Uï
Chauffeur met
'vingerafdruk'
door de poort
Scheepswrak Ritthem
komt nooit meer boven
Nachtvorst: veel
schade fruittelers
2
MAAN LEO
Toos Henk
Column
Als je niet beter wist, zou je
denken dat het hier een
i8e-eeuwse vorm van sla
vendrijverij betreft. In strakke
rijen zwoegen mannen en vrou
wen zich in het zweet. Blik op on
eindig. Verankerd in een somber
zwijgen. Geen interactie. Het is
lastig je de zin van het menselijk
bestaan voor te stellen als je naar
hen kijkt. Dit is niet de sport die je
op tv ziet. Geen Champions
League of Olympische Spelen.
Hier is geen eeuwige roem te ver
werven. Hier vind je geen mo
menten van glorie. Het lichaam als
machine, de mens als eiland.
Als je langer kijkt, is er een ze
kere vorm van natuurlijke selectie
te ontwaren. De jonge mannen
dwalen indolent rond gewichten.
Hun lijven lusteloos gedrapeerd
over bankjes, flegmatiek hangend
over krukjes. Het is onduidelijk
wat ze hier precies doen. Af en toe
komen ze opeens in actie: dan pak
ken ze een halter op en bewegen
die een paar keer op en neer.
Daarna vervallen ze weer tot apa
thie. Af en toe brommen ze iets,
stug stuurs is hier het devies.
De jonge vrouwen daarentegen
bevinden zich op apparaten die
vooral het opdrijven van de hart
slag tot doel lijken te hebben. Met
headphones op hun oren streven
ze hun doelen na. Hier geen le
thargie: in tegenstelling tot de
mannen hebben ze zonder uitzon
dering een vertrokken blik op hun
gezicht. Ze rennen, fietsen of
crosstrainen zich een ongeluk
maar komen nooit een centimeter
vooruit. Spartelend in de tredmo
len van het perfectionisme turen
ze wanhopig in een oneindige
verte. Normaal versnelt de mense
lijke hartslag bij opwinding of
angst, maar deze vrouwen geven
enkel blijk van dwaze verbeten
heid.
Elke keer als ik de sportschool
binnenloop sterft er een stukje in
mij. Toch nam ik deze week weer
een abonnement. Het is het fausti
aanse dilemma van de 21e eeuw:
ziel flodderbuik of geen ziel
blokjesbuik?
Af en toe brommen
ze iets, stug stuurs
is hier het devies
DESTELLING
Vandaag: Leuk werk is belangrijker dan veel geld
Reageer op pzc.nl
Eens
Oneens
Paul Kusters
TRAMPOLINES GEVAARLIJK
WAS IK VERSETEN TE
zessen; de buren
HEBBEN EEN TRAMPOLINE!
Monitor voor
monumenten
Gers Pardoel sluit
Bevrijdingsfestival
Carrousel voor
kweek oesters
VLISSINGEN
Harddrugs
gevonden bij inval
Supermaritime gaat de Cargocard
van Secure Logistics gebruiken.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen er
snel mee door de poort. Alleen de
card in de aanmeldzuil stoppen, is
onvoldoende. De chauffeur moet
ook zijn vinger in een biometrisch
scanapparaat leggen. Daarna gaat
het hek open. Supermaritime denkt
dat het snelkassa-project de aan
voer van lading vergemakkelijkt.
De Cargocard wordt al gebruikt
bij containerterminals en truckpar
kings. Supermaritime koppelt aan
de kaart ook de soort lading, in dit
geval aardappelen en uien.
Gedeputeerde Harry van der
Maas stelde gisteren het uniforme
aanmeldsysteem voor vrachtwa
genchauffeurs in gebruik. Super
maritime zal card en scan verder
testen met uienhandel Arjazon uit
Kruiningen. Omdat veel uien en
aardappelen via de haven van Vlis
singen Zeeland verlaten, is het doel
om meer uien- en aardappelbedrij-
ven te laten aanhaken.
De voordelen van de Cargocard in
combinatie met 'de vinger' zijn
groot. De betrouwbare identificatie
van de chauffeur is ideaal als het
gaat om de beveiliging van het be
drijfsterrein. Her systeem is boven
dien efficiënt voor verlader én leve
rancier. Er is geen papieren romp-
Ook poging tot één
aanmeldsysteem
voor terminals
in de regio
slomp. De transportbedrijven kun
nen rekenen op geen of korte
wachttijden en betrouwbare afhan-
delingstijden. Het logistieke plat
form Zeeland Connect probeert via
het project FastXS te komen tot één
aanmeldsysteem voor (haven)ter-
minals in de regio. FastXS wordt
mede mogelijk gemaakt door de
Topsector Logistiek, Secure Logis
tics en Zeeland Seaports.
Het waarschijnlijk oudste Neder
landse oorlogsschip dat ter hoogte
van Ritthem in de
Westerschelde ligt, wordt niet ge
borgen. De Rijksdienst voor Cultu
reel Erfgoed wil er geen geld inste
ken.
„We moeten nu lijdzaam toezien
hoe het verloren gaat", zegt arche
oloog Bernard Meijlink van de Wal-
cherse Archeologische Dienst. Niet
dat het in 1999 door Rijkswaterstaat
ontdekte schip nog heel is. Want
een deel is al in de vaargeul gekie
perd, en ligt zo'n 50 meter diep. De
rest ligt op een afbrokkelende rand,
20 meter onder water en is nog in
redelijke staat. „Het schip is voor
1550 gebouwd. Toen maakten ze
geen bouwtekeningen. Na berging
zou je kunnen zien hoe het is ge
bouwd en waar het vandaan komt."
Het gaat om een tot oorlogsbo
dem omgebouwd handelsschip.
Meijlink schreef vier bergings-sce-
nario's met prijskaartjes van een
ton tot een miljoen. Dat er geen
geld komt, vindt hij jammer. „De
resten zouden een gat vullen in de
kennis over de Nederlandse
scheepsbouw."
Veel Zeeuwse fruittelers hebben
behoorlijk wat schade opgelopen
door de vorst van gisternacht. „Het
is één bruine massa in de boom
gaard", zegt Rinus van 't West
einde, fruitteler in Nisse.
Volgens Van 't Westeinde, die
ook bestuurder is bij land- en tuin
bouworganisatie ZLTO en fruitte
lersorganisatie NFO, zijn er schade-
meldingen uit de hele provincie.
Alleen telers die over voorzienin
gen beschikken zoals beregening,
hebben de nacht doorstaan. „Maar
zeker 80 procent heeft dat niet."
De vorstschade betekent een
forse kostenpost, al valt van de om
vang nog weinig te zeggen. „De
schade is in elk geval behoorlijk,
maar of die in de miljoenen loopt,
is nog even afwachten." Vooral van
de peren en de laatbloeiers onder de
appels kan een deel mogelijk nog
worden gered.
„En als je bijvoorbeeld een halve
oogst hebt en de prijs wordt hoger,
kan het nog best zijn dat je uitein
delijk weinig economische schade
hebt", aldus Van 't Westeinde.
vrijdag 21 april 2017
Conditie
Gisteren:
Stoepkrijtverbod
is grote onzin
1040 reacties
VLISSINGEN
Alle provincies gaan dit
jaar inventariseren in
welke staat hun rijksmo
numenten verkeren. Zo
ontstaat een volledig en
actueel overzicht van de
restauratiebehoefte en
het onderhoud dat nodig
is. Het Rijk betaalt voor elf
provincies de helft van de
kosten, maar voor Zee
land alles. Vanaf 2018 is
de provincie samen met
de Monumentenwacht
Zeeland verantwoorde
lijke voor de monitor.
VLISSINGEN
Gers Pardoel (bekend
van de hits Bagagedra
ger en Ik Neem Je
Mee) sluit dit jaar het Be
vrijdingsfestival Zeeland
af. Hij is vrijdag 5 mei
vanaf 23.00 uur te zien
op het Bellamypark in
Vlissingen. Met de ont
hulling is het programma
compleet. Eerder was al
bekend dat de De
Staat, Soweto Soul,
Lucas Hamming, Ten-
TemPiés en Sabrina
Starke op het hoofdpo
dium optreden.
WOLPHAARTSDIJK
In Wolphaartsdijk wordt
gewerkt aan een oester
carrousel. Het gaat om
tien draaiende construc
ties op een drijvend oes-
tervlot. In het roterende
systeem worden oesters
gekweekt. Die hebben op
die manier minder last
van aangroei, de oester-
boorder krijgt geen kans,
en de oester krijgt een
betere vorm en meer vis-
gewicht. De provincie
steunt het project van de
Oesterhaven BV met
10.000 euro.
Een 33-jarige Vlissinger
is woensdag aangehou
den in zijn woning in de
wijk Het Fort. Bij de
doorzoeking van het
huis zijn verschillende
soorten harddrugs ge
vonden. Die zijn door de
politie in beslag geno
men. De man is aange
houden en ingesloten
voor verder onderzoek.
Logistiek dienstverlener Super-
maritime is het eerste Zeeuwse
bedrijf dat vrachtwagenchauf
feurs biometrisch toegang geeft
tot zijn terrein.
Frank Balkenende
Nieuwdorp
Jeffrey Kutterink
Ritthem
Rolf Bosboom
Nisse