Deze verhalen samen leidden tot de
bouw van de Genadekapel. Vanaf toen
kwamen mensen naar Heiloo om zich
te laven aan Maria's wondere krachten.
Ben van der Lee: „Ik kom elke zondag."
Een paar eeuwen later, in 1713, overleef
den alleen die dieren de veepest die had
den gedronken van water dat spontaan
opwelde vlakbij de kapel. Het bouwsel
is een aantal keer verwoest en weer
hersteld. Ooit lag er het plan - én de
bouwtekeningen - voor een heuse
basiliek. Die is er (nog) niet gekomen.
De koortsboom, Overasselt,
Gelderland
'Zakdoekje leggen, niemand zeggen, ik
heb de hele nacht gewaakt'. Hebt u ook
nooit begrepen waar dat kinderliedje
over ging? Waarschijnlijk zongen we
over iemands poging om een familielid,
vriend of buur af te helpen van een
ziekte. Dat ging zo: je hing een stuk
kleding van de zieke aan een speciale
boom, zodat die de ziekte kon overnemen
en de patiënt zou genezen. Zo'n lapje aan
een boom binden, gebeurde bij voorkeur
's nachts en degene die het deed, mocht
bij het weglopen niet achterom kijken.
De kerk heeft er alles aan gedaan om
dergelijke heidense rituelen te verban
nen. Van verbieden op straffe van de hel
tot het kappen van de boom. Maar nog
altijd hangen mensen lapjes in heilig ver
klaarde bomen. Zoals aan de oude zomer-
eik bij de ruïne van de middeleeuwse
St. Walrickkapel in het Overasseltse
vennengebied, niet ver van Nijmegen.
Dat er tegenwoordig een pannenkoeken
huis in de buurt ligt, helpt de zaak waar
schijnlijk ook een handje.
De legende achter de boom is er een
van heldhaftigheid en religie. Zo zou de
prediker Willibrordus ergens rond
magazine 43
Dorstig
Ben van der Lee vult elke week een paar
flessen met water uit de Mariabron in Heiloo.
Ochtendritueel
Om van het
heidense
gebruik af te
komen, heeft
de kerk de
koortsboom ooit
willen kappen.
WG