22 ZE INTERVIEW REMCO BOEREFIJN Het gaat goed met optiek- en gehoorketen Hans Anders. Het bedrijf groeit harder dan de markt. Ceo Remco Boerefijn: „Ik heb alle 254 winkels in Nederland bezocht." Het heeft geen zin om een bril online te kopen M Het filiaal van Hans An ders in de Bredase Gin- nekenstraat oogt anders dan voorheen. „Dit was een van de eerste win kels die is verbouwd. We maken de winkels moderner en gezelliger. De sfeer is nu beter. Ook het assortiment hebben we uitgebreid. De filialen in Etten-Leur, Bergen op Zoom en Roo sendaal worden dit jaar ook ver- HANS ANDERS bouwd", zegt ceo Remco Boerefijn (43) van de Hans Anders Groep. Hij speelt min of meer een thuis wedstrijd. Na jaren in Breda te heb ben vertoefd, woont hij nu in buur gemeente Drimmelen. „Om de hoek dus. We zijn thuis nog altijd erg op Breda gericht. Ooit kwamen we hier wonen, omdat Breda het sociale mid delpunt was. Ik kwam uit Bunnik en mijn vrouw uit Zeeland", zegt hij la chend. Onlangs werd Boerefijn benoemd tot ceo van de Hans Anders Groep. Daarvoor was hij algemeen directeur van Hans Anders Nederland. Het Britse investeringsfonds 3i (onder meer van Action en Basic Fit) maakte afgelopen maandag bekend het be drijf voor 200 miljoen euro over te nemen van beleggers Alpinvest en Alpha. Hans Anders heeft naast de 254 Nederlandse winkels ruim 200 filialen in België, Frankrijk en Zwe den. In dat laatste land overigens on der de naam Direkt Optik. Hans Anders zag zijn omzet in 2016 stijgen met 12 procent tot ruim 192 miljoen euro. Boerefijn: „De omzet in de totale optiekmarkt in Nederland is vorig jaar gegroeid met 5 procent. Hans Anders groeit aanzienlijk har der. Dat zien we terug in ons markt aandeel in zowel omzet als afzet, maar ook in een flinke groei van het aantal klanten." Het gesprek met Boerefijn vindt plaats op het nabijgelegen Van Coothplein dat de laatste jaren flink is opgeknapt. „Dat is goed geweest voor ons. Er zit weer loop in de Ginnekenstraat. Dat is belangrijk voor ons. We moe ten het vooral hebben van de fysieke winkels. De website is een aanvul ling. Het wordt door de klanten ge bruikt ter oriëntatie, maar voor een aankoop gaan ze bij voorkeur naar de winkel. Daar meet je een bril aan. Het heeft geen zin die online te kopen, want dan moet je uiteindelijk toch naar de winkel om hem te laten bij stellen." Experimenteren Nederland kreeg er vorig jaar vijf winkels bij. Het buitenland nog eens 21. Het personeelsbestand is gegroeid met ruim 5 procent. „Het voordeel en de uitdaging van al die winkels is dat je in staat bent te experimenteren, dingen te veranderen. Ik heb alle winkels in Nederland inmiddels be zocht en daarnaast ook twee derde van de Zweedse winkels. Ik kijk naar de inrichting, praat met de klanten en het personeel en kijk ook naar de omgeving van de filialen. Retail is wat dat betreft superleuk. Het is praktisch en tastbaar." „Soms is het nodig te verhuizen. Zo hebben we het filiaal in het cen trum van Delft verplaatst naar een plek buiten het centrum, waar meer ouderen wonen en waar de klant be ter kan parkeren. In sommige kleine steden vestigen we een filiaal bij een supermarkt en/of drogisterij. Daar is het altijd druk. Het is afweging van de kosten en baten. Zo'n locatie kan veel goedkoper zijn dan een plek midden in het stadscentrum. Geluk kig zien we nu wel dat de tijd van te hoge huurprijzen voor winkelruimte voorbij is. Veel leegstand is slecht. Je wilt geen lege winkels naast je heb ben." Boerefijn ziet voorlopig geen einde aan de groei van de optiek- en ge- hoormarkt, zegt hij. „Ooglaseren? Daar zit geen groei meer in. Het is meestal geen levenslange oplossing. Op termijn veranderen je ogen weer en vaak moet je dan aan de leesbril." De opticiens en audiciens varen volgens Boerefijn wel bij de vergrij zing. „Toen ik bij Hans Anders be gon, viel het mij op hoe zeer mensen gehoorverlies negeren. Bij testen in onze filialen bleek dat gemiddeld ze ven jaar te lang gewacht wordt om er iets aan te doen. Dat heeft mij enorm verbaasd. Zorgverzekeraars zouden hier wat aan moeten doen. Het is aangetoond dat slecht gehoor leidt tot ongezonde en ongelukkige men sen." Dezelfde fabrieken Ook de soms moordende concurren tie met grote internationale spelers als Specsavers en Pearle deert Boere fijn nauwelijks. „Ik kijk er wel van op dat de verde ling ketenbedrijven en kleine zelf standige opticiens zo scheefis", zegt Boerefijn. „Meer dan de helft van op tiekwinkels is in handen van zelf standigen, terwijl ze maar 20 procent van de brillen verkopen. Vaak zijn deze winkels duurder dat de keten- bedrijven, terwijl de kwaliteit het zelfde is. Mensen denken toch vaak: het is duurder, dus dan zal het ook beter zijn. Maar het brillenglas komt toch echt uit dezelfde fabrieken." Op het einde van het gesprek blijkt dat Boerefijn zelf een bril van het topmerk Ray-Ban draagt. „Ons assor timent is uitgebreid met dergelijke merken. Dat is wat de klant wil. Ze willen een ruime keus." dinsdag 18 april 2017 Remco Boerefijn draagt zelf een bril van het topmerk Ray-Ban. „Ons assortiment is uitgebreid met dergelijke merken. Dat wil de klant. Die wil een ruime keus." FOTO RON MAGIELSE/PIX4PR0FS Vergrijzing spekt de opticiens Geert Nijland Ceo Remco Boerefijn (43) van de Hans Anders Groep woont in de gemeente Drimmelen. Werkt nu 2,5 jaar bij Hans An ders waar hij onlangs benoemd werd tot ceo van de Hans An ders Groep. Daarvoor werkte hij onder andere bij Inbev en V&D. Hans Anders is opgericht in 1982 in Rotterdam. De naam Hans Anders refe reert aan de voornamen van de oprichters die het anders wilden doen. Anno 2017 heeft Hans Anders 455 winkels in binnen- en buiten land. Er werken 1.657 mensen. De omzet bedroeg in 2016 ruim 192 miljoen euro. De Britse investeerder 3i is de nieuwe eigenaar van het bedrijf. - Remco Boerefijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 54