'Voor easyJet is het verschil niet zo groot' 2 hoortoestellen zonder bijbetaling Toename van het aantal 'dure scheefwoners' stokt E 17 Lelystad is voor ons geen optie. Wij vliegen alleen tussen primaire luchthavens Profiteer nog t/m 30 april! $18® mannen? Heb jij dat ook aan Pieter Eibers (topman van KLM, red.) gevraagd? Ja? Wat zei hij?" „Dat vind ik jammer voor hem. Je moet de balans bewa ren, mannen net zo goed als vrouwen. Je kinderen niet zien: dat is weird. Kijk, ik zie ze ook niet iedere avond. Maar ik doe altijd mijn best. Dan ga ik op tijd naar huis, en werk ik daarna verder." Ook na zeven jaar wil McCall niets anders dan easyjet- baas zijn, zegt ze. Wat volgens haar scheelt: ze bestuurt een dynamisch bedrijf, met 'een nieuw model'. Maar is dat nog wel zo? Twintig jaar geleden misschien, maar nu? De vernieuwing zit bij de prijsvechters die goedkoop naar de VS vliegen. McCall kijkt de kat uit de boom. „We hebben meer dan genoeg te doen in Europa. Maar we volgen met belangstelling wat British Airways en Nor wegian doen. Het kan interessant zijn." „Nee, er is een groot verschil. We hebben al een heel goed model: tegen lage kosten vliegen in Europa. En we verdienen nu ook niks overzees. De traditionele maat schappijen wel: juist daar verdienen zij hun geld. Voor ons is het allemaal bonus. Ik ga geen risico nemen zolang ik nog zoveel uitdagingen heb in Europa." Als we het over Europa hebben, hebben we het natuur lijk ook over Nederland. Belangrijk discussiepunt is de uitbreiding van luchthaven Lelystad, die gaat dienen als overloopgebied voor het overvolle Schiphol. Jaarlijks moeten 45.000 vliegbewegingen via Lelystad gaan lopen. Net als veel andere maatschappijen heeft easyJet er abso luut geen trek in om richting de Flevopolder te vliegen. „We hadden nooit een basis op Schiphol geopend als we wisten dat we op termijn naar Lelystad zouden moeten." „Vakantievliegers en andere prijsvechters willen denk ik best, voor de juiste prijs. Voor ons is het geen optie. Wij vliegen alleen tussen primaire luchthavens. Meer dan 30 procent van onze passagiers is zakenreiziger. Ik denk dat niemand op de luchthaven wil dat wij naar Lelystad gaan. EasyJet brengt mensen naar Amsterdam die daar voorheen nooit aan gedacht hadden. Daarom vinden vliegvelden ons leuk." EasyJet is de vijfde luchtvaartmaatschappij van Europa, goed voor een jaaromzet van zo'n vijf miljard euro. De markt groeit nog steeds als kool, en dat is niet zonder ge volgen. De situatie op Schiphol is tekenend. Nu al wordt het voor 2020 afgesproken maximum van 500.000 vlieg bewegingen doorbroken. De overlast groeit mee. Waar andere sectoren zichzelf ambitieuze C02-doelstellingen opleggen, ontsnapt de luchtvaart keer op keer aan seri euze maatregelen. Toch stelt McCall dat easyJet 'een goede buur' is voor bewoners rond Schiphol. „Onze nieuwe toestellen zor gen voor een geluidsreductie van 56 procent en verbrui ken 15 procent minder brandstof. Daarnaast zitten onze vliegtuigen relatief vol. Daardoor is de uitstoot per passa gier lager. We hebben een goed ecologisch verhaal." „EasyJet stoot omgerekend 22 procent minder uit dan concurrenten op dezelfde trajecten. We gebruiken licht gewicht trolleys, lichtgewicht stoelen, en onze piloten gebruiken bij het taxiën maar één motor." „We houden de biobrandstoffen in de gaten. Zo gauw die rendabel worden, gaan we er mee aan de slag." Huurtoeslag Ongeacht waar en hoe u verzekerd bent Bel voor een afspraak (D 0800-9003 vrijdag 31 maart 2017 Dat hij zijn kinderen niet altijd even vaak ziet. Doet u nu niet hetzelfde als de traditionele maat schappijen deden toen easyJet doorbrak? Niemand wil vanaf Lelystad vliegen, is de indruk. Maar uiteindelijk moet iemand die kant op. Is dat zo? U wilt 8 procent per jaar groeien. Zelfs met zuinige toestellen neemt de totale uitstoot toe. Vliegen op kerosine blijft vervuilend. Het aantal huishoudens met een relatief laag inkomen dat in relatief dure huurhuizen woont - de zogeheten dure scheefwoners - bleef in 2015 gelijk. In de jaren daarvoor steeg hun aantal juist explo sief. Natasja de Groot Den Haag In 2015 ging het om 370.000 huishoudens die huurtoeslag nodig hadden om de huur te kunnen betalen. Zij ontvingen bijna 1,1 miljard euro aan toeslag, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2006 behoorde 9 procent van alle ontvangers van huurtoeslag tot de groep dure scheefwoners. In 2014 ging het om ruim 28 pro cent. In 2015 daalde dit aantal 36% van de toeslag ging naar scheefwonende gezinnen. Miljarden euro 3 Scheefwonend 2006 2015 voor het eerst, zij het minimaal, naar 27 procent. Het totale be drag uitgekeerd aan huurtoesla- gen nam toe: van 2,8 miljard euro in 2014 tot 3,1 miljard euro in 2015. Een logische ontwikkeling, re ageert hoogleraar woningmarkt aan de TU Delft, Peter Boelhou wer. „Als de huren in de sociale huursector stijgen, stijgen ook de toeslagen." Onze hoortoestellen zijn goedgekeurd door alle zorgverzekeraars. Specsavers heeft afspraken met alle zorgverzekeraars, o.a.: UlflYÉ fttiBZu Sallaraj <JSS? EB jfua jjijimfrr; dslu Q> yiterpolfa de Goudse OZF FBTC Vraag naar de voorwaarden in de winkel of kijk op specsavers.nl/horen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17