ZEELAND 25 In het atelier Net op tijd. Half mei vertrekt schilderes Nanda Runge voor een werkperiode van drie maanden naar Xiamen aan de Chinese kust, zeshonderd kilome ter ten noorden van Hongkong. Nu kunnen we nog een kijkje ne men in haar atelier in Middelburg. En maken we even reclame. Want de uitzending naar het Chinese European Art Center in Xiamen is nog maar voor de helft betaald - met dank aan de Stichting Beel dende Kunst Middelburg. De an dere helft moet de kunstenares zelf financieren. Daartoe heeft ze onder de titel 'Landscape with robbed bank' een serie van twintig tekeningen gemaakt, die voor 175,- euro per stuk te koop zijn. We moeten in de Gravenstraat in Middelburg zijn. Een beetje van de straat af, achter een pleintje met een hek, ligt het gebouw van de Middelburgse Atelier Stichting (MAS). In de volksmond gaat het nog altijd over GHL of Geloof, Hoop en Liefde, de drie gemoeds- temperaturen die in de gevel ver steend zijn. Nanda Runge (1970) heeft haar werkruimte achterin het oude schoolgebouw. Licht en wit. En on danks de centrale ligging: rust. De ramen, schat ze, zijn wel vier meter hoog. Op het zuiden. Daarom is er luxaflex aangebracht, die 's zomers goede diensten bewijst. Witte mu ren, wit plafond, witte schragenta- fel, grijze vloer: „Ik probeer het zo rustig mogelijk te houden." Nadat ze in 1994 de kunstacade mie in Utrecht had afgerond, legde ze zich in eerste instantie toe op portretschilderen. „Moeilijk", zegt ze, „de ogen van een persoon zijn zo bepalend voor het hele schilderij. Eén streekje anders en je hebt een heel andere blik. Ik schilderde men sen in hun omgeving: woningen, gebouwen. Het kan ook nog uitma ken dat mijn vader bouwkundig te kenaar was. Hoe dan ook, ik ben me juist op die omgeving gaan toeleg gen. Landschappen, gebouwen, in terieurs." Nanda Runge werkte wel met kleur, maar altijd gedempt. Vijftien jaar geleden stapte ze helemaal over naar zwart, wit en grijstinten: „Net als in zwart-wit foto's. Naar mijn gevoel zie je daar toch meer de es sentie waar het om gaat." Op de ta fel, aan de wand, tegen de wand: al lemaal werken die met Oost-Indi sche inkt zijn gemaakt. Als ze aan het werk is heeft ze wel vier of vijf bakjes met meer en minder aange lengde inkt staan, om zo verschil lende grijstinten te kunnen schil deren. Eigenlijk zonder dat ze er erg in had, hanteerde ze een Chinese techniek, die 'Sumi-e' wordt ge noemd. Sumi betekent zwarte inkt, de e staat voor schilderij. „Mijn in teresse voor die techniek komt voort uit het materiaal. Ik werk al lang met Chinese kwasten. Een oom was inkoper voor de winkel keten Xenos. Daarvoor moest hij naar China. Hij bracht die typisch Chinese kwasten voor me mee: met lange haren die in een punt toelo pen, en die veel inkt en water kun nen vasthouden. Je kunt er hele lange streken mee maken. Als je vlakken schildert hoefje geen toet sen te zien." Ze volgde in Amsterdam al een cursus Sumi-e. Straks in Xiamen gaat ze verder. „Het is net als met judo, daar heb je allerlei grepen. In het Chinese schilderen heb je aller lei manieren om een berg te schil deren. Er komt een Zen-achtig ge doe bij kijken. Dat spreekt me aan. Bij mijn werkwijze heb je concen tratie nodig, het moet in één keer goed zijn. Je kunt niet zoals met olieverf een nieuwe laag aanbren gen. Misschien is dat wel het be langrijkste wat ik in China kan le ren: nog beter mijn concentratie vasthouden." zaterdag 15 april 2017 zy Nanda Runge in haar atelier in Middelburg, foto's mechteld jansen Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Nanda Runge uit Middelburg. Open atelier Nanda Runge: zater dag 15 en zondag 16 april van 14.00 tot 18.00 uur in het ateliergebouw GHL/MAS, Gravenstraat 63 in Mid delburg. Van 22 april tot 27 mei is werk van Nanda Runge te zien in Galerie Van den Berge in Goes. Wel vijf bakjes met grijstinten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 142