II 'Voor de neus van de klant bereid' 12 WEE Zeeland telt steeds meer horecazaken die zich richten op lunch, ontbijt en koffie. De nieuwe ondernemers willen zich op de kaart zetten met verse, biologische en huisgemaakte gerechten. REPORTAGE AANTAL LUNCHROOMS NEEMT TOE A over de toename van de lunch rooms en koffiebars. „Een gezonde groei is welkom, maar deze ont wikkeling kan ook doorslaan: het is belangrijk dat in een centrum een gemêleerd aanbod blijft be staan. Je wilt geen centrum met al leen maar lunchrooms." Kloeg heeft de afgelopen jaren gezien dat mensen die zonder werk kwamen te zitten een zaak begonnen in leegstaande winkel panden. „Dan wordt zo'n zaak uit Het is belangrijk dat in een centrum een gemêleerd aanbod blijft bestaan nood geboren: ondernemers laten zich verleiden door een lage huur en denken niet na of ze het jaar erop nog een boterham hebben. Zo hebben we ook alweer veel za ken zien vertrekken." Hij bena drukt dat het belangrijk is om uit te zoeken of er markt is voor lunchrooms. „Je moet je onder scheiden en echt kwaliteit leveren. Als je een nieuw concept hebt, een eigen idee en een mooi verhaal, dan heb je er een doelgroep bij. Dan lopen mensen langs je zaak en willen je producten proeven. Dat is ondernemen." Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet ze op meerdere plekken ver schijnen in de Zeeuwse binnensteden: koffie bars en lunchtentjes. Op de menu kaart staan vaak verse, zelfge maakte en biologische producten. De slow juicer, bedoeld om sappen vol vitaminen te maken, hoort bij het standaard keukengerei. Het aantal lunchrooms en kof fiebars stijgt. Sinds 2015 zijn er in Zeeland 42 eetgelegenheden bij gekomen, wat het totaal op 418 brengt, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Al zijn in dit cijfer ook ijssalons, snackbars en eetkramen meegenomen. Het lijkt een trend die overgewaaid is uit de grote steden. Ook landelijk neemt het aantal lunch- en koffie bars namelijk toe. In vijftien grote steden steeg het aantal lunch rooms de afgelopen vijfjaar met ruim een kwart, blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau Datlinq af gelopen januari publiceerde. In Amsterdam is het aantal zelfs ge groeid van 105 naar 263. Michel Kloeg, voorzitter van de Zeeuwse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland, herkent de trend. „Dit heeft zeker met de eco nomie te maken", denkt hij. „Je ziet dat het beter gaat. Mensen be steden weer meer en vaker in de horeca." Maar hij heeft ook enige scepsis zaterdag 8 april 2017 GO Ondernemers zien brood in de lunch - Michel Kloeg Cornelleke Blok Naam: Greetje Francke (32) Wat twee jaar geleden begon als een boe tiek met voornamelijk fairtrade producten, is veran derd in een succesvolle juice bar. „De sapjes deden we er in eerste instantie bij, maar toen we zagen dat de mensen juist daarvoor terugkwamen, zijn we ons helemaal op de sapjes gaan richten." Het liep zo goed, dat eigenaresse Greetje samen met haar man een half jaar geleden nog een vestiging opende, in Vlissingen. „Mensen zijn zich steeds bewuster van hun leefstijl en hun voeding. Dat is geen trend, dat is de toekomst. Onze sappen zijn onderdeel van een gezonde leefstijl. We maken ze voor de neus van de klanten klaar. Ze zien precies wat er in hun sapje gaat. De menukaart is al leen bedoeld om een idee te geven van de mogelijkheden. Tegen vaste klanten zeg ik vaak: 'zullen we vandaag eens een andere ingrediënt probe ren?' De green juice is één van de toppers. Er zit ananas, spi nazie, gember, munt en citroen in. „We gebruiken een slow juicer, zodat zoveel mogelijk vi tamines en mineralen behou den blijven. Je krijgt in één keer drie of vier porties groente en fruit binnen. Daar kun je nooit tegenop eten." Zaak: The Juice Bar in Goes en Vlissingen Sinds: maart 2015 in Goes, oktober 2016 in Vlissingen ■BHD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48