Od 16 PSYCHOLOGELD ZELFSTANDIG WONEN BUREAUCRATIE Dolgraag blijven ze zelfstandig wonen, vaak kan dat alleen met slimme en kostbare hulpmiddelen. Maar als ouderen financiële steun vragen, wordt het moeilijk. Elke gemeente heeft weer andere regels voor wat wel en niet wordt vergoed. Als ik een promotiefilm voor de mens heid zou moeten maken, dan ging ik niet draaien tijdens de uitverkoop bij de H&M. Of nog erger: wanneer er kleding van de nieuwste designersamenwerking in de winkel ligt. Het is geen fraai gezicht als mensen elkaar de hersens inslaan voor een hip bomberjack. Figuurlijk dan. Of toch niet? Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat consumenten daadwerkelijk ge welddadig worden van 'Op Op'-acties. De limited edition is razend populair in mar- ketingland. Zo is er op dit moment een spe ciale rode iPhone te koop, waarmee je direct bijdraagt aan de strijd tegen aids. Een be perkte oplage, want het is natuurlijk niet leuk meer als we allemaal modebewust en maatschappelijk verantwoord zijn. Gedrags- econoom Kirk Kristofferson onderzocht wat er met consumenten gebeurt als bedrijven doelbewust schaarste creëren. En dat is niet zo fraai. In het journaal zag ik laatst een groep Afrikanen uit het hongersnoodgebied vech ten om gedropt voedsel. Heel treurig, maar ook ontzettend begrijpelijk dat je bereid bent om klappen uit te delen als je kinderen op sterven liggen van wege de honger. Kristof ferson en zijn team ont dekten dat er in ons hoofd hetzelfde gebeurt als we iets uit een be perkte oplage willen be machtigen. Dus ook als het gaat om sneakers of een leuk jurkje. Ons tes- tosteronniveau gaat om hoog en ons lichaam be reidt zich voor op een gevecht. En het volgende moment staan we te duwen en te trekken boven een graaibak. Of we zitten te vloeken en te tieren achter onze computer omdat de rode iPhones zijn uitverkocht. Bij sommige 'Op Op'-acties proberen marketeers bovendien onze zelfcontrole uit te putten. Die toestand van uitgeputte zelf beheersing wordt ego depletion genoemd. Volgens de Nederlandse psycholoog Joren van Dijk gebeurt dat bijvoorbeeld bij de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Of beter ge zegd 'gebeurde', want de Bijenkorf vindt de uitverkoopstunt niet meer bij zijn imago passen. Via de intercom hoor je telkens nieuwe acties, alles is gehuld in zwart en geel en overal zijn drommen mensen. Zie in zo'n onrustige omgeving maar eens je zelf beheersing te bewaren. Kristofferson ontdekte ook dat onze agressie zich alleen richt op de andere consument, omdat die een bedreiging vormt bij het be reiken van ons doel. En dus niet op het be drijf dat de gewraakte actie heeft bedacht. Vreemd eigenlijk. Al pleit ik uiteraard niet voor geweld tegen H&M of Apple. Maar een vreedzame demonstratie tegen deze marke- tingreuzen zou ik wel in mijn promotiefilm opnemen. Onze agressie richt zich op de andere consument AkzoNobel SBM Offshore Shell NN Group De nieuwe generatie ouderen is mondiger dan de generatie van voor de eeuwwisseling. De oude ren kopen zelf zorg in, snuffelen aan alternatieve woonvormen en blijven langer actief. Maar daad werkelijk verkassen naar een klei nere, aangepaste woning of een verzorgingshuis, zoals de genera ties voor hen gewoon waren, is er niet meer bij. De huidige ouderen blijven in toenemende mate hun koophuis trouw, zegt Danielle Harkes, ma nager bij het Aedes-Actiz Kennis centrum Wonen-Zorg. „Oudere generaties verkochten vaker hun huis en gingen dan huren", con cludeert ze. De 'nieuwe' ouderen passen hun woning hoogstens aan en blijven dan zitten waar ze zitten. Het Eco nomisch Instituut voor de Bouw berekende dat een woning aanpas sen, drempels weghalen, wc en badkamer aanpassen, een traplift inbouwen en dergelijke, gemid deld 9.000 euro kost. Dat kan lang niet elke oudere betalen. Daarom is een jaar gele- SENIORENWONINGEN den de blijverslening geïntrodu ceerd. Huishoudens kunnen tus sen 2.500 en 50.000 euro lenen om hun huis aan te passen. Maar in maart van dit jaar waren pas twee leningen verstrekt. „Uit een pei ling blijkt dat meer dan 100.000 ouderen geïnteresseerd zijn in de lening", zegt Manon Huisman van ouderenorganisatie Anbo. „De le ning wordt maar in 33 van de 388 gemeenten aangeboden en er wordt veel te weinig voorlichting over gegeven." Regelingen zijn een lappendeken. Het is een hele opgave om hulp te krijgen Stimuleringsfonds Volkshuisves ting SNv, de bedenker van de blij verslening, is niet zo pessimis tisch. „De lening bestaat pas een jaar en al 33 gemeenten bieden hem aan en zo'n 100 gemeenten zijn ermee bezig. Het duurt altijd even voor zo'n nieuw product be kend wordt, dat zagen we eerder bij de starterslening en de duur zaamheidslening", zegt een woordvoerder van SNv. Hulpmiddelen In het land wordt steeds meer geëxperimenteerd met handige hulpmiddelen in huis, maar de vergoeding blijft een ingewikkeld proces, weet Saskia Timmermans van de Emmense zorginstelling Tangenborgh. „Elk artikel wordt op een andere manier vergoed, soms via de zorgverzekeraar en soms via de Wet maatschappelijke ondersteuning, die weer in elke gemeente anders is. Andere keren moet je het weer uit eigen zak be talen." Ouderenorganisatie KBO-PCOB ondervindt dagelijks hoe ouderen vastlopen in de bureaucratische molen voor bijvoorbeeld zorg of hulpmiddelen om langer thuis te wonen. „Het is een lappendeken en een hele opgave om de nodige hulp te krijgen", zegt een woord voerder. „Sommige gemeenten zijn soepel met huishoudelijke hulp, andere niet. De ene vergoedt bijvoorbeeld een traplift, de ander niet. Eigenlijk moet je goed uit zoeken in welke gemeente je als oudere het beste kunt wonen." Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 6 april 2017 Beleggers re ageerden posi tief op de mel ding dat PPG blijft geloven in een overname. De maritieme dienstverlener zou in de race zijn voor een drij vend productie- en olie-opslag platform. Het olieconcern deed het goed na de melding van de verkoop van activiteiten in Azië. De verzekeraar kon op de beurs, net als concur rent Aegon, geen potten breken. o GO IK Dure vindingen maken ouderen langer honkvast Peet Vogels Hanneke van Houwelingen Rotterdam —Woordvoerder KBO-PCOB Ouderenbond Anbo vindt dat er snel meer seniorenwoningen moe ten worden gebouwd. Daarvan zijn er tiendui zenden te weinig en dat aantal loopt jaarlijks met 12.000 op. „Daardoor is er ook geen doorstro ming op de markt", zegt Anbo-woordvoerster Manon Huisman. Die bouwopgave ligt voor een groot deel op het bordje van de wo ningcorporaties. Maar die worstelen er zicht baar mee. „De seniorenwoningen en appartementen die ze bouwen zijn vaak wat duurder in de huur van wege allerlei voorzienin gen, zoals een lift. Dat maakt ze moeilijker te verhuren. Ouderen zit ten ook nog eens vaak in een goedkoop groot appartement en willen niet meer gaan betalen voor een (veel) kleiner huurappartement", zegt Daniëlle Harkes, manager bij het Aedes- Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg. Maar ook de huisves- tingsregels knellen. „Een oudere die bijvoor beeld bij de kinderen wil wonen, moet dan ver huizen naar het gebied van een andere woning corporatie. Daar komen ze dan onderaan de wachtlijst en moeten ze jaren op een nieuwe wo ning wachten." Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16