Hoe word je een ster op YouTube? magazine 29 Even leuk doen voor de webcam, filmpje droppen op YouTube, en het grote geld rolt bin nen. Toch? Volgens Omar Kbiri, mede oprichter van Maak (bureau voor social influencers) en Denis Doeland (DDMCA, bureau voor social media) is het zo simpel niet. Hun tips voor succes. Breng, voor je op YouTube start, eerlijkje eigen talenten in kaart. Omar: „Wat kan jij en alleen jij dat zó speciaal is dat mensen er dage lijks voor naar jouw kanaal zouden wil len zappen?" En wees een béétje origineel. Gamers, meisjes die ca deaus uitpakken, jongens met practi cal jokes: die zijn er al volop. Realiseer je: een succesvol ka naal runnen kost bakken tijd, ener gie en inspiratie. Omar: „Als je over weegt om met school te stoppen, benader YouTube dan ook echt als werk. Net zo ern stig, gediscipli neerd en zakelijk." Houd je aan jouw YouTube- belofte. Denis: „Je belofte is je You- Tube-ritme. Als je je fans belooft dat je elke dag iets post, moet je dat ook elke dag vol houden. Anders haken abonnees snel af." Raak niet in paniek als je opeens, zonder aanwijsbare reden, veel abon nees kwijtraakt. Denis: „Dat bete kent vaak alleen dat je jezelf weer even opnieuw moet uitvinden, en dan weer een nieuwe schare volgers aan je kanaal kunt binden." Werk samen met mensen die al succesvol op YouTube zijn. Omar: „Zo trek je meer mensen naar je eigen kanaal, maar misschien nog belangrijker: je kan veel van hen leren." Stel: het gaat lekker, je krijgt steeds meer abonnees: wees niet té happig. Omar: „Vaak komen er dan di rect bureaus op je af met een lang lopend contract. Teken dat niet. Er zijn andere manie ren om je zaken - reclame, merchan dise, events - te regelen zonder jezelf meteen voor jaren vast te leggen." WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 85