Hoe zit het
precies?
u
Crossers verpesten autobijeenkomst
17
Dus loont het om te blijven ont
gassen. Iets wat niet bij wet is verbo
den, behalve voor benzine. Van Bu
ren: „Grosso modo houdt iedereen
zich daaraan. Tien tot twintig pro
cent zal daar misschien de hand mee
lichten. Onze branche is nou een
maal niet anders dan alle andere. Ik
doe het in ieder geval niet."
Een regeling voor alle dampen is
nog in de maak. „Daar wordt in
Straatsburg en Brussel goed over ge
discussieerd. Maar de chemische in
dustrie heeft daar honderden lobby
isten rondlopen. Die zitten niet op
extra kosten te wachten. Het kan dus
nog wel een jaar of vijf duren voor
het zo ver is. De minister heeft de
provincies gevraagd daarop te wach
ten en niet zelf een verbod in te stel
len. Maar nee hoor, daar luisteren ze
niet naar. Het is een provinciaal ver
bod. Er is helemaal geen duidelijk
heid of dat geldt op de rijkswateren.
En dat is natuurlijk waar het ge
beurt, ook in Zeeland. Niet op het
Veerse Meer, tussen de toeristen in
hun zwembroek."
Aanvankelijk volgde Zeeland het
advies van de minister, maar omdat
Noord-Brabant en Zuid-Holland
een ontgassingsverbod hebben in
gesteld, werd gevreesd voor 'ontgas-
singstoerisme' - schepen die naar
Zeeland varen om hun schadelijke
stoffen de lucht in te blazen. Onzin,
zegt Van Buren. „We gaan echt geen
too of 200 kilometer omvaren om
ergens anders te ontgassen zonder
dat dat wordt betaald. Zeker zolang
niet duidelijk is of het op rijkswate
ren ook verboden is. Als ik niet an
ders kan, ontgas ik gewoon en zie ik
wel wat er gebeurt. Dan sta ik voor
het hekje bij de rechter en wil ik wel
eens zien of dat provinciale verbod
standhoudt."
De waterpolitie heeft nauwelijks
mankracht om het verbod te hand
haven, weet ook de provincie. Daar
komt bij dat de agenten niet de be
nodigde kennis hebben, stelt Van
Buren. „Je moet bevoegd zijn om te
mogen meten. Dat doe je niet met je
neus. Als ze een schip aanhouden en
vermoeden dat er wordt ontgast,
moeten ze er eerst een deskundige
bij halen. Tegen de tijd dat die er is,
is de boel allang vervlogen."
De enige plek waar je stilliggend aan de wal
kan ontgassen is ATM in Moerdijk
De schipper ergert zich aan het
verhaal dat schepen naar ontgas-
singsinstallaties in Rotterdam, Am
sterdam of Antwerpen kunnen.
„Daar staan op dit moment nog geen
installaties. Er zijn nog geen con
crete criteria vastgesteld waaraan
zo'n ontgassingsinstallatie moet
voldoen. De enige plek waar je stil
liggend aan de wal kan ontgassen is
ATM in Moerdijk. Daar zuigen ze de
dampen uit je schip en dat verbran
den ze."
Wacht gewoon op de regels uit
Europa en op de afspraken die
ongetwijfeld met de petroche
mie zullen worden gemaakt,
zegt Van Buren. En registreer
alle ontgassingen.
„Dat raad ik de over
heid al jaren aan. Ik re
gistreer alles. Wie in
mijn ladingjournaal
kijkt, weet precies wat ik
doe."
Volgens eigenaar Michel van der
Weele van Oldschoolracers, een
winkel voor klassieke volkswage
nonderdelen, houdt hij al onge
veer tien jaar bijeenkomsten waar
doorgaans honderd tot tweehon
derd liefhebbers van het merk op
afkomen. „Dat gaat altijd heel rus
tig en gemoedelijk", stelt hij. Vrij
dagavond waren er echter een paar
'bezoekers' die met een quad en
een Mercedes door de straat gin
gen crossen. „Daar heeft een be
woner over naar de politie gebeld.
Dat kan ik begrijpen."
Na overleg met de politie en de
gemeente heeft Van der Weele be
sloten de bijeenkomst te beëindi
gen. „We wilden sowieso al gaan
afronden, want dat doen we altijd
rond tien uur." De ondernemer is
niet van plan te stoppen met zijn
meetings na dit incident. „Wel ga
ik overleggen met de gemeente
over hoe we het in de toekomst be
ter kunnen organiseren. Met een
paar hekken en een verkeersrege
laar kunnen we misschien al veel
narigheid voorkomen."
De politie bevestigt dat de sfeer
bij de automeeting van vrijdag ge
moedelijk was. De aanwezigen
gingen zonder morren weg toen
de bijeenkomst werd beëindigd.
SPECIAALZAAK
maandag 3 april 2017
Varend ontgassen betekent
dat schepen de ladingdam-
pen uit hun tanks na het los
sen de lucht in blazen.
Dat is al verboden met ben
zine. De provinciale verorde
ning verbiedt het nu ook voor
benzeen en koolwaterstoffen
die meer dan tien procent
benzeen bevatten.
Hoe gevaarlijk is benzeen?
Alleen de bemanning van het
schip moet bij het ontgassen
écht oppassen. Het kan wel
zorgen voor stankoverlast.
Het is onduidelijk of een pro
vinciaal verbod juridisch
houdbaar is, bijvoorbeeld op
rijkswateren. Rijkswaterstaat
gaat in ieder geval niet hand
haven.
Eerder stelden Zuid-Holland,
Noord-Brabant, Noord-Hol
land en Utrecht een verbod
in. Gelderland werkt eraan.
De zes lidstaten langs de Rijn
sluiten waarschijnlijk in juni
een overeenkomst over een
verbod op varend ontgassen.
Dat moet dan nog wel wor
den geratificeerd en opgeno
men in nationale wetgeving.
Dat gaat naar verwachting
nog zeker twee jaar duren.
Een Europees verbod regelt
dat de vervuiler betaalt, dat
wil zeggen de petrochemi
sche industrie en niet de bin
nenvaartschipper. Nu zijn er
geen dwangmiddelen.
Die industrie is dan verplicht
voor voldoende ontgassings-
installaties te zorgen. Nu kan
het alleen bij Moerdijk. Sinds
vrijdag heeft ook een instal
latie in Rotterdam een ont
heffing. Aan installaties in
Antwerpen en Amsterdam
wordt gewerkt.
Schipper Hens van Buren van de 110 meter lange chemicaliëntanker Hanna. foto dirk jangjeltema
- Hens van Buren, schipper
Een bijeenkomst van autolief
hebbers aan de Spoorstraat in
's-Gravenpolder - op het bedrij
venterrein - is vrijdagavond
enigszins uit de hand gelopen
toen een paar mensen door de
straat gingen crossen.
Rob Paardekam
's-Gravenpolder
DE GOEDKOOPSTE IS GRATIS
Enkel geldig voor individuele
verpakkingen.
Geldig van 30.03 tot 17.04.2017
f
ondermode lingerie nachtmode badmode
Klokstraat 21 Goes
www.speciaalzaaksimon.nl