Alleen maar oog voor eieren VVV Zeeland rept van vijf procent groei Milieudienst is de kinderziektes te boven Ook de molen van Marius staat even stil Met de Pasen hebben meer toeristen dan vorig jaar vakantie gevierd in Zeeland. Vijf procent groei, zegt directeur Patrick Polie van de VVV Zeeland. Renske, Madelief, Elsemiek en Jelle hadden op eerste paasdag in het Industrieel Museum in Sas van Gent weinig oog voor wat het museum te bieden heeft. „Met Pasen moetje paaseieren zoeken", riepen ze in koor. Zo snel mogelijk speurden ze in het museum naar verstopte letters, losten het puzzeltje op en namen hun beloning in ontvangst; een paasei. Er werden er ruim zeventig uitgedeeld. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Directeur Anton van Leeuwen is een tevreden mens 'We hebben meer dan onze taak gedaan' »P20 Een beter begin van het toeristisch seizoen kon de Zeeuwse recreatie sector zich niet wensen. De gemid delde bezetting van verblijfsaccom- modaties lag tijdens het paasweek einde op zo'n 80 procent. „Dat is vijf procent meer dan vorig jaar met Pa sen", glundert Patrick Polie, direc teur van de VW Zeeland. Vooral vakantiebungalows en ho telkamers waren geboekt. Polie spreekt van een bezettingspercen tage van 90 procent. Toch mochten campings ook niet klagen. Zo'n 75 procent van de plaatsen waren be zet. Het ging dan hoofdzakelijk om caravans en campers. „Voor de tent was het nog aan de frisse kant", knipoogt Polie. Ook Roompot Va kanties, de grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, spreekt van een geweldige Pasen. „Wij hebben 10 procent meer gasten dan vorig jaar. Alle parken, ook ver der van de kust, zitten zo goed als vol", zegt woordvoerder Mare Volle man. Hij verklaart de groei door de investeringen van Roompot in reno vatie van vakantiehuizen en chalets. Ook de intensieve reclamecampag nes die Roompot in Noordrijn- Westfalen voert, betalen zich uit. De VW Zeeland kan geen abso lute aantallen bij de paasdrukte noemen, omdat die tijdens zo'n weekeinde niet in kaart worden ge bracht. Wel wijzen de statistieken op een gestage groei. Vorig jaar wer den 10,1 miljoen overnachtingen ge teld, 2 procent meer dan in 2015. Toe risten besteden jaarlijks 1,5 miljard euro in Zeeland. Zeeland is wat dat betreft de snelstgroeiende provincie. En de klad zit er nog niet in. Er ko men steeds meer Duitse en Belgi sche toeristen, zegt Polie. „Dat zag je de afgelopen twee weken toen onze ooster- en zuiderburen vakantie hadden. De accommodaties waren toen ook erg goed bezet." Tijdens de Pasen komt de helft van de toeristen uit Duitsland, 35 procent uit Nederland en 15 procent uit België. Polie: „De Duitsers zitten overwegend aan de kust, de Belgen De Belgen vind je ook in het achterland, met name op Tholen en Zuid-Beveland vind je ook in het achterland, met name op Zuid-Beveland en Tholen. In Zeeuws-Vlaanderen zie je ze na tuurlijk vooral aan de kust. Het viel wel op hoe druk het was op de stran den, ondanks de frisse wind." De buitenlandse gasten boeken door gaans vroeg. Met de Pasen waren er dan ook relatief weinig lastminute- boekingen. „Dat zie je al een paar jaar. Gasten willen er zeker van zijn dat ze een mooi plekje hebben." Dat Zeeland als recreatieprovincie populairder wordt, heeft verschil lende oorzaken: kwalitatief betere accommodaties waardoor het ou bollige imago verdwijnt, dichtbij het Roergebied en België en uiteraard mooie stranden. Ook speelt mee dat populaire zonvakantiebestemmin gen rond de Middellandse Zee on veiliger zijn geworden. Na Grieken land, Egypte en Tunesië geldt dat nu ook voor Turkije. Toeristen kiezen voor veiligheid, onderstreept Polie. Op de wegen leidde de paasdrukte niet tot grote problemen. Bij de in- en uittocht was er hier en daar sprake van langzaam rijdend ver keer. It dinsdag 18 april 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl Meer toeristen met Pasen Frank Balkenende Middelburg -Patrick Polie, directeur VVV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49