Zij vult de I Staatssecretaris dreigt concurrenten toe te laten op hsl-traject Kyara stelt slachtoffers op hun gemak NS en ProRail krijgen van staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) een miljoenenboete vanwege falen op de hogesnelheidslijn. Walcheren K Andrea Rubio Peiró komt uit Spanje, maar is tandarts in Goes. In Nederland is een tekort aan tandartsen. Ook in Zeeland dreigen problemen. Daarom kon Andrea hier aan de slag, net als veel andere buitenlandse tand heelkundigen. ZEELAND2 Dental Point De Nederlandse Spoorwegen krij gen een boete van 1,25 miljoen euro vanwege tegenvallende prestaties op het snelle spoor richting België. Spoorbeheerder ProRail moet 1,05 miljoen euro betalen vanwege het niet nakomen van de afspraken met de PvdA-bewindsvrouw. Als NS dit jaar opnieuw ondermaats presteert, dan moet het bedrijf verplicht gaan samenwerken met concurrenten. Volgens staatssecretaris Sharon Dijksma presteerden NS en ProRail in 2016 'over de hele linie beter dan de jaren ervoor'. „Maar de hoge snelheidslijn blijft helaas een achil leshiel. Dit moet écht beter. Want net als op de rest van het spoor heb ben reizigers op deze lijn recht op een trein die op tijd rijdt en een grote kans op een zitplaats." Dijksma eist dat 97,5 procent van de reizigers in de spits binnen een kwartier na instappen een zit- of staanplaats moet hebben. De NS scoort daarop met 87,6 procent aan zienlijk slechter. Daarnaast moest 94 procent van de treinen op tijd rijden. Dat percentage is in 2016 met 93,7 procent ook net niet ge haald. Het is het tweede jaar op rij dat de NS onderpresteert als het gaat om de kans op een zitplaats. Vorig jaar legde de staatssecretaris de NS ook al een half miljoen boete op. De hogesnelheidslijn blijft helaas de achilleshiel. Dit moet echt beter De staatssecretaris hanteert het 'three strikes out-principe'. Als NS twee keer achter elkaar op hetzelfde punt onder de maat presteert, moet het bedrijf zich voorbereiden op sa menwerking met concurrenten. Daarvoor loopt nu een marktver kenning. Bij de derde misser wil zij dat NS het snelle spoor samen met concurrerende vervoerders gaat be rijden. Waardoor gaat het mis met de hsl? Het snelle spoor is een wirwar van treinen met verschillende snel heden, rijtuigen, spanningen op de bovenleiding én remsystemen. Daardoor stranden er geregeld trei nen 'met grote kans op langdurige stilstand', is te lezen in vertrouwe lijke stukken in het bezit van deze krant. »P6 11°C Nieuwsmedia Uit Thuis P15 gaten NS en ProRail weer berispt Edwin van der Aa Marcia Nieuwenhuis Den Haag - Sharon Dijksma donderdag 13 april 2017 Licht wisselvallig pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1