LéÊ%mPf&m V* 16 Kort Philip Morris ziet verkoop van sigaretten flink dalen Philip Morris heeft afgelopen kwartaal be duidend minder sigaretten verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van elektronische sigaretten viel wel hoger uit, maar dit is slechts een zeer beperkte markt. De opbrengsten van de sigarettenfabriek zakten met 1,4 procent tot een kleine 17 mil jard dollar. Onder de streep hield Philip Morris met circa 1,6 miljard dollar wel zo'n 4 procent meer over dan een jaar terug. uwv 'Automatisering maakt secretaresses overbodig' De vraag naar secretaresses loopt sterk te rug. Hun aantal kromp tussen 2013 en 2016 met bijna een vijfde, meldt uitkerings instantie UWV. De administratieve banen worden vooral bedreigd door automatise ring en digitalisering. Klanten van banken en de Belastingdienst kunnen tegenwoordig steeds meer zelf doen via internet. Goed kwartaal voor Unilever Unilever heeft ook in het eerste kwartaal mooie zwarte cijfers geschreven, aldus top man Paul Polman. Opkomende markten en nieuwe producten waren de belangrijkste pijlers onder de groei. Unilever wist bijvoor beeld de ijsverkopen op te voeren door de Magnum ook aan te bieden in bekers. De to tale opbrengsten van Unilever namen met 6 procent toe tot 13,3 miljard euro. De Ame rikaanse branchegenoot Kraft Heinz bracht eerder dit jaar nog een bod uit op Unilever. Jameson populair in VS Drankenconcern Pernod Ricard heeft de afgelopen maanden zijn omzet zien groeien, dankzij goede zaken in de VS. Dat kwam door een ster kere vraag naar whis- keymerk Jameson. De Amerikaanse markt is belangrijk voor het concern; in december kocht Pernod Ricard nog een meerderheids belang in bourbon maker Smooth Ambler Spirits. Quote van de dag PwC tolereerde bij een klant omkopingsfraude en meldde dit niet Arcelor Mittal Unilever Wolters Kluwer Arcadis MAALTIJDMIXEN MINDER VLEES Maggi vervangt vlees voor een deel door meer verse groente in de recepten voor zijn maaltijdmixen. Dat heeft grote gevolgen, want Nederlanders koken veel uit pakjes. En volgen slaafs de boodschappenlijstjes op de verpakking. Klanten die binnenkort in de supermarkt naar een pakje Ovenschotel Prei-kerrie met gehakt van Maggi grij pen, gaan hoogstwaar schijnlijk met een extra paprika naar huis. Voedingsfabrikant Nestlé past mo menteel alle verpakkingen aan van de Maggi maaltijdmixen die in de Neder landse schappen zijn te vinden. De aan bevolen hoeveelheid verse groente op de voorkant van de pakjes gaat omhoog van 150 naar 200 gram per persoon. Dat gaat ten koste van 50 gram vlees. Daar naast komen op een groot deel van de pakjes variatietips die mensen moeten verleiden het gerecht ook eens zonder vlees te bereiden. Dat heeft grote gevolgen, zegt Justijn Gombert van Maggi. „96 procent van de consumenten volgt het recept op de ver pakking. In Nederland worden per jaar 5,6 miljoen avondmaaltijden bereid met onze mixen. Dat betekent dat door deze aanpassingen in Nederland op jaar basis 280.000 kilo minder vlees en 840.000 kilo extra groente wor den gegeten." Nestlé wil helpen om Nederlan ders gezonder te laten eten, verklaart Gombert. „Slechts een kwart van de Nederlanders krijgt 250 gram groente binnen, de hoeveelheid die het Voe dingscentrum minimaal aanbeveelt. Omdat wij invloed hebben op de groen ten die consumenten kopen, kunnen we een positieve rol spelen." De motieven van Nestlé zijn echter niet alleen nobel. Het bedrijf ziet ook dat de verkoop van zijn maaltijdmix- pakjes terugloopt. „Mensen zijn kriti scher gaan kijken naar pakjes", erkent Gombert, die niet wil zeggen hoeveel minder Maggi-pakjes in Nederland worden verkocht. Daarom is Maggi al langer bezig de hoeveelheid zout en e-nummers in zijn producten te verminderen. „Dat gaat stapje voor stapje: con sumenten wennen langzaam aan minder zout. In tien jaar tijd heb ben we wereldwijd al 12.000 ton minder zout in onze Maggiproduc- ten gestopt; vergelijkbaar met het gewicht van de Eiffeltoren." Snelkokers Bij zulke receptwijzigingen komt een hoop kijken. Nestlé mag dan de grootste voedingsfabrikant ter wereld zijn, pakjes als de Dagschotel Sperziebo nen-satésaus zijn een puur lokale aan gelegenheid. Nederlanders zijn name lijk kampioen snelkoken: ze besteden gemiddeld minder dan een half uurtje aan koken, en de helft kan minder dan vijf gerechten uit zijn hoofd klaarma ken. Het clichébeeld dat in Bourgondi- scher oorden nog meer zelf wordt ge kookt, lijkt bovendien waar. Ten zuiden van onze landsgrenzen worden in elk geval amper maaltijdmixen verkocht, zegt Gombert. „In Engeland ook nauwe lijks. In Duitsland wel, maar daar zijn mensen bijvoorbeeld gewend om met veel meer room te koken. En ingrediën ten verschillen zozeer per land, dat zelfs de samenstelling van bouillonblokjes in België anders is dan hier. In Nederland gebruiken we ze vooral om soep van te maken, in België voor sauzen en ge braad." Sleutelen Aan de vernieuwde recepten met minder vlees en meer groente is meer dan een jaar gesleuteld. De chef kok van Maggi testte eerst welke groente genoeg smaak toevoegt om ongestraft vlees te kunnen vervangen. Vervolgens zijn de nieuwe recepten door consumen ten in hun eigen keuken uitgetest. In het geval van Maggi's grootste verkoophit, de Ovenschotel Prei-ker- rie, leidde dat tot een extra paprika in plaats van een extra prei. De receptuur aanpassing van anderhalfjaar geleden, waarbij Maggi gemiddeld 16 procent van het zout uit de pakjes heeft gehaald, was echter ingewikkelder. „We hebben toen heel lang gespeeld met sterke kruiden en specerijen om de gerechten op smaak te houden. Zo hebben we voor de Oven schotel Prei-kerrie lang gezocht naar de juiste kerriesoort. Dat luistert nauw. Uiteindelijk kwamen we op een mengeling van twee kerrievarian- ten uit die het beste bleek te passen I bij de Nederlandse smaak." Het Voedingscentrum noemt het positief dat Nestlé in zijn gerechten opschuift richting de hoeveelheid groente die wordt aanbevolen in de Schijf van Vijf. „We weten dat men sen de recepten op pakjes nauwgezet volgen", verklaart een woordvoerder. „Nog liever zien we echter dat mensen meer groente eten zónder een bijbeho rend pakje. Want aan pakjes is vaak te veel zout en suiker toegevoegd." KWARTAALCIJFERS HOGERE IJSVERKOPEN STERKE DRANKEN - Pieter Lakeman, financieel activist. O vrijdag 21 april 2017 GO De staalprodu cent was kop loper in de hoofdindex. Het Brits-Neder landse concern krikte de omzet op en verhoogde zijn dividend. De uitgever bun gelde gisteren onderaan de AEX. W Het advies- en ingenieursbureau kreeg de handen van de beleggers niet op elkaar met de cijfers. o Annemieke van Dongen Meer groente, goed vooru én voor Maggi 'oemicoo] kerrie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16