20 MEE
ANGELA
KIJKT TV
REGISSEUR SCHRIJFT BOEK
Quote van de dag
De conducteur in
m'n trein is zo
verstaanbaar als'n
man die met 'n zak
over z'n hoofd
Hongaars mompelt
Een autobiografie wil Dick Maas
zijn boek Buurman, wat doet u nu? niet
noemen. „Daar ben ik nog te jong voor",
zegt de 65-jarige regisseur. „Ik wil nog
veel films maken."
In de filmwereld
wemelt het van de
praatjesmakers
Morricone
naar Ahoy
Er zijn twee dingen waar ik slecht te
gen kan. 1. Mensen die klagen dat ze
tegen een burn-out aan zitten. Stel je
niet aan, denk ik dan, we hebben het alle
maal druk. Slaap eens goed, de zon schijnt,
haal een frisse neus, daar knap je van op.
2. De hausse aan ego-programma's op tv.
Vooral bij de publieke omroep krijgen ze er
maar geen genoeg van. Elke oprisping of
wind die dwarszit bij Lauren, Marlijn of Fi-
lemon is aanleiding voor een zogenaamd
diepgravende serie waarbij zo'n probleem
quasi-wetenschappelijk van alle kanten
wordt bekeken. Maar ondertussen is het
vooral een excuus om in de tijd van de baas
en op kosten van de belastingbetaler naar
Ibiza te vliegen en daar een rare therapie te
ondergaan.
Sophie in de Mentale Kreukels is dus
geen programma voor mij, zou je denken.
Maar toch zit ik nu al een paar weken ge
boeid te kijken hoe Sophie Hilbrand het fe
nomeen burn-out als ervaringsdeskundige
te lijf gaat. Aan de ene kant omdat het pro
gramma al mijn vooroordelen bevestigt. Ja
hoor, daar zijn ze al, de BN'ers die om het
hardst in de microfoon staan te gillen dat zij
het natüürlijk ook hebben gehad. En dan de
rare therapieën die in omloop zijn. Mijn fa
voriet tot nu toe: de paardenfluisteraar.
Want die dieren zijn zo sensitief, die voelen
de spanning in een mensenlichaam feilloos
aan. En als ze na een beetje snuffelen gaan
staan poepen, is dat het teken dat jij als mens
die spanning ook mag loslaten. Werkelijk,
hoe krijg je het verzonnen.
Tegelijkertijd bewonder ik de openheid
van Sophie en bijvoorbeeld Sander Lan-
tinga, én raken de tips van deskundigen
soms een snaar, of ik nou wil of niet. Zoals
de Vlaamse hoogleraar psychiatrie Dirk De
Wachter. Die hield Sophie nuchter voor dat
het niet alle dagen feest hoeft te zijn. Slechte
dagen horen bij het leven. Mama is soms
moe, lastig, kortaf omdat ze veel aan d'r
hoofd heeft. „Dat zal bij die kinderen later
niet anders zijn. Als ze het al hebben meege
maakt en zien dat het geen ramp is, hebben
ze heel wat meegekregen. Dat gaat mij veel
werk besparen."
Die knoop ik in mijn oren. Want het laatste
wat ik natuurlijk wil is mezelf ooit als aan
stelster moeten aanwijzen.
Lage cijfers
bij rappers
Liever spreekt
Dick Maas over
een leerboek
voor jonge film
makers die over
wegen een speel
film in Neder
land op te nemen. De regisseur
heeft een groot aantal Neder
landse filmsuccessen (waaron
der De Lift, de Flodder-trilogie,
Amsterdamned) op zijn naam
staan, waarmee hij in totaal 7
miljoen bezoekers naar de bios
coop trok. „Maar ik vul de lessen
wel aan met anekdotes uit mijn
filmverleden."
Maas zit vol verhalen. Niet al
tijd positieve, zoals over zijn
laatste film Prooi. De leiding van
Artis lag behoorlijk dwars waar
door Maas heel beperkt was in
zijn mogelijkheden om daar te
filmen. Of de vete met zijn voor
malige producent Laurens Geels
die hem ronduit beduveld heeft
met de filmrechten van zijn
grootste filmhits.
„Zo is het niet bedoeld," zegt
Maas, die de naam van zijn voor
malige zakenpartner zo veel
mogelijk vermijdt in zijn boek.
„Ik had stil kunnen leven als ik
die rechten van mijn werk niet
had verloren door toedoen van
Geels. Al de rechten van mijn
films die ik voor 2002 heb ge
maakt, ben ik kwijt. Als een
Flodder-film ergens wordt uitge
zonden, verdien ik er geen cent
aan. Maar het kan nog erger.
Voormalige medewerkers van
ons bedrijf zijn door het faillis
sement zo in de problemen ge
komen dat zij hun huis moesten
verkopen."
„Pas op met wie je in zee gaat.
Als je succes hebt, komen er al
lerlei fantasten op je af die je
proberen in te palmen. In de
filmwereld wemelt het van de
praatjesmakers. Geels beweerde
dat hij huursoldaat is geweest.
Geen woord van waar!"
„Actiescènes. Dat vind ik leuk
om uit te dokteren. Het is heel
leuk om alles achter je computer
te bedenken, om het vervolgens
in de praktijk te brengen, on
danks alle problemen die je
moet zien op te lossen.
„Met het draaien van seksscè
nes heb je toch te maken met
ongemakkelijke situaties. Dat
ervoer ik bij het maken van
Flodder. Op een gegeven mo
ment moesten Tatjana en René
van 't Hof, haar halfbroer in de
film, een bedscène spelen. Maar
Tatjana - die als voormalig
naaktmodel echt niet moeilijk
deed over bloot in de film -
wilde geen huidcontact.
Daarom werd een laken tussen
beiden gelegd, waaruit een stuk
was geknipt. Toen René uit bed
stapte, bleef hij haken aan het
laken. Dat was een lullig ge
zicht."
„Ik hoop het. Het is en blijft een
van de mooiste beroepen op
aarde. Dat is het voor mij in elk
geval wel."
Kreukels
FILMMUZIEK
Filmcomponist
Ennio Morri
cone treedt 19
september op in
Ahoy. Daar zal
de 88-jarige Ita
liaan zijn film
muziek live uit
voeren. Hij
schreef onder
meer voor Once
upon a Time in
the fVesfen
voor The Untou
chables.
donderdag 6 april 2017
Reageren? angela@persgroep.nl
TELEVISIE
Rappers achter
de tralies
scoorde drama
tische kijkcij
fers. De serie
waarin Ronnie
Flex, Willie War
taal, Mr. Polska
en Bokoesam
afreizen naar
buitenlandse
gevangenissen
noteerde
slechts 64.000
kijkers.
—Cabaretier Dolf Jansen op
Twitter
Dick Maas,
wat doet u nu?
Ab Zagt
Is Buurman, wat doet u nu? -
de titel verwijst naar een door
Tatjana Simic uitgesproken
klassieke zin uit de eerste
F/odcfer-film - in dit opzicht
ook niet een afrekening?
Voel jij je nog steeds bedon
derd door Geels?
—Dick Maas
Wat kunnen jonge filmers le
ren van deze ervaringen?
De beroemde scène uit
Flodder, die Dick Maas (links
in de foto geplakt) inspi
reerde tot de titel van zijn
boek. FOTO ANP KIPPA
Wat film je liever: seks- of ac
tiescènes?
Wil iemand na het lezen van
het boek eigenlijk nog wel een
film maken in Nederland?