im r 1 Column I Dat Oudste Dochter haar best doet op school, is het belangrijkst. De fantasieën over haar toekomst houdt Monica wijselijk voor zich. BLIJKBAAR BESCHOUW IK MIJN EIGEN LEVENSPAD ALS NORMAAL k was niet teleurgesteld in haar. Eerder in mezelf. Dat ik toch ook zo'n moeder was. Zo'n moeder die van alles van haar kinderen verwacht. We hadden net het eerste rapportgesprek van het school jaar gehad voor Oudste Dochter en liepen terug naar huis. Het was echt geen slecht rapport. Veel voldoendes. Een paar ruim voldoendes. Eén goed. En hoofdzakelijk 3-tjes bij de Cito-toets, de meest gemid delde score. Ze deed haar best, zeiden de juffen, en dat is wat telt. Ik knikte heftig mee, tuurlijk, dat is het belangrijkste. Maar, en daar kwamen de verwachtin gen om de hoek kijken, tegelijkertijd be sefte ik dat dit niet een rapport is dat een vwo voorspelt en daarmee ook geen uni versiteit. Ik vond het lastig toe te geven, maar diep vanbinnen deed dat pijn. De havo dan, hoorde ik mezelf denken. Als ik over de toekomst van mijn kin deren fantaseer, zie ik daar altijd flarden van een studententijd tussen zitten. Of ze wel of niet lid zijn van een studenten vereniging, of ze wel of niet op kamers wonen, dat zegt mijn fantasie niet, maar ze studeren, dat is zeker, aan een univer siteit. Blijkbaar beschouw ik mijn eigen levenspad als normaal en plak ik dat op mijn kinderen. Dat zegt meer over mij dan over hen, dat weet ik ook wel. Zie daar de teleurstelling over mezelf. Gelukkig ben ik ben nog wel zo bij de pinken dat ik mijn universiteitswens niet aan mijn meisjes kenbaar maak. Tegen hen zeg ik dat ze later alles mogen wor den wat ze willen, als ze maar eerst hard hun best doen op school. De oudste is nu in de kappersfase, de jongste houdt het nog even op dolfijnenverzorger. 'Leuk hoor!' zeg ik dan enthousiast, in de stille hoop dat hun voorkeur nog tien keer zal veranderen. Een week geleden kregen we weer een rapport van Oudste Dochter. De juf ging tijdens het tienminutengesprek met haar vinger over de grafiekjes. Die dame van mij was met sprongen vooruitgegaan. Met begrijpend lezen had ze de hoogst mogelijke score. Rekenen was goed. Zelfs spelling was een voldoende, terwijl ze daar toch echt mee worstelde. 'Wat is er gebeurd?' vraag ik de juf. 'We weten het ook niet', is het antwoord. Maar in de klas ziet ze dat Oudste Dochter beter oplet bij de uitleg, het sneller snapt en meer zelfvertrouwen heeft. Thuis geef ik haar een knuffel en zeg dat ze heel trots mag zijn op haar rapport. 'De juffen zeggen dat je heel goed je best hebt gedaan.' En stiekem denk ik: misschien toch universiteit. 41 Stille hoop m Monica Beek is journalist en heeft twee dochters. S3 Reageren? monica@ persgroep.nl 61 zaterdag 1 april 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 62