Deze verhalen samen leidden tot de bouw van de Genadekapel. Vanaf toen kwamen mensen naar Heiloo om zich te laven aan Maria's wondere krachten. Ben van der Lee: „Ik kom elke zondag." Een paar eeuwen later, in 1713, overleef den alleen die dieren de veepest die had den gedronken van water dat spontaan opwelde vlakbij de kapel. Het bouwsel is een aantal keer verwoest en weer hersteld. Ooit lag er het plan - én de bouwtekeningen - voor een heuse basiliek. Die is er (nog) niet gekomen. De koortsboom, Overasselt, Gelderland 'Zakdoekje leggen, niemand zeggen, ik heb de hele nacht gewaakt'. Hebt u ook nooit begrepen waar dat kinderliedje over ging? Waarschijnlijk zongen we over iemands poging om een familielid, vriend of buur af te helpen van een ziekte. Dat ging zo: je hing een stuk kleding van de zieke aan een speciale boom, zodat die de ziekte kon overnemen en de patiënt zou genezen. Zo'n lapje aan een boom binden, gebeurde bij voorkeur 's nachts en degene die het deed, mocht bij het weglopen niet achterom kijken. De kerk heeft er alles aan gedaan om dergelijke heidense rituelen te verban nen. Van verbieden op straffe van de hel tot het kappen van de boom. Maar nog altijd hangen mensen lapjes in heilig ver klaarde bomen. Zoals aan de oude zomer- eik bij de ruïne van de middeleeuwse St. Walrickkapel in het Overasseltse vennengebied, niet ver van Nijmegen. Dat er tegenwoordig een pannenkoeken huis in de buurt ligt, helpt de zaak waar schijnlijk ook een handje. De legende achter de boom is er een van heldhaftigheid en religie. Zo zou de prediker Willibrordus ergens rond magazine 43 Dorstig Ben van der Lee vult elke week een paar flessen met water uit de Mariabron in Heiloo. Ochtendritueel Om van het heidense gebruik af te komen, heeft de kerk de koortsboom ooit willen kappen. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 99