördinator JefWintermans van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Hij verwacht dat het gaat om enkele duizenden locaties voor alle deel nemende bedrijven samen. Als één van die fabrieken af brandt, weten we dus nog steeds niet welke Nederlandse merken of winkelketens daar klant zijn. Voor bedrijven als HEMA, Zeeman, We en Sissy Boy is het publiceren van hun eigen productielocaties nog al tijd een brug te ver, erkent Winter- mans. Ze vrezen reputatieschade als organisaties of journalisten ter plaatse gaan controleren of de pro ductie er op een verantwoorde ma nier plaatsvindt. Kledingbedrijven zouden vol gens Kettelerij een voorbeeld moe ten nemen aan C&A en Gsus, die Zelfs de merken die het best uit de bus komen, hebben nog een lange weg te gaan op hun websites wel een lijst publi ceren van 'hun' fabrieken. „Die be drijven beseffen dat ze nog een weg te gaan hebben, maar laten zien dat ze serieus werk maken van het ver beteren van hun productie." Bin nen 2,5 jaar zullen ook de andere deelnemers aan het convenant Duurzame Kleding Textiel met de billen bloot moeten. Overigens is het niet zo dat na de ramp met Rana Plaza helemaal niets is veranderd in de kledingin dustrie. Zo zijn de veiligheid en ar beidsomstandigheden in de textiel fabrieken in Bangladesh volgens de organisaties inmiddels flink verbe terd. Wie: Susanne Mepschen (28) Op zoek naar: hoveniersbaan Was: plantsoenmedewerker Woonplaats: Breda - Gert van Harskamp Heeft u een baan voor Susanne? Mail naar opensollicitatie@persgroep.nl O dinsdag 25 april 2017 GO De financials profiteerden overduidelijk van de eerste ronde van de Franse verkie zingen. Beleggers re ageerden en thousiast op het verhoogde bod van PPG op zijn concurrent. De Franse kabe laar deed het ook boven ver wachting goed. Het uitgeefcon- cern noteerde gisteren ex dividend. o Maker kleding blijft anoniem Annemieke van Dongen Amsterdam —Matthijs Kettelerij van Fashion Revolution Bij de ramp bij Rana Plaza in Daka kwamen in 20131.138 mensen om het leven, fotomuniruzzaman/afp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16