i
0)
13
ANGELA
KIJKT
BOEREN
MUSICAL IN DE MAAK
Fleur. Het is Fleur, niet Anne. Ik geloof dat
ik op de bank net zo verdwaasd zat te kij
ken als het meisje dat haar naam hoorde
noemen door boer Herman. Om daarna net zo
hard mee te gaan snotteren met haar. Want wat
waren ze schattig met z'n tweetjes, in al dat
prille geluk en die onhandige omhelzing.
U heeft toch wel op zijn handen gelet bij die
knuffel? Ze deden mee, ein-de-lijk. Wie het
nooit is opgevallen: bij eerdere hugs hield Her
man zijn handen steevast een beetje bangig,
half gebald tegen de rug van zo'n meisje aan.
Klaar om haar elk moment weer van zich af te
trekken. Maar nu wist hij gelukkig net als bij
het taarten bakken en koeien mesten wat hij
met die handen moest doen. Het was ineens
Herman de Veroveraar, zoals hij ook die arm
om Fleur heen sloeg na het vertrek van Anne.
O ja, Anne. Mijn hemel. Moest dat meisje nou
echt alleen in de trein terug naar Hoek van
Holland? Dat kun je zo'n kind toch niet aan
doen na zo'n klap? Wel knap hoe sterk zij zich
hield, overigens. Zij zag het al aankomen, zei
ze. Nou, ik totaal niet, maar wij kijkers krijgen
nu eenmaal niet alles te zien. Wat dat betreft
blijft Boer zoekt Vrouw ook altijd een beetje
Wie is de Mol?
De andere boeren hebben nog een weekje
respijt voor ze hun definitieve keuze moeten
maken. Dat is in sommige gevallen geen over
bodige luxe. Ik krijg het Spaans benauwd van
die stroeve conversatie tussen Eline en Riks.
Kunnen die twee niet in gewone, hele zinnen
communiceren? Hij denkt dat hij haar hele
maal begrijpt, wat ik sterk betwijfel. Maar goed,
ik behoor dan ook tot team Marit. Riks is gek
als hij zo'n spontane meid, die ook nog eens
zijn geloofsovertuiging deelt, laat lopen. Hij
mag wel opletten, straks pikt die dominee haar
nog in.
En wat was dat nou ineens met Susanne bij
David? Ze vindt hem leuk, maar trekt het niet?
Wat niet? Roemenie, de camera's, de concur
rentie met Mara, de spanning? Alles bij elkaar?
Kom op meid, je zegt ja tegen een stedentrip,
niet tegen een huwelijk. Als je de boer leuk
genoeg blijkt te vinden, komt er heus wel een
oplossing voor zo'n slimme dame als jij. Het is
Roemenie, geen Zambia ofTexas.
Over Olke gesproken: zag ik het goed, krijgt
hij volgende week ruzie met Alberdien? Nou ja,
ze heeft haar zo vurig gewenste zoen en krüpke
met de boer tenminste binnen. Ik was persoon
lijk erg blij dat ze haar bikini daarbij niet aan
had.
Hoge
kijkcijfers
Mindf*ck
Prijs voor
Moonlight
De cast is rond, de liedjes uitgezocht en het verhaal geschreven.
Was getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over Neerlands
bekendste kinderboekenschrijfster staat in de steigers. Mét Simone
Kleinsma in de hoofdrol. „Ik zag het ineens. Jij bent Annie."
In welke zaal hij zat, weet
Albert Verlinde niet
meer. Het was ruim een
jaar geleden. De voorma
lige showbizzkoning en
tegenwoordig producent
keek naar Simone!, de so
lovoorstelling van Simone
Kleinsma. „Zoals ze over de
vleugel leunde, zo en profiel
met het tegenlicht. Met dat
blonde haar. Zo zag ik het
ineens: jij bent Annie. De hele
avond had ik al gedacht: Si
mone, wat zing jij toch mooi
Nederlands, wat een beheer
sing. Als je dat kunt doen in
combinatie met de koningin
van de Nederlandse tekst, An
nie M.G. Schmidt, dan hebben
we wat, hoor."
Het was het begin van Was
getekend, Annie M.G. Schmidt, de
musical over het leven van Ne
derlands bekendste kinderboe
kenschrijfster. De producent
van Stage Entertainment, die
eerder verantwoordelijk was
voor de musicals over het leven
van onder anderen Wim Son-
neveld, Edith Piaf en Toon Her
mans, had het verhaal al langer
in zijn hoofd. „Het uitgangs
punt is de biografie Anna, ge
schreven door Annejet van der
Zijl. Dat moest de leidraad zijn
van de musical. In het boek
wordt Flip van Duyn, de zoon
van Annie, na haar overlijden
benaderd door Madame Tus-
saud voor een beeld. Ze gaan op
zoek naar de ring die ze altijd
droeg. Ze vinden die in
een doosje, samen met
een aantal liefdesbrie
ven. In de musical
kunnen we dan spe
len met de tijd. Dan
leeft Annie nog om
de brieven te bespre
ken."
Flip van Duyn, die
zeer betrokken is bij
de musical, wordt ge
speeld door William
Spaaij. „Twee fantas
tische acteurs, twee
generaties, dat wordt
een geweldige wissel
werking tussen William
en Simone", voorspelt
Verlinde die Simone
Kleinsma alle tijd gunt om
het overlijden van haar man
Guus Verstraete, nog maar
een maand geleden, te ver-
werken. „Het is zo vreselijk wat
er gebeurd is. Guus was haar
grote liefde en maatje. Nee, de
musical stond niet op losse
schroeven, maar hij had niet
eerder moeten komen. Het is
goed dat ze nu even niets heeft,
maar laat haar alle tijd nemen
voor zichzelf."
Nerveus stond Albert Verlinde
een jaar geleden voor de deur
bij Simone en Guus. „Ik zou ko
men eten om haar te vragen
voor de rol. Aan de telefoon had
ik al gezegd: 'Ik heb zo'n leuk
idee'. Ze was zo nieuwsgierig.
Guus en Simone hadden ge-
Als Simone
Kleinsma de
liedjes van Annie
zingt, is het net
alsof je ze voor de
eerste keer hoort
kookt. Een pittige visschotel,
weet ik nog. Stokbrood erbij.
Aan tafel vroeg ik het. Simone
en Guus vonden het allebei
fantastisch. Het verhaal van de
schrijfster die op latere leeftijd
haar zicht kwijtraakt, terwijl
zien en typen haar leven was.
Die aan einde van haar leven de
rol van nationale oma kreeg. En
in haar laatste tien jaar immens
populair was, dat sprak hen aan.
Meteen begonnen we met
brainstormen. We waren het
erover eens dat Paul Eenens de
regie zou doen. We praatten
over het decor, het orkest, Si
mone zocht op Spotify onmid
dellijk nummers op. Het zaadje
was geplant."
De repetities van de musical,
die geschreven is door Dick van
den Heuvel, staan half juli ge
pland, de première is 24 sep
tember in het DeLaMar Theater
in Amsterdam. Simone
Kleinsma, die in januari be
kroond werd met de Musical
Oeuvre Award, had bij de kick-
off nu drie maanden geleden al
'geweldige input', zo stelt Ver
linde. „De liedjes van Annie
moesten ons verrassen, zei ze.
Dat je niet denkt: och ja, fluf,
dat weten we wel. Ze moesten
zo worden geschreven dat je ze
straks voor het eerst hoort."
Ingewikkeld
Albert Verlinde noemt zelf
Vluchten kan niet meer. „Dat is
net voor de pauze, als ze Dick
leert kennen, de man van haar
leven. Je weet dan dat die twee
mensen naar een heel ingewik
keld leven toegaan. Dick was
nog getrouwd, wilde niet
scheiden, werd depressief
aan het einde en is uit het
leven gestapt met hulp
van Annie. Als je dan
Vluchten kan niet meer
hoort, komt dat aan,
hoor."
Rode draad in het
verhaal vormen de dia
logen tussen Annie en
Flip, moeder en zoon.
„Flip stelt haar allerlei
vragen. Waarom heb ik
nooit een gewone jon
gen kunnen zijn?
Waarom weet ik zo weinig
over je eerste jaren? Ge
sprekken tussen een ouder en
een kind. Iedereen herkent
ze, of erkent ze niet te hebben
gehad. Ik ben blij dat ik ze wel
heb gehad met mijn eigen ou
ders. Ze zijn nu in de tachtig,
gelukkig is alles gezegd."
maandag 3 april 2017
Fleur
Angela de Jong is al jaren fan van Boer
zoekt Vrouwen schrijft elke maandag een
column over de aflevering van zondagavond.
Reageren? angela@persgroep.nl
TV
De verhuizing
naar de zater
dagavond van
NPO 1 heeft
Mindf*ck ho-
hoge kijkcijfers
opgeleverd.
Bijna 1,9 miljoen
mensen zagen
de eerste afle
vering van de
derde reeks van
illusionist Victor
Mids.
FILM
Moonlight, dat
al drie Oscars
won, is weer in
de prijzen geval
len. De Ameri
kaanse homo-
rechtenorgani
satie gaf het de
prijs voor beste
grote film. Ook
actrice Patricia
Arquette werd
geëerd voor
haar inzet voor
homorechten.
3
■u
'We hebben met
'Annie' echt iets
moois in handen'
Dennis Jansen
Boer Herman omhelst zijn Fleur.
Albert Verlinde.
FOTO DANIEL KROLL
44