20 MEE ANGELA KIJKT TV REGISSEUR SCHRIJFT BOEK Quote van de dag De conducteur in m'n trein is zo verstaanbaar als'n man die met 'n zak over z'n hoofd Hongaars mompelt Een autobiografie wil Dick Maas zijn boek Buurman, wat doet u nu? niet noemen. „Daar ben ik nog te jong voor", zegt de 65-jarige regisseur. „Ik wil nog veel films maken." In de filmwereld wemelt het van de praatjesmakers Morricone naar Ahoy Er zijn twee dingen waar ik slecht te gen kan. 1. Mensen die klagen dat ze tegen een burn-out aan zitten. Stel je niet aan, denk ik dan, we hebben het alle maal druk. Slaap eens goed, de zon schijnt, haal een frisse neus, daar knap je van op. 2. De hausse aan ego-programma's op tv. Vooral bij de publieke omroep krijgen ze er maar geen genoeg van. Elke oprisping of wind die dwarszit bij Lauren, Marlijn of Fi- lemon is aanleiding voor een zogenaamd diepgravende serie waarbij zo'n probleem quasi-wetenschappelijk van alle kanten wordt bekeken. Maar ondertussen is het vooral een excuus om in de tijd van de baas en op kosten van de belastingbetaler naar Ibiza te vliegen en daar een rare therapie te ondergaan. Sophie in de Mentale Kreukels is dus geen programma voor mij, zou je denken. Maar toch zit ik nu al een paar weken ge boeid te kijken hoe Sophie Hilbrand het fe nomeen burn-out als ervaringsdeskundige te lijf gaat. Aan de ene kant omdat het pro gramma al mijn vooroordelen bevestigt. Ja hoor, daar zijn ze al, de BN'ers die om het hardst in de microfoon staan te gillen dat zij het natüürlijk ook hebben gehad. En dan de rare therapieën die in omloop zijn. Mijn fa voriet tot nu toe: de paardenfluisteraar. Want die dieren zijn zo sensitief, die voelen de spanning in een mensenlichaam feilloos aan. En als ze na een beetje snuffelen gaan staan poepen, is dat het teken dat jij als mens die spanning ook mag loslaten. Werkelijk, hoe krijg je het verzonnen. Tegelijkertijd bewonder ik de openheid van Sophie en bijvoorbeeld Sander Lan- tinga, én raken de tips van deskundigen soms een snaar, of ik nou wil of niet. Zoals de Vlaamse hoogleraar psychiatrie Dirk De Wachter. Die hield Sophie nuchter voor dat het niet alle dagen feest hoeft te zijn. Slechte dagen horen bij het leven. Mama is soms moe, lastig, kortaf omdat ze veel aan d'r hoofd heeft. „Dat zal bij die kinderen later niet anders zijn. Als ze het al hebben meege maakt en zien dat het geen ramp is, hebben ze heel wat meegekregen. Dat gaat mij veel werk besparen." Die knoop ik in mijn oren. Want het laatste wat ik natuurlijk wil is mezelf ooit als aan stelster moeten aanwijzen. Lage cijfers bij rappers Liever spreekt Dick Maas over een leerboek voor jonge film makers die over wegen een speel film in Neder land op te nemen. De regisseur heeft een groot aantal Neder landse filmsuccessen (waaron der De Lift, de Flodder-trilogie, Amsterdamned) op zijn naam staan, waarmee hij in totaal 7 miljoen bezoekers naar de bios coop trok. „Maar ik vul de lessen wel aan met anekdotes uit mijn filmverleden." Maas zit vol verhalen. Niet al tijd positieve, zoals over zijn laatste film Prooi. De leiding van Artis lag behoorlijk dwars waar door Maas heel beperkt was in zijn mogelijkheden om daar te filmen. Of de vete met zijn voor malige producent Laurens Geels die hem ronduit beduveld heeft met de filmrechten van zijn grootste filmhits. „Zo is het niet bedoeld," zegt Maas, die de naam van zijn voor malige zakenpartner zo veel mogelijk vermijdt in zijn boek. „Ik had stil kunnen leven als ik die rechten van mijn werk niet had verloren door toedoen van Geels. Al de rechten van mijn films die ik voor 2002 heb ge maakt, ben ik kwijt. Als een Flodder-film ergens wordt uitge zonden, verdien ik er geen cent aan. Maar het kan nog erger. Voormalige medewerkers van ons bedrijf zijn door het faillis sement zo in de problemen ge komen dat zij hun huis moesten verkopen." „Pas op met wie je in zee gaat. Als je succes hebt, komen er al lerlei fantasten op je af die je proberen in te palmen. In de filmwereld wemelt het van de praatjesmakers. Geels beweerde dat hij huursoldaat is geweest. Geen woord van waar!" „Actiescènes. Dat vind ik leuk om uit te dokteren. Het is heel leuk om alles achter je computer te bedenken, om het vervolgens in de praktijk te brengen, on danks alle problemen die je moet zien op te lossen. „Met het draaien van seksscè nes heb je toch te maken met ongemakkelijke situaties. Dat ervoer ik bij het maken van Flodder. Op een gegeven mo ment moesten Tatjana en René van 't Hof, haar halfbroer in de film, een bedscène spelen. Maar Tatjana - die als voormalig naaktmodel echt niet moeilijk deed over bloot in de film - wilde geen huidcontact. Daarom werd een laken tussen beiden gelegd, waaruit een stuk was geknipt. Toen René uit bed stapte, bleef hij haken aan het laken. Dat was een lullig ge zicht." „Ik hoop het. Het is en blijft een van de mooiste beroepen op aarde. Dat is het voor mij in elk geval wel." Kreukels FILMMUZIEK Filmcomponist Ennio Morri cone treedt 19 september op in Ahoy. Daar zal de 88-jarige Ita liaan zijn film muziek live uit voeren. Hij schreef onder meer voor Once upon a Time in the fVesfen voor The Untou chables. donderdag 6 april 2017 Reageren? angela@persgroep.nl TELEVISIE Rappers achter de tralies scoorde drama tische kijkcij fers. De serie waarin Ronnie Flex, Willie War taal, Mr. Polska en Bokoesam afreizen naar buitenlandse gevangenissen noteerde slechts 64.000 kijkers. —Cabaretier Dolf Jansen op Twitter Dick Maas, wat doet u nu? Ab Zagt Is Buurman, wat doet u nu? - de titel verwijst naar een door Tatjana Simic uitgesproken klassieke zin uit de eerste F/odcfer-film - in dit opzicht ook niet een afrekening? Voel jij je nog steeds bedon derd door Geels? —Dick Maas Wat kunnen jonge filmers le ren van deze ervaringen? De beroemde scène uit Flodder, die Dick Maas (links in de foto geplakt) inspi reerde tot de titel van zijn boek. FOTO ANP KIPPA Wat film je liever: seks- of ac tiescènes? Wil iemand na het lezen van het boek eigenlijk nog wel een film maken in Nederland?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20