Zij vult de
I
Staatssecretaris dreigt concurrenten toe te laten op hsl-traject
Kyara stelt
slachtoffers op
hun gemak
NS en ProRail krijgen van
staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur)
een miljoenenboete vanwege falen op
de hogesnelheidslijn.
Walcheren
K
Andrea Rubio Peiró komt uit
Spanje, maar is tandarts in
Goes. In Nederland is een tekort
aan tandartsen. Ook in Zeeland
dreigen problemen. Daarom kon
Andrea hier aan de slag, net als
veel andere buitenlandse tand
heelkundigen. ZEELAND2
Dental Point
De Nederlandse Spoorwegen krij
gen een boete van 1,25 miljoen euro
vanwege tegenvallende prestaties
op het snelle spoor richting België.
Spoorbeheerder ProRail moet 1,05
miljoen euro betalen vanwege het
niet nakomen van de afspraken met
de PvdA-bewindsvrouw. Als NS dit
jaar opnieuw ondermaats presteert,
dan moet het bedrijf verplicht gaan
samenwerken met concurrenten.
Volgens staatssecretaris Sharon
Dijksma presteerden NS en ProRail
in 2016 'over de hele linie beter dan
de jaren ervoor'. „Maar de hoge
snelheidslijn blijft helaas een achil
leshiel. Dit moet écht beter. Want
net als op de rest van het spoor heb
ben reizigers op deze lijn recht op
een trein die op tijd rijdt en een
grote kans op een zitplaats."
Dijksma eist dat 97,5 procent van
de reizigers in de spits binnen een
kwartier na instappen een zit- of
staanplaats moet hebben. De NS
scoort daarop met 87,6 procent aan
zienlijk slechter. Daarnaast moest
94 procent van de treinen op tijd
rijden. Dat percentage is in 2016
met 93,7 procent ook net niet ge
haald.
Het is het tweede jaar op rij dat de
NS onderpresteert als het gaat om
de kans op een zitplaats. Vorig jaar
legde de staatssecretaris de NS ook
al een half miljoen boete op.
De hogesnelheidslijn
blijft helaas de
achilleshiel. Dit
moet echt beter
De staatssecretaris hanteert het
'three strikes out-principe'. Als NS
twee keer achter elkaar op hetzelfde
punt onder de maat presteert, moet
het bedrijf zich voorbereiden op sa
menwerking met concurrenten.
Daarvoor loopt nu een marktver
kenning. Bij de derde misser wil zij
dat NS het snelle spoor samen met
concurrerende vervoerders gaat be
rijden.
Waardoor gaat het mis met de
hsl? Het snelle spoor is een wirwar
van treinen met verschillende snel
heden, rijtuigen, spanningen op de
bovenleiding én remsystemen.
Daardoor stranden er geregeld trei
nen 'met grote kans op langdurige
stilstand', is te lezen in vertrouwe
lijke stukken in het bezit van deze
krant. »P6
11°C
Nieuwsmedia
Uit Thuis
P15
gaten
NS en ProRail weer berispt
Edwin van der Aa
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
- Sharon Dijksma
donderdag 13 april 2017
Licht
wisselvallig
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530