'Een hele mooie dag voor het vrouwenwielrennen' Ook achterop bij de motard is de Amstel Gold Race hectisch en chaotisch 7 Ineen wielerkoers gebeurt veel meer dan de tv laat zien. Een inkijkje in de enige Nederlandse klassieker Amstel Gold Race. Gezien vanaf motor 9. zijn 260 kilometer lang op zoek naar plekken om het perfecte plaatje te schieten. Zes motoragenten in blauwe hesjes rijden kort voor de koers. Een van 'de wouten', zoals Ker sten ze noemt, stuurt in allerijl nog een tegemoetkomende bus een parkeerhaven in. Kersten schudt zijn hoofd. „Dan heeft dus iemand zitten slapen. Die bus mag hier niet meer zijn." Als vooraan in de koers de grote namen aan de boom schudden, is achter het peloton de chaos compleet. Ploegleiders claxonneren, pro beren elkaar op te smalle wegen te passeren, vloeken en tieren met gebalde vuisten uit het raam en proberen geloste renners achter hun wagen terug te brengen in de laatste groep. Kersten is dan net als de renners die bijna bloed van uitputting spugen zijn praat jes kwijt. In volle afdaling, met 80 kilometer per uur op de teller en een bos met motoren, auto's en wielrenners om zich heen, roept hij dat concentratie is vereist. De rust keert op een vlakke strook terug. „Iedereen probeert hier zijn werk te doen. Maar als iedereen zijn werk doet, is het geen koers", zegt de Brabander. „Het is geven en nemen, maar de renners moeten altijd voorrang hebben. Ik ben wel verantwoor delijk voor deze 500 kilo tussen mijn benen. Daarom geef ik ren ners en ploegleiders tijdens de koers zo veel als mogelijk de ruimte." Gespannen De fotografen zijn vaak net zo ge spannen als de ploegleiders. Elke fotograaf wil dé foto schieten, de voorpagina van de krant halen. Kersten verkoopt ze in volle koers regelmatig 'nee' als ze om een on geoorloofde inhaalactie vragen. „Ik ben te veel wielrenner om naar de fotograaf te luisteren", zegt Kersten. „Ze willen nog dit, ze willen nog dat. Als motard moet je sterk zijn. De kunst is om de fotograaf rustig te houden. Ze willen altijd meer foto's en besef fen niet dat ze het hele toestel al vol hebben staan met prachtige plaatjes." Kort nadat Kersten zijn motor parkeert bij de finish in Vilt, ziet hij op een scherm Philippe Gil bert de handen in de lucht ste ken. „We hebben hem vandaag gelukkig alle ruimte gegeven." VANDERBREGGEN Wanneer Lars Boom in de kopgroep zijn voorjaar van glans probeert te voorzien, duikt Frank Kersten (50, foto inzet onder) boven op de Cauberg met zijn motor ach ter de twaalf vluchters. Behendig stuurt hij zijn BMW langs de tien gastenwagens en andere moto ren. De ervaren motard kiest tien meter positie achter de renners. De voormalig coureur van PDM rijdt met zijn motor al vier jaar in koersen. Meestal is hij een van de tien motards met een fo tograaf achterop. In de Ronde van België vorig jaar zag hij hoe Stig Broeckx zwaargewond raakte na een botsing met een motard. De Belg lag weken in coma. „De meeste ongelukken gebeu ren met de seingevers op moto ren", zegt Kersten. „De seinge vers hebben geen hart voor de sport en nemen ongeoorloofde risico's. Net als met Broeckx." Tot twee jaar geleden moesten 22 seingevers regelmatig het pe loton passeren om het volgende gevaarlijk kruispunt af te zetten. Door stress en tijdsdruk werden renners ingehaald waar het ei genlijk niet kon. In de Amstel Gold Race, en veel andere koersen, is dit afgeschaft. Via alternatieve wegen worden de seingevers om de wed strijd heen geleid. In de Ronde van België is dit niet het geval. Kersten ziet liever meer dan minder motoren met seingevers in wed strijden. „Dan kun nen ze op hun ge mak naar de volgende rotonde of vluchtheuvel rijden. Ze zijn nu soms te opge fokt." Beklimming Na de beklimming van de Came- rig, bijna halverwege koers, snelt Kersten voorbij de groep met Boom. Met een simpel handge baar vraagt hij toestemming van de wedstrijdleiding in de voorste wagen. Andere motards met foto grafen volgen zijn voorbeeld. Ze dinsdag 18 april 2017 GO Motor 9 geeft Gilbert de ruimte Thomas Sijtsma Berg en Terblijt Philippe Gilbert demarreert in de Amstel Gold Race. Een valpartij brak hem niet op, al neemt hij vanaf nu even rust. FOTO' S BELGA, COR VOS Dat Anna van der Breggen de Amstel Gold Race dankzij een sterke solo won maakte haar blij. Maar voor nog meer vreugde zorgde het feit dat de vrouwen nu ook een grote klassieker in eigen land moch ten rijden. Pim Bijl Berg en Terblijt 's Ochtends voor de start merkte Anna van der Breggen het al. Kriebels. Zenuwen. Meer dan normaal. De reden? Na al die jaren wachten zou zij ook door Limburg rijden. Waar de mannen zondag al voor de 52ste maal de Amstel Gold Race re den, werd de koers voor vrou wen alleen tussen 2001 en 2003 georganiseerd. Nu kwam er een hernieuwde editie. Bij de start stond de Grote Markt in Maas tricht al tjokvol. Van der Breg gen: „Ik had echt het gevoel: ein delijk. Eindelijk mogen wij ook de Amstel Gold Race rijden. Dit was een hele belangrijke dag voor het vrouwenwielrennen." Het koersverloop over de drie lokale ronden rond de finish- plaats Berg en Terblijt met de Geulhemmerberg, de Bemeler- berg en de Cauberg was ener verend, met een spervuur aan aanvallen. Op zeven kilometer plaatste olympisch kampioene Van der Breggen haar beslis sende versnelling. Elizabeth Deignan, haar ploeggenote bij Boels Dolsman Cyclingteam, werd tweede. Ook Katarzyna Niewiadoma én Annemiek van Vleuten mochten mee het po dium op als gedeeld nummer 3. „ledereen heeft nu kunnen zien hoe spannend vrouwenwielren nen kan zijn", zei ook Van Vleu ten. Anna van der Breggen op weg naar de zege in Limburg. FOTO COR VOS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 32