Column
JE ONTHOUDT
IETS PAS ALS
HET JE RAAKT,
EMOTIONEERT
David en Arjan van 365dagensuccesvol.nl hebben één
doel: Nederland het gelukkigste land van de wereld maken.
Denk eens even met ons mee.
Stel: je mag het Nederlandse
onderwijs opnieuw inrichten.
Zou je het dan laten zoals het
nu is?
Want waarom zitten kinderen eigen
lijk in een klaslokaal? Waarom bepaalt
hun leeftijd in welke groep ze zitten?
Waarom geven we cijfers? Waarom
moeten ze stilzitten? Waarom krijgen
al die verschillende kinderen precies
dezelfde toetsen? Waarom geven we
huiswerk? Waarom kunnen ze hun
vakantiedagen niet kiezen? Waarom is er
basisonderwijs en voortgezet onderwijs?
De Duitse neuropsycholoog Gerald
Hüther is een expert op het gebied van
onderwijsvernieuwing. Op basis van hoe
onze hersenen werken, zegt hij: dat moet
anders. Ons onderwijs is ingericht op
rationeel, cognitief leren. Feitjes in ons
hoofd stampen, formules begrijpen,
zoveel mogelijk onthouden.
Daarmee zien we een groot stuk effec
tief leren over het hoofd. Want pas als je
wordt gegrepen door wat je leert, zul je
het onthouden. Pas als wat je leert je
emotioneert, begeistert, komt het bij je
binnen. Scheikunde wordt makkelijker
als je het voelt, zegt hij.
Hüther gaat nog een stapje verder. Hij
zegt dat het huidige schoolsysteem
voorkomt dat een kind zijn volledige
potentieel kan aanboren. We hebben de
manier waarop onze kinderen leren
aangepast aan de economische druk
waarin ze later terechtkomen. Het
schoolsysteem draait om presteren,
voldoen aan andermans normen, jezelf
aanpassen en overleven tussen heel veel
concurrenten. Op die manier leren kin
deren dat het leven een wedstrijd is - en
je dus blijkbaar ook kunt verliezen. We
kennen voorbeelden van scholen waarop
Citoresultaten voor de klas worden
voorgelezen. Omdat het zou motiveren.
Wat verloren gaat, is creativiteit, vrij
denken, het kinderlijke enthousiasme
om nieuwe dingen te leren. Voor veel
kinderen wordt leren iets bedreigends in
plaats van iets wat ze vanaf hun geboorte
uit zichzelf doen. Zo lang er nog kinderen
zijn die denken dat ze op school kunnen
verliezen, hebben we allemaal verloren.
Ondertussen is het met het onderwijs
natuurlijk net als met het Nederlands
elftal. Iedereen weet het beter dan de
bondscoach en vanaf de zijlijn is het
makkelijk roepen.
Daarom kiezen wij ervoor om het veld
op te stappen. We hebben ons voor
genomen dit jaar te beginnen met een
beweging die andere waarden centraal
stelt in het onderwijs. Niet vanuit com
petitie, maar vanuit gezamenlijkheid.
Niet vanuit controle, maar vanuit
creativiteit. Niet vanuit het gemiddelde,
maar vanuit het kind. Zodat elk kind leert
dat het niet hoeft te slagen om geslaagd
te zijn.
Als je een tip voor ons hebt: je weet ons
te vinden. <1
magazine 21
<0
cÖ
<0
Je hoeft niet te
slagen om
geslaagd te zijn