V&D: zelfs de naam verdwijnt EUWS 11 Natuurlijk gaan tekst en muziek nog even langs het paleis voor de koningsspe len. Marthas: „Elk jaar zeg gen Willem-Alexander en Maxima me bij de konings spelen weer dat ze het leuk vinden." Oosterhuis: „Dat me nen ze echt, ze zijn er ook na vijfjaar nog heel en thousiast over. Ze kennen de liedjes van de koningsspelen ook allemaal." Bij de koningsspelen, morgen voor de vijfde maal op 5.000 scholen, horen sport, spel, ontbijt en: muziek die na één keer luisteren in je hoofd blijft hangen. De makers over hun trucs voor een goed koningslied. Vijf letters, dat is wat ze zoekt. Een vijfletterwoord, energiek, krach tig; een kreet voor de vijfde editie van de koningsspelen. Talloze woorden schrijft Lucia Marthas op papier totdat - patsboem - 'okido' uit haar pen rolt. Okido, dat wordt 'm. Want denk maar door, grinnikt Marthas: ders blijft plakken: Okido, dus. Morgenochtend deinen koning Willem-Alexander en koningin Maxima traditioneel mee op de beats van het nummer op de school die zij bezoeken met de ko ningsspelen en het bijbehorende schoolontbijt. Het vorstenpaar laat zich in alle vroegte naar De Vijf- master in Veghel vervoeren om daar een krentenbol mee te hap pen en te genieten van dansende en sportende kinderen. De ko ningsspelen beleven morgen het eerste lustrum. Ruim 5.000 scho- Weer zijn Marthas en muziekpro ducent Tjeerd Oosterhuis erin ge slaagd om voor de koningsspelen een nummer te maken dat na één keer luisteren met een stuk denk beeldig ducttape in het brein van de dansende kinderen en hun ou- van de liedtekst. Ze is zelf choreo grafe en werkt haar hele leven al met kinderen. „In mijn eigen stu dio, vroeger ook bij de Mini Play- backshow en al jaren bij Kinderen voor Kinderen. Ik weet na al die tijd precies waar kinderen goed op kunnen bewegen." Met nadruk op alle kinde ren. Marthas: „Daar ben ik dit jaar extra trots op, op Okido kunnen echt alle kinderen dansen - ook al zijn ze in mo torisch op zicht wat zwakker. len, met bijna 1,2 miljoen leerlin gen, doen mee. Wat is de truc voor een goed, bij passend, Kinderen voor Kinderen- lied rond het jaarlijkse evenement? „Huur voor een goede tekst géén tekst schrijver in", lacht Marthas, verant woorde lijk voor het over grote deel Dat was ook wel een eis van de organisatie, alle kinderen moeten kunnen meedoen. In 2024 hadden we als lied 'Doe de Kanga', een dans met kangoeroesprongen. Die moest je wel echt onder de knie hebben, voordat je mee kon doen. Dat vond ik eigenlijk de minst ge slaagde van de vijf nummers." Oké, dat zijn de tekst en de dans. Blijft over: de muziek. „Ik benader het heel serieus, de kinderen ver dienen muziek waar hard aan ge werkt is", vertelt Tjeerd Ooster huis, vader van twee dochters in de basisschoolleeftijd. „Op hen probeer ik het natuurlijk uit. Dan kom ik thuis en zeg ik ze: ik heb een verrassing. Dan kijk ik of ze het meteen snappen. Al les: de muziek, de tekst, de dans. En ze zijn eerlijk, als het niet in orde is, krijg ik het ook te horen van Doodzonde, vindt merkendeskun- dige Richard Otto. Na het faillisse ment deed hij samen met Mare Vroom, een nazaat van de oprichter van het roemruchte warenhuis, ook een poging om het merk te kopen. „Dat de naam V&D niet geschikt is om op een hip nieuw modeplat form te plakken, hadden Kahn en Van Zetten van tevoren ook wel kunnen bedenken", zegt Otto, die een boek schreef over de geschiede nis van V&D. Dat neemt echter niet weg dat V&D nog altijd een sterk merk is, zegt hij. „Zelfs in het laatste j aar trok V&D nog milj oenen klan ten. Het merk staat voor goede kwaliteit voor een nette prijs." Prima geschikt als merk voor on derbroeken, sokken en bijvoor beeld beddengoed, vonden Vroom en Otto. Ook wilden ze V&D voort zetten als webshop. Dat waren ook eigenaren Roland Kahn en Jaco Scheffers van Cool- Cat, America Today en Sapph van plan, nadat hun poging om de wa renhuizen te redden was mislukt. Ze sloegen de handen ineen met voormalig HEMA-topman Ronald van Zetten. Het voortzetten van V&D als webshop is niet gelukt, verklaren ze nu. „De kwaliteit van de ict-infra- structuur bleek te gammel. Daar komt bij dat we uiteindelijk geen gat in de markt zagen voor een V&D-webshop, naast webwinkels als Wehkamp en Zalando die er al zijn", zegt Van Zetten. De opvolger van V&D die ze gis teren lanceerden heet Frendz. De naam V&D past niet bij dat 'fast fa- shion'-platform voor jonge mode liefhebbers. „V&D had niet de re putatie een voorloper op het gebied van mode te zijn." Die naam ge bruiken ze alleen nog voor het overkoepelende bedrijf waar meer dere startups onder komen te han gen: V&D Concepthouse. Het merk V&D was dan ook een miskoop, stelt merkendeskundige Paul Moers. „Dat associëren men sen met mislukt, van gisteren, net te laat. Het is niet slim om het in verband te brengen met een origi neel en fris nieuw modeplatform." Zelf vinden de winkelonderne mers echter niet dat ze een kat in de zak hebben gekocht. Want in de koop zat meer, verklaart Van Zet ten: „123 namen, waaronder Prij- zencircus, Schoolcampus, Soho en Liv. Die merken vertegenwoordi gen wel een grote waarde." donderdag 20 april 2017 GO Koningspaar is nu al enthousiast over Okido Willem-Alexander en Maxima doen enthou siast mee aan de ko ningsspelen. FOTO ANP De O van Okido. Jeroen Schmale Veghel De O van ontbijt, dat is goed en dat moet De D van dansen doen we zo De K van koningsspelen, samen sporten samen spelen De van iedereen, hé kom feest maar lekker mee Vlnr: Jaco Scheffers, Roland Kahn en Ronald van Zetten, fotoanp Voor de naam V&D telden Cool- cat-eigenaar Roland Kahn en voormalig HEMA-directeur Ro nald van Zetten een half miljoen euro neer. De plannen voor een 'sociaal modeplatform' die ze gisteren presenteerden, hebben echter niks meer met het oude warenhuis te maken. Daarmee is V&D definitief beland op het merkenkerkhof. Annemieke van Dongen Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11