II TWEAKERS .NET GEPRESENTEERD EN NU AL DE EERSTE #GALAXY #S8 10 ZE Expositie 'Why Patterns?' in Middelburg Kom naar de Vleeshal in Middelburg, vandaag om 17.00 uur. Jonge kunstenaars op hoverboards leiden u in een wereld, waar nog buiten de gebaande paden mag worden gestapt. We gaan even terug naar de tijd van Nieuwe Muziek. De zinde rende jaren 70,80 en 90 van de vorige eeuw, toen componisten als Iannis Xena- kis en John Cage composities ten gehore brachten, die soms wel pijn aan je oren moesten doen. De Vleeshal in Middelburg knipoogt vandaag met de opening van de expositie Why Patterns1 heel nadrukkelijk naar de jaren dat Nieuwe Muziek-directeur Ad van 't Veer de toenmalige avant-garde naar de Zeeuwse hoofdstad haalde. De Amerikaanse componist Morton Feld- man (1926-1987) was één van de mannen die toen nadrukkelijk voor het voetlicht werd gebracht. In 1987 werd zelfs het hele Festival Nieuwe Muziek aan hem gewijd. Directeur Roos Gortzak van de Vlees hal heeft de titel Why Patterns? ontleend aan een compositie, die Feldman in 1978 schreef. Ze vindt Nieuwe Muziek belang rijk, omdat er meer dan eens speciaal muziek voor de Vleeshal werd geschre ven. Feldman is wat haar betreft qua kunstopvattingen nog zeer van deze tijd: „Feldman was geïnteresseerd in Aziati sche tapijten. En dan vooral in de wijze waarop ze gemaakt zijn. Alle draden, alle patronen in zo'n tapijt zijn even belang rijk. Dat principe vertaalde hij naar zijn muzikale composities. Hij hanteerde een non-hiërarchische manier van muziek maken." In de expositie komen hedendaagse kunstenaars samen, die volgens Roos Gortzak naast en door elkaar kunnen werken. Tijdens de opening, vandaag van 17.00 tot 19.00 uur op het Helmplein en in de Vleeshal, kan daarmee voor de eer ste keer worden kennis gemaakt. Het be looft een muzikaal en visueel spektakel te worden. Zoals het hoort hebben de heden daagse kunstenaars al voor flink wat con sternatie gezorgd. Afgelopen donderdag werden drie 'muzikale' zwerfkeien van Hannah Weinberger voor de Vleeshal gelegd. Dat leverde berispingen en boze woorden op vanuit gemeentelijke bure len, waar voor de veiligheid van voorbij fietsende passanten werd gevreesd. Nu Feldman hanteerde een non-hiërarchische manier van muziek maken zijn de keien op het Helmplein gelegd. Radna Rumping, Daan Gielis en Da mon Zucconi hebben in de Vleeshal de handen ineen geslagen voor de installa tie, die ze onder de titel 'So far, so real' presenteren. Er klinken beats, op drie beeldschermen lichten teksten op. Radna en Daan zijn nog druk aan het op bouwen: „De tekst is door een computer programma gehaald zodat die er net iets anders uit komt te zien dan je zou ver wachten." Verderop in de Vleeshal zorgt Sergei Tcherepnin voor een installatie, waarbij het publiek wordt uitgenodigd om ook zelf muziek te maken. Ook daar dus: geen hiërarchie. Het duo Les Trucs - Toben Piel en Charlotte Simon uit Frankfort - belooft bij de opening de meeste aandacht te trekken. Met een muziekinstallatie op hun rug rijden ze op hoverboards op het plein en in de Vleeshal. In een speciaal ontwikkelde performance voeren ze 'Das Frosch Vogel Lied' op. tweakers BRIEVEN U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 08801-30210 Nationaliteit Als geboren Amsterdamse en in middels gesettelde Zeeuwse kan ik me het solidariteitsconflict van Turkse Nederlanders (krant 13 maart) goed indenken. Vol gens de heer Buma is de moge lijkheid van een dubbel paspoort één van de oorzaken van dat con flict. Zou het geen oplossing zijn al leen een dubbel paspoort te ver strekken aan in Turkije geboren personen en aan (klein)kinderen die in Nederland geboren zijn al leen een Nederlands paspoort te geven? Zo sterft het probleem vanzelf uit. J. Cladder-de Jager Dongestraat 10 Oost-Souburg Kroonenberg 1 Aardwetenschapper Salomon Kroonenberg schrijft (krant 17 maart): 'Wij kunnen niks aan het klimaat veranderen. Het is arro gant te denken dat wij het kli maat bepalen.' Veranderingen in het klimaat zijn een astrono misch gegeven. Zo verwijst hij naar de Milankovic-effecten, die verklaren waarom er, als gevolg van veranderingen in de baan van de aarde om de zon, regel matig zeespiegelstijgingen en - dalingen zijn. Niet vermeld wordt de invloed van laag-energetisch interstel laire deeltjes die, 'opgevangen' door de atmosfeer, mede zorgen voor klimaatwijzigingen. Zo zijn meerdere oorzaken aan te wijzen waaruit blijkt dat niet de mens de vermeende veroorzaker is, maar dat astronomische proces sen klimaatveranderingen bepa len. Piet van den Ameeele Offenbachlaan 4 8 Vlissingen Nollebos EcoParks claimt schade om schrappen Nollebosplan (krant 21 maart). Hoewel het woord Eco in de naam anders doet vermoe den heeft deze onderneming - blijkens een claim op niet gele verde diensten - slechts geldelijk gewin, lees zakkenvullerij, als oogmerk. Hopelijk worden we in onze mooie provincie in de toe komst gespaard voor dit soort ondernemingen. Kees Baan Wijdauplantsoen 29 Middelburg zaterdag 1 april 2017 Vleeshal knipoogt naar Nieuwe Muziek Jan van Damme -Roos Gortzak, de Vleeshal Het duo Les Trucs oefent voor de opening van de tentoonstelling 'Why Patterns?' in de Vleeshal in Middelburg, foto de vleeshal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46