i 0) 13 ANGELA KIJKT BOEREN MUSICAL IN DE MAAK Fleur. Het is Fleur, niet Anne. Ik geloof dat ik op de bank net zo verdwaasd zat te kij ken als het meisje dat haar naam hoorde noemen door boer Herman. Om daarna net zo hard mee te gaan snotteren met haar. Want wat waren ze schattig met z'n tweetjes, in al dat prille geluk en die onhandige omhelzing. U heeft toch wel op zijn handen gelet bij die knuffel? Ze deden mee, ein-de-lijk. Wie het nooit is opgevallen: bij eerdere hugs hield Her man zijn handen steevast een beetje bangig, half gebald tegen de rug van zo'n meisje aan. Klaar om haar elk moment weer van zich af te trekken. Maar nu wist hij gelukkig net als bij het taarten bakken en koeien mesten wat hij met die handen moest doen. Het was ineens Herman de Veroveraar, zoals hij ook die arm om Fleur heen sloeg na het vertrek van Anne. O ja, Anne. Mijn hemel. Moest dat meisje nou echt alleen in de trein terug naar Hoek van Holland? Dat kun je zo'n kind toch niet aan doen na zo'n klap? Wel knap hoe sterk zij zich hield, overigens. Zij zag het al aankomen, zei ze. Nou, ik totaal niet, maar wij kijkers krijgen nu eenmaal niet alles te zien. Wat dat betreft blijft Boer zoekt Vrouw ook altijd een beetje Wie is de Mol? De andere boeren hebben nog een weekje respijt voor ze hun definitieve keuze moeten maken. Dat is in sommige gevallen geen over bodige luxe. Ik krijg het Spaans benauwd van die stroeve conversatie tussen Eline en Riks. Kunnen die twee niet in gewone, hele zinnen communiceren? Hij denkt dat hij haar hele maal begrijpt, wat ik sterk betwijfel. Maar goed, ik behoor dan ook tot team Marit. Riks is gek als hij zo'n spontane meid, die ook nog eens zijn geloofsovertuiging deelt, laat lopen. Hij mag wel opletten, straks pikt die dominee haar nog in. En wat was dat nou ineens met Susanne bij David? Ze vindt hem leuk, maar trekt het niet? Wat niet? Roemenie, de camera's, de concur rentie met Mara, de spanning? Alles bij elkaar? Kom op meid, je zegt ja tegen een stedentrip, niet tegen een huwelijk. Als je de boer leuk genoeg blijkt te vinden, komt er heus wel een oplossing voor zo'n slimme dame als jij. Het is Roemenie, geen Zambia ofTexas. Over Olke gesproken: zag ik het goed, krijgt hij volgende week ruzie met Alberdien? Nou ja, ze heeft haar zo vurig gewenste zoen en krüpke met de boer tenminste binnen. Ik was persoon lijk erg blij dat ze haar bikini daarbij niet aan had. Hoge kijkcijfers Mindf*ck Prijs voor Moonlight De cast is rond, de liedjes uitgezocht en het verhaal geschreven. Was getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over Neerlands bekendste kinderboekenschrijfster staat in de steigers. Mét Simone Kleinsma in de hoofdrol. „Ik zag het ineens. Jij bent Annie." In welke zaal hij zat, weet Albert Verlinde niet meer. Het was ruim een jaar geleden. De voorma lige showbizzkoning en tegenwoordig producent keek naar Simone!, de so lovoorstelling van Simone Kleinsma. „Zoals ze over de vleugel leunde, zo en profiel met het tegenlicht. Met dat blonde haar. Zo zag ik het ineens: jij bent Annie. De hele avond had ik al gedacht: Si mone, wat zing jij toch mooi Nederlands, wat een beheer sing. Als je dat kunt doen in combinatie met de koningin van de Nederlandse tekst, An nie M.G. Schmidt, dan hebben we wat, hoor." Het was het begin van Was getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over het leven van Ne derlands bekendste kinderboe kenschrijfster. De producent van Stage Entertainment, die eerder verantwoordelijk was voor de musicals over het leven van onder anderen Wim Son- neveld, Edith Piaf en Toon Her mans, had het verhaal al langer in zijn hoofd. „Het uitgangs punt is de biografie Anna, ge schreven door Annejet van der Zijl. Dat moest de leidraad zijn van de musical. In het boek wordt Flip van Duyn, de zoon van Annie, na haar overlijden benaderd door Madame Tus- saud voor een beeld. Ze gaan op zoek naar de ring die ze altijd droeg. Ze vinden die in een doosje, samen met een aantal liefdesbrie ven. In de musical kunnen we dan spe len met de tijd. Dan leeft Annie nog om de brieven te bespre ken." Flip van Duyn, die zeer betrokken is bij de musical, wordt ge speeld door William Spaaij. „Twee fantas tische acteurs, twee generaties, dat wordt een geweldige wissel werking tussen William en Simone", voorspelt Verlinde die Simone Kleinsma alle tijd gunt om het overlijden van haar man Guus Verstraete, nog maar een maand geleden, te ver- werken. „Het is zo vreselijk wat er gebeurd is. Guus was haar grote liefde en maatje. Nee, de musical stond niet op losse schroeven, maar hij had niet eerder moeten komen. Het is goed dat ze nu even niets heeft, maar laat haar alle tijd nemen voor zichzelf." Nerveus stond Albert Verlinde een jaar geleden voor de deur bij Simone en Guus. „Ik zou ko men eten om haar te vragen voor de rol. Aan de telefoon had ik al gezegd: 'Ik heb zo'n leuk idee'. Ze was zo nieuwsgierig. Guus en Simone hadden ge- Als Simone Kleinsma de liedjes van Annie zingt, is het net alsof je ze voor de eerste keer hoort kookt. Een pittige visschotel, weet ik nog. Stokbrood erbij. Aan tafel vroeg ik het. Simone en Guus vonden het allebei fantastisch. Het verhaal van de schrijfster die op latere leeftijd haar zicht kwijtraakt, terwijl zien en typen haar leven was. Die aan einde van haar leven de rol van nationale oma kreeg. En in haar laatste tien jaar immens populair was, dat sprak hen aan. Meteen begonnen we met brainstormen. We waren het erover eens dat Paul Eenens de regie zou doen. We praatten over het decor, het orkest, Si mone zocht op Spotify onmid dellijk nummers op. Het zaadje was geplant." De repetities van de musical, die geschreven is door Dick van den Heuvel, staan half juli ge pland, de première is 24 sep tember in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Simone Kleinsma, die in januari be kroond werd met de Musical Oeuvre Award, had bij de kick- off nu drie maanden geleden al 'geweldige input', zo stelt Ver linde. „De liedjes van Annie moesten ons verrassen, zei ze. Dat je niet denkt: och ja, fluf, dat weten we wel. Ze moesten zo worden geschreven dat je ze straks voor het eerst hoort." Ingewikkeld Albert Verlinde noemt zelf Vluchten kan niet meer. „Dat is net voor de pauze, als ze Dick leert kennen, de man van haar leven. Je weet dan dat die twee mensen naar een heel ingewik keld leven toegaan. Dick was nog getrouwd, wilde niet scheiden, werd depressief aan het einde en is uit het leven gestapt met hulp van Annie. Als je dan Vluchten kan niet meer hoort, komt dat aan, hoor." Rode draad in het verhaal vormen de dia logen tussen Annie en Flip, moeder en zoon. „Flip stelt haar allerlei vragen. Waarom heb ik nooit een gewone jon gen kunnen zijn? Waarom weet ik zo weinig over je eerste jaren? Ge sprekken tussen een ouder en een kind. Iedereen herkent ze, of erkent ze niet te hebben gehad. Ik ben blij dat ik ze wel heb gehad met mijn eigen ou ders. Ze zijn nu in de tachtig, gelukkig is alles gezegd." maandag 3 april 2017 Fleur Angela de Jong is al jaren fan van Boer zoekt Vrouwen schrijft elke maandag een column over de aflevering van zondagavond. Reageren? angela@persgroep.nl TV De verhuizing naar de zater dagavond van NPO 1 heeft Mindf*ck ho- hoge kijkcijfers opgeleverd. Bijna 1,9 miljoen mensen zagen de eerste afle vering van de derde reeks van illusionist Victor Mids. FILM Moonlight, dat al drie Oscars won, is weer in de prijzen geval len. De Ameri kaanse homo- rechtenorgani satie gaf het de prijs voor beste grote film. Ook actrice Patricia Arquette werd geëerd voor haar inzet voor homorechten. 3 ■u 'We hebben met 'Annie' echt iets moois in handen' Dennis Jansen Boer Herman omhelst zijn Fleur. Albert Verlinde. FOTO DANIEL KROLL 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 13