II
TWEAKERS
.NET GEPRESENTEERD
EN NU AL DE EERSTE
#GALAXY #S8
10 ZE
Expositie 'Why Patterns?' in Middelburg
Kom naar de Vleeshal in Middelburg,
vandaag om 17.00 uur. Jonge kunstenaars op
hoverboards leiden u in een wereld, waar nog buiten de
gebaande paden mag worden gestapt.
We gaan even terug naar
de tijd van Nieuwe
Muziek. De zinde
rende jaren 70,80 en
90 van de vorige
eeuw, toen componisten als Iannis Xena-
kis en John Cage composities ten gehore
brachten, die soms wel pijn aan je oren
moesten doen.
De Vleeshal in Middelburg knipoogt
vandaag met de opening van de expositie
Why Patterns1 heel nadrukkelijk naar de
jaren dat Nieuwe Muziek-directeur Ad
van 't Veer de toenmalige avant-garde
naar de Zeeuwse hoofdstad haalde. De
Amerikaanse componist Morton Feld-
man (1926-1987) was één van de mannen
die toen nadrukkelijk voor het voetlicht
werd gebracht. In 1987 werd zelfs het
hele Festival Nieuwe Muziek aan hem
gewijd.
Directeur Roos Gortzak van de Vlees
hal heeft de titel Why Patterns? ontleend
aan een compositie, die Feldman in 1978
schreef. Ze vindt Nieuwe Muziek belang
rijk, omdat er meer dan eens speciaal
muziek voor de Vleeshal werd geschre
ven. Feldman is wat haar betreft qua
kunstopvattingen nog zeer van deze tijd:
„Feldman was geïnteresseerd in Aziati
sche tapijten. En dan vooral in de wijze
waarop ze gemaakt zijn. Alle draden, alle
patronen in zo'n tapijt zijn even belang
rijk. Dat principe vertaalde hij naar zijn
muzikale composities. Hij hanteerde een
non-hiërarchische manier van muziek
maken."
In de expositie komen hedendaagse
kunstenaars samen, die volgens Roos
Gortzak naast en door elkaar kunnen
werken. Tijdens de opening, vandaag van
17.00 tot 19.00 uur op het Helmplein en
in de Vleeshal, kan daarmee voor de eer
ste keer worden kennis gemaakt. Het be
looft een muzikaal en visueel spektakel
te worden.
Zoals het hoort hebben de heden
daagse kunstenaars al voor flink wat con
sternatie gezorgd. Afgelopen donderdag
werden drie 'muzikale' zwerfkeien van
Hannah Weinberger voor de Vleeshal
gelegd. Dat leverde berispingen en boze
woorden op vanuit gemeentelijke bure
len, waar voor de veiligheid van voorbij
fietsende passanten werd gevreesd. Nu
Feldman hanteerde een
non-hiërarchische
manier van muziek
maken
zijn de keien op het Helmplein gelegd.
Radna Rumping, Daan Gielis en Da
mon Zucconi hebben in de Vleeshal de
handen ineen geslagen voor de installa
tie, die ze onder de titel 'So far, so real'
presenteren. Er klinken beats, op drie
beeldschermen lichten teksten op.
Radna en Daan zijn nog druk aan het op
bouwen: „De tekst is door een computer
programma gehaald zodat die er net iets
anders uit komt te zien dan je zou ver
wachten." Verderop in de Vleeshal zorgt
Sergei Tcherepnin voor een installatie,
waarbij het publiek wordt uitgenodigd
om ook zelf muziek te maken. Ook daar
dus: geen hiërarchie.
Het duo Les Trucs - Toben Piel en
Charlotte Simon uit Frankfort - belooft
bij de opening de meeste aandacht te
trekken. Met een muziekinstallatie op
hun rug rijden ze op hoverboards op het
plein en in de Vleeshal. In een speciaal
ontwikkelde performance voeren ze 'Das
Frosch Vogel Lied' op.
tweakers
BRIEVEN
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
08801-30210
Nationaliteit
Als geboren Amsterdamse en in
middels gesettelde Zeeuwse kan
ik me het solidariteitsconflict
van Turkse Nederlanders (krant
13 maart) goed indenken. Vol
gens de heer Buma is de moge
lijkheid van een dubbel paspoort
één van de oorzaken van dat con
flict.
Zou het geen oplossing zijn al
leen een dubbel paspoort te ver
strekken aan in Turkije geboren
personen en aan (klein)kinderen
die in Nederland geboren zijn al
leen een Nederlands paspoort te
geven? Zo sterft het probleem
vanzelf uit.
J. Cladder-de Jager
Dongestraat 10
Oost-Souburg
Kroonenberg 1
Aardwetenschapper Salomon
Kroonenberg schrijft (krant 17
maart): 'Wij kunnen niks aan het
klimaat veranderen. Het is arro
gant te denken dat wij het kli
maat bepalen.' Veranderingen in
het klimaat zijn een astrono
misch gegeven. Zo verwijst hij
naar de Milankovic-effecten, die
verklaren waarom er, als gevolg
van veranderingen in de baan
van de aarde om de zon, regel
matig zeespiegelstijgingen en -
dalingen zijn.
Niet vermeld wordt de invloed
van laag-energetisch interstel
laire deeltjes die, 'opgevangen'
door de atmosfeer, mede zorgen
voor klimaatwijzigingen. Zo zijn
meerdere oorzaken aan te wijzen
waaruit blijkt dat niet de mens
de vermeende veroorzaker is,
maar dat astronomische proces
sen klimaatveranderingen bepa
len.
Piet van den Ameeele
Offenbachlaan 4 8
Vlissingen
Nollebos
EcoParks claimt schade om
schrappen Nollebosplan (krant
21 maart). Hoewel het woord Eco
in de naam anders doet vermoe
den heeft deze onderneming -
blijkens een claim op niet gele
verde diensten - slechts geldelijk
gewin, lees zakkenvullerij, als
oogmerk. Hopelijk worden we in
onze mooie provincie in de toe
komst gespaard voor dit soort
ondernemingen.
Kees Baan
Wijdauplantsoen 29
Middelburg
zaterdag 1 april 2017
Vleeshal knipoogt naar Nieuwe Muziek
Jan van Damme
-Roos Gortzak, de Vleeshal
Het duo Les Trucs oefent voor de opening van de tentoonstelling 'Why Patterns?' in de
Vleeshal in Middelburg, foto de vleeshal