Hoe zit het precies? u Crossers verpesten autobijeenkomst 17 Dus loont het om te blijven ont gassen. Iets wat niet bij wet is verbo den, behalve voor benzine. Van Bu ren: „Grosso modo houdt iedereen zich daaraan. Tien tot twintig pro cent zal daar misschien de hand mee lichten. Onze branche is nou een maal niet anders dan alle andere. Ik doe het in ieder geval niet." Een regeling voor alle dampen is nog in de maak. „Daar wordt in Straatsburg en Brussel goed over ge discussieerd. Maar de chemische in dustrie heeft daar honderden lobby isten rondlopen. Die zitten niet op extra kosten te wachten. Het kan dus nog wel een jaar of vijf duren voor het zo ver is. De minister heeft de provincies gevraagd daarop te wach ten en niet zelf een verbod in te stel len. Maar nee hoor, daar luisteren ze niet naar. Het is een provinciaal ver bod. Er is helemaal geen duidelijk heid of dat geldt op de rijkswateren. En dat is natuurlijk waar het ge beurt, ook in Zeeland. Niet op het Veerse Meer, tussen de toeristen in hun zwembroek." Aanvankelijk volgde Zeeland het advies van de minister, maar omdat Noord-Brabant en Zuid-Holland een ontgassingsverbod hebben in gesteld, werd gevreesd voor 'ontgas- singstoerisme' - schepen die naar Zeeland varen om hun schadelijke stoffen de lucht in te blazen. Onzin, zegt Van Buren. „We gaan echt geen too of 200 kilometer omvaren om ergens anders te ontgassen zonder dat dat wordt betaald. Zeker zolang niet duidelijk is of het op rijkswate ren ook verboden is. Als ik niet an ders kan, ontgas ik gewoon en zie ik wel wat er gebeurt. Dan sta ik voor het hekje bij de rechter en wil ik wel eens zien of dat provinciale verbod standhoudt." De waterpolitie heeft nauwelijks mankracht om het verbod te hand haven, weet ook de provincie. Daar komt bij dat de agenten niet de be nodigde kennis hebben, stelt Van Buren. „Je moet bevoegd zijn om te mogen meten. Dat doe je niet met je neus. Als ze een schip aanhouden en vermoeden dat er wordt ontgast, moeten ze er eerst een deskundige bij halen. Tegen de tijd dat die er is, is de boel allang vervlogen." De enige plek waar je stilliggend aan de wal kan ontgassen is ATM in Moerdijk De schipper ergert zich aan het verhaal dat schepen naar ontgas- singsinstallaties in Rotterdam, Am sterdam of Antwerpen kunnen. „Daar staan op dit moment nog geen installaties. Er zijn nog geen con crete criteria vastgesteld waaraan zo'n ontgassingsinstallatie moet voldoen. De enige plek waar je stil liggend aan de wal kan ontgassen is ATM in Moerdijk. Daar zuigen ze de dampen uit je schip en dat verbran den ze." Wacht gewoon op de regels uit Europa en op de afspraken die ongetwijfeld met de petroche mie zullen worden gemaakt, zegt Van Buren. En registreer alle ontgassingen. „Dat raad ik de over heid al jaren aan. Ik re gistreer alles. Wie in mijn ladingjournaal kijkt, weet precies wat ik doe." Volgens eigenaar Michel van der Weele van Oldschoolracers, een winkel voor klassieke volkswage nonderdelen, houdt hij al onge veer tien jaar bijeenkomsten waar doorgaans honderd tot tweehon derd liefhebbers van het merk op afkomen. „Dat gaat altijd heel rus tig en gemoedelijk", stelt hij. Vrij dagavond waren er echter een paar 'bezoekers' die met een quad en een Mercedes door de straat gin gen crossen. „Daar heeft een be woner over naar de politie gebeld. Dat kan ik begrijpen." Na overleg met de politie en de gemeente heeft Van der Weele be sloten de bijeenkomst te beëindi gen. „We wilden sowieso al gaan afronden, want dat doen we altijd rond tien uur." De ondernemer is niet van plan te stoppen met zijn meetings na dit incident. „Wel ga ik overleggen met de gemeente over hoe we het in de toekomst be ter kunnen organiseren. Met een paar hekken en een verkeersrege laar kunnen we misschien al veel narigheid voorkomen." De politie bevestigt dat de sfeer bij de automeeting van vrijdag ge moedelijk was. De aanwezigen gingen zonder morren weg toen de bijeenkomst werd beëindigd. SPECIAALZAAK maandag 3 april 2017 Varend ontgassen betekent dat schepen de ladingdam- pen uit hun tanks na het los sen de lucht in blazen. Dat is al verboden met ben zine. De provinciale verorde ning verbiedt het nu ook voor benzeen en koolwaterstoffen die meer dan tien procent benzeen bevatten. Hoe gevaarlijk is benzeen? Alleen de bemanning van het schip moet bij het ontgassen écht oppassen. Het kan wel zorgen voor stankoverlast. Het is onduidelijk of een pro vinciaal verbod juridisch houdbaar is, bijvoorbeeld op rijkswateren. Rijkswaterstaat gaat in ieder geval niet hand haven. Eerder stelden Zuid-Holland, Noord-Brabant, Noord-Hol land en Utrecht een verbod in. Gelderland werkt eraan. De zes lidstaten langs de Rijn sluiten waarschijnlijk in juni een overeenkomst over een verbod op varend ontgassen. Dat moet dan nog wel wor den geratificeerd en opgeno men in nationale wetgeving. Dat gaat naar verwachting nog zeker twee jaar duren. Een Europees verbod regelt dat de vervuiler betaalt, dat wil zeggen de petrochemi sche industrie en niet de bin nenvaartschipper. Nu zijn er geen dwangmiddelen. Die industrie is dan verplicht voor voldoende ontgassings- installaties te zorgen. Nu kan het alleen bij Moerdijk. Sinds vrijdag heeft ook een instal latie in Rotterdam een ont heffing. Aan installaties in Antwerpen en Amsterdam wordt gewerkt. Schipper Hens van Buren van de 110 meter lange chemicaliëntanker Hanna. foto dirk jangjeltema - Hens van Buren, schipper Een bijeenkomst van autolief hebbers aan de Spoorstraat in 's-Gravenpolder - op het bedrij venterrein - is vrijdagavond enigszins uit de hand gelopen toen een paar mensen door de straat gingen crossen. Rob Paardekam 's-Gravenpolder DE GOEDKOOPSTE IS GRATIS Enkel geldig voor individuele verpakkingen. Geldig van 30.03 tot 17.04.2017 f ondermode lingerie nachtmode badmode Klokstraat 21 Goes www.speciaalzaaksimon.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51