ZEELAND 25
In het atelier
Net op tijd. Half mei vertrekt
schilderes Nanda Runge
voor een werkperiode van
drie maanden naar Xiamen aan de
Chinese kust, zeshonderd kilome
ter ten noorden van Hongkong.
Nu kunnen we nog een kijkje ne
men in haar atelier in Middelburg.
En maken we even reclame. Want
de uitzending naar het Chinese
European Art Center in Xiamen is
nog maar voor de helft betaald -
met dank aan de Stichting Beel
dende Kunst Middelburg. De an
dere helft moet de kunstenares
zelf financieren. Daartoe heeft ze
onder de titel 'Landscape with
robbed bank' een serie van twintig
tekeningen gemaakt, die voor 175,-
euro per stuk te koop zijn.
We moeten in de Gravenstraat in
Middelburg zijn. Een beetje van de
straat af, achter een pleintje met
een hek, ligt het gebouw van de
Middelburgse Atelier Stichting
(MAS). In de volksmond gaat het
nog altijd over GHL of Geloof,
Hoop en Liefde, de drie gemoeds-
temperaturen die in de gevel ver
steend zijn.
Nanda Runge (1970) heeft haar
werkruimte achterin het oude
schoolgebouw. Licht en wit. En on
danks de centrale ligging: rust. De
ramen, schat ze, zijn wel vier meter
hoog. Op het zuiden. Daarom is er
luxaflex aangebracht, die 's zomers
goede diensten bewijst. Witte mu
ren, wit plafond, witte schragenta-
fel, grijze vloer: „Ik probeer het zo
rustig mogelijk te houden."
Nadat ze in 1994 de kunstacade
mie in Utrecht had afgerond, legde
ze zich in eerste instantie toe op
portretschilderen. „Moeilijk", zegt
ze, „de ogen van een persoon zijn zo
bepalend voor het hele schilderij.
Eén streekje anders en je hebt een
heel andere blik. Ik schilderde men
sen in hun omgeving: woningen,
gebouwen. Het kan ook nog uitma
ken dat mijn vader bouwkundig te
kenaar was. Hoe dan ook, ik ben me
juist op die omgeving gaan toeleg
gen. Landschappen, gebouwen, in
terieurs."
Nanda Runge werkte wel met
kleur, maar altijd gedempt. Vijftien
jaar geleden stapte ze helemaal over
naar zwart, wit en grijstinten: „Net
als in zwart-wit foto's. Naar mijn
gevoel zie je daar toch meer de es
sentie waar het om gaat." Op de ta
fel, aan de wand, tegen de wand: al
lemaal werken die met Oost-Indi
sche inkt zijn gemaakt. Als ze aan
het werk is heeft ze wel vier of vijf
bakjes met meer en minder aange
lengde inkt staan, om zo verschil
lende grijstinten te kunnen schil
deren.
Eigenlijk zonder dat ze er erg in
had, hanteerde ze een Chinese
techniek, die 'Sumi-e' wordt ge
noemd. Sumi betekent zwarte inkt,
de e staat voor schilderij. „Mijn in
teresse voor die techniek komt
voort uit het materiaal. Ik werk al
lang met Chinese kwasten. Een
oom was inkoper voor de winkel
keten Xenos. Daarvoor moest hij
naar China. Hij bracht die typisch
Chinese kwasten voor me mee: met
lange haren die in een punt toelo
pen, en die veel inkt en water kun
nen vasthouden. Je kunt er hele
lange streken mee maken. Als je
vlakken schildert hoefje geen toet
sen te zien."
Ze volgde in Amsterdam al een
cursus Sumi-e. Straks in Xiamen
gaat ze verder. „Het is net als met
judo, daar heb je allerlei grepen. In
het Chinese schilderen heb je aller
lei manieren om een berg te schil
deren. Er komt een Zen-achtig ge
doe bij kijken. Dat spreekt me aan.
Bij mijn werkwijze heb je concen
tratie nodig, het moet in één keer
goed zijn. Je kunt niet zoals met
olieverf een nieuwe laag aanbren
gen. Misschien is dat wel het be
langrijkste wat ik in China kan le
ren: nog beter mijn concentratie
vasthouden."
zaterdag 15 april 2017
zy
Nanda Runge in haar atelier in Middelburg, foto's mechteld jansen
Jan van Damme
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek.
Vandaag: Nanda Runge uit
Middelburg.
Open atelier Nanda Runge: zater
dag 15 en zondag 16 april van 14.00
tot 18.00 uur in het ateliergebouw
GHL/MAS, Gravenstraat 63 in Mid
delburg. Van 22 april tot 27 mei is
werk van Nanda Runge te zien in
Galerie Van den Berge in Goes.
Wel vijf bakjes met grijstinten