Column JE ONTHOUDT IETS PAS ALS HET JE RAAKT, EMOTIONEERT David en Arjan van 365dagensuccesvol.nl hebben één doel: Nederland het gelukkigste land van de wereld maken. Denk eens even met ons mee. Stel: je mag het Nederlandse onderwijs opnieuw inrichten. Zou je het dan laten zoals het nu is? Want waarom zitten kinderen eigen lijk in een klaslokaal? Waarom bepaalt hun leeftijd in welke groep ze zitten? Waarom geven we cijfers? Waarom moeten ze stilzitten? Waarom krijgen al die verschillende kinderen precies dezelfde toetsen? Waarom geven we huiswerk? Waarom kunnen ze hun vakantiedagen niet kiezen? Waarom is er basisonderwijs en voortgezet onderwijs? De Duitse neuropsycholoog Gerald Hüther is een expert op het gebied van onderwijsvernieuwing. Op basis van hoe onze hersenen werken, zegt hij: dat moet anders. Ons onderwijs is ingericht op rationeel, cognitief leren. Feitjes in ons hoofd stampen, formules begrijpen, zoveel mogelijk onthouden. Daarmee zien we een groot stuk effec tief leren over het hoofd. Want pas als je wordt gegrepen door wat je leert, zul je het onthouden. Pas als wat je leert je emotioneert, begeistert, komt het bij je binnen. Scheikunde wordt makkelijker als je het voelt, zegt hij. Hüther gaat nog een stapje verder. Hij zegt dat het huidige schoolsysteem voorkomt dat een kind zijn volledige potentieel kan aanboren. We hebben de manier waarop onze kinderen leren aangepast aan de economische druk waarin ze later terechtkomen. Het schoolsysteem draait om presteren, voldoen aan andermans normen, jezelf aanpassen en overleven tussen heel veel concurrenten. Op die manier leren kin deren dat het leven een wedstrijd is - en je dus blijkbaar ook kunt verliezen. We kennen voorbeelden van scholen waarop Citoresultaten voor de klas worden voorgelezen. Omdat het zou motiveren. Wat verloren gaat, is creativiteit, vrij denken, het kinderlijke enthousiasme om nieuwe dingen te leren. Voor veel kinderen wordt leren iets bedreigends in plaats van iets wat ze vanaf hun geboorte uit zichzelf doen. Zo lang er nog kinderen zijn die denken dat ze op school kunnen verliezen, hebben we allemaal verloren. Ondertussen is het met het onderwijs natuurlijk net als met het Nederlands elftal. Iedereen weet het beter dan de bondscoach en vanaf de zijlijn is het makkelijk roepen. Daarom kiezen wij ervoor om het veld op te stappen. We hebben ons voor genomen dit jaar te beginnen met een beweging die andere waarden centraal stelt in het onderwijs. Niet vanuit com petitie, maar vanuit gezamenlijkheid. Niet vanuit controle, maar vanuit creativiteit. Niet vanuit het gemiddelde, maar vanuit het kind. Zodat elk kind leert dat het niet hoeft te slagen om geslaagd te zijn. Als je een tip voor ons hebt: je weet ons te vinden. <1 magazine 21 <0 cÖ <0 Je hoeft niet te slagen om geslaagd te zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76