Uï Chauffeur met 'vingerafdruk' door de poort Scheepswrak Ritthem komt nooit meer boven Nachtvorst: veel schade fruittelers 2 MAAN LEO Toos Henk Column Als je niet beter wist, zou je denken dat het hier een i8e-eeuwse vorm van sla vendrijverij betreft. In strakke rijen zwoegen mannen en vrou wen zich in het zweet. Blik op on eindig. Verankerd in een somber zwijgen. Geen interactie. Het is lastig je de zin van het menselijk bestaan voor te stellen als je naar hen kijkt. Dit is niet de sport die je op tv ziet. Geen Champions League of Olympische Spelen. Hier is geen eeuwige roem te ver werven. Hier vind je geen mo menten van glorie. Het lichaam als machine, de mens als eiland. Als je langer kijkt, is er een ze kere vorm van natuurlijke selectie te ontwaren. De jonge mannen dwalen indolent rond gewichten. Hun lijven lusteloos gedrapeerd over bankjes, flegmatiek hangend over krukjes. Het is onduidelijk wat ze hier precies doen. Af en toe komen ze opeens in actie: dan pak ken ze een halter op en bewegen die een paar keer op en neer. Daarna vervallen ze weer tot apa thie. Af en toe brommen ze iets, stug stuurs is hier het devies. De jonge vrouwen daarentegen bevinden zich op apparaten die vooral het opdrijven van de hart slag tot doel lijken te hebben. Met headphones op hun oren streven ze hun doelen na. Hier geen le thargie: in tegenstelling tot de mannen hebben ze zonder uitzon dering een vertrokken blik op hun gezicht. Ze rennen, fietsen of crosstrainen zich een ongeluk maar komen nooit een centimeter vooruit. Spartelend in de tredmo len van het perfectionisme turen ze wanhopig in een oneindige verte. Normaal versnelt de mense lijke hartslag bij opwinding of angst, maar deze vrouwen geven enkel blijk van dwaze verbeten heid. Elke keer als ik de sportschool binnenloop sterft er een stukje in mij. Toch nam ik deze week weer een abonnement. Het is het fausti aanse dilemma van de 21e eeuw: ziel flodderbuik of geen ziel blokjesbuik? Af en toe brommen ze iets, stug stuurs is hier het devies DESTELLING Vandaag: Leuk werk is belangrijker dan veel geld Reageer op pzc.nl Eens Oneens Paul Kusters TRAMPOLINES GEVAARLIJK WAS IK VERSETEN TE zessen; de buren HEBBEN EEN TRAMPOLINE! Monitor voor monumenten Gers Pardoel sluit Bevrijdingsfestival Carrousel voor kweek oesters VLISSINGEN Harddrugs gevonden bij inval Supermaritime gaat de Cargocard van Secure Logistics gebruiken. Vrachtwagenchauffeurs kunnen er snel mee door de poort. Alleen de card in de aanmeldzuil stoppen, is onvoldoende. De chauffeur moet ook zijn vinger in een biometrisch scanapparaat leggen. Daarna gaat het hek open. Supermaritime denkt dat het snelkassa-project de aan voer van lading vergemakkelijkt. De Cargocard wordt al gebruikt bij containerterminals en truckpar kings. Supermaritime koppelt aan de kaart ook de soort lading, in dit geval aardappelen en uien. Gedeputeerde Harry van der Maas stelde gisteren het uniforme aanmeldsysteem voor vrachtwa genchauffeurs in gebruik. Super maritime zal card en scan verder testen met uienhandel Arjazon uit Kruiningen. Omdat veel uien en aardappelen via de haven van Vlis singen Zeeland verlaten, is het doel om meer uien- en aardappelbedrij- ven te laten aanhaken. De voordelen van de Cargocard in combinatie met 'de vinger' zijn groot. De betrouwbare identificatie van de chauffeur is ideaal als het gaat om de beveiliging van het be drijfsterrein. Her systeem is boven dien efficiënt voor verlader én leve rancier. Er is geen papieren romp- Ook poging tot één aanmeldsysteem voor terminals in de regio slomp. De transportbedrijven kun nen rekenen op geen of korte wachttijden en betrouwbare afhan- delingstijden. Het logistieke plat form Zeeland Connect probeert via het project FastXS te komen tot één aanmeldsysteem voor (haven)ter- minals in de regio. FastXS wordt mede mogelijk gemaakt door de Topsector Logistiek, Secure Logis tics en Zeeland Seaports. Het waarschijnlijk oudste Neder landse oorlogsschip dat ter hoogte van Ritthem in de Westerschelde ligt, wordt niet ge borgen. De Rijksdienst voor Cultu reel Erfgoed wil er geen geld inste ken. „We moeten nu lijdzaam toezien hoe het verloren gaat", zegt arche oloog Bernard Meijlink van de Wal- cherse Archeologische Dienst. Niet dat het in 1999 door Rijkswaterstaat ontdekte schip nog heel is. Want een deel is al in de vaargeul gekie perd, en ligt zo'n 50 meter diep. De rest ligt op een afbrokkelende rand, 20 meter onder water en is nog in redelijke staat. „Het schip is voor 1550 gebouwd. Toen maakten ze geen bouwtekeningen. Na berging zou je kunnen zien hoe het is ge bouwd en waar het vandaan komt." Het gaat om een tot oorlogsbo dem omgebouwd handelsschip. Meijlink schreef vier bergings-sce- nario's met prijskaartjes van een ton tot een miljoen. Dat er geen geld komt, vindt hij jammer. „De resten zouden een gat vullen in de kennis over de Nederlandse scheepsbouw." Veel Zeeuwse fruittelers hebben behoorlijk wat schade opgelopen door de vorst van gisternacht. „Het is één bruine massa in de boom gaard", zegt Rinus van 't West einde, fruitteler in Nisse. Volgens Van 't Westeinde, die ook bestuurder is bij land- en tuin bouworganisatie ZLTO en fruitte lersorganisatie NFO, zijn er schade- meldingen uit de hele provincie. Alleen telers die over voorzienin gen beschikken zoals beregening, hebben de nacht doorstaan. „Maar zeker 80 procent heeft dat niet." De vorstschade betekent een forse kostenpost, al valt van de om vang nog weinig te zeggen. „De schade is in elk geval behoorlijk, maar of die in de miljoenen loopt, is nog even afwachten." Vooral van de peren en de laatbloeiers onder de appels kan een deel mogelijk nog worden gered. „En als je bijvoorbeeld een halve oogst hebt en de prijs wordt hoger, kan het nog best zijn dat je uitein delijk weinig economische schade hebt", aldus Van 't Westeinde. vrijdag 21 april 2017 Conditie Gisteren: Stoepkrijtverbod is grote onzin 1040 reacties VLISSINGEN Alle provincies gaan dit jaar inventariseren in welke staat hun rijksmo numenten verkeren. Zo ontstaat een volledig en actueel overzicht van de restauratiebehoefte en het onderhoud dat nodig is. Het Rijk betaalt voor elf provincies de helft van de kosten, maar voor Zee land alles. Vanaf 2018 is de provincie samen met de Monumentenwacht Zeeland verantwoorde lijke voor de monitor. VLISSINGEN Gers Pardoel (bekend van de hits Bagagedra ger en Ik Neem Je Mee) sluit dit jaar het Be vrijdingsfestival Zeeland af. Hij is vrijdag 5 mei vanaf 23.00 uur te zien op het Bellamypark in Vlissingen. Met de ont hulling is het programma compleet. Eerder was al bekend dat de De Staat, Soweto Soul, Lucas Hamming, Ten- TemPiés en Sabrina Starke op het hoofdpo dium optreden. WOLPHAARTSDIJK In Wolphaartsdijk wordt gewerkt aan een oester carrousel. Het gaat om tien draaiende construc ties op een drijvend oes- tervlot. In het roterende systeem worden oesters gekweekt. Die hebben op die manier minder last van aangroei, de oester- boorder krijgt geen kans, en de oester krijgt een betere vorm en meer vis- gewicht. De provincie steunt het project van de Oesterhaven BV met 10.000 euro. Een 33-jarige Vlissinger is woensdag aangehou den in zijn woning in de wijk Het Fort. Bij de doorzoeking van het huis zijn verschillende soorten harddrugs ge vonden. Die zijn door de politie in beslag geno men. De man is aange houden en ingesloten voor verder onderzoek. Logistiek dienstverlener Super- maritime is het eerste Zeeuwse bedrijf dat vrachtwagenchauf feurs biometrisch toegang geeft tot zijn terrein. Frank Balkenende Nieuwdorp Jeffrey Kutterink Ritthem Rolf Bosboom Nisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 2