'Voor
easyJet
is het
verschil
niet zo
groot'
2 hoortoestellen
zonder bijbetaling
Toename van het aantal
'dure scheefwoners' stokt
E 17
Lelystad is voor ons
geen optie. Wij vliegen
alleen tussen primaire
luchthavens
Profiteer
nog t/m
30 april!
$18®
mannen? Heb jij dat ook aan Pieter Eibers (topman van
KLM, red.) gevraagd? Ja? Wat zei hij?"
„Dat vind ik jammer voor hem. Je moet de balans bewa
ren, mannen net zo goed als vrouwen. Je kinderen niet
zien: dat is weird. Kijk, ik zie ze ook niet iedere avond.
Maar ik doe altijd mijn best. Dan ga ik op tijd naar huis,
en werk ik daarna verder."
Ook na zeven jaar wil McCall niets anders dan easyjet-
baas zijn, zegt ze. Wat volgens haar scheelt: ze bestuurt
een dynamisch bedrijf, met 'een nieuw model'. Maar is
dat nog wel zo? Twintig jaar geleden misschien, maar nu?
De vernieuwing zit bij de prijsvechters die goedkoop
naar de VS vliegen. McCall kijkt de kat uit de boom. „We
hebben meer dan genoeg te doen in Europa. Maar we
volgen met belangstelling wat British Airways en Nor
wegian doen. Het kan interessant zijn."
„Nee, er is een groot verschil. We hebben al een heel
goed model: tegen lage kosten vliegen in Europa. En we
verdienen nu ook niks overzees. De traditionele maat
schappijen wel: juist daar verdienen zij hun geld. Voor
ons is het allemaal bonus. Ik ga geen risico nemen zolang
ik nog zoveel uitdagingen heb in Europa."
Als we het over Europa hebben, hebben we het natuur
lijk ook over Nederland. Belangrijk discussiepunt is de
uitbreiding van luchthaven Lelystad, die gaat dienen als
overloopgebied voor het overvolle Schiphol. Jaarlijks
moeten 45.000 vliegbewegingen via Lelystad gaan lopen.
Net als veel andere maatschappijen heeft easyJet er abso
luut geen trek in om richting de Flevopolder te vliegen.
„We hadden nooit een basis op Schiphol geopend als we
wisten dat we op termijn naar Lelystad zouden moeten."
„Vakantievliegers en andere prijsvechters willen denk ik
best, voor de juiste prijs. Voor ons is het geen optie. Wij
vliegen alleen tussen primaire luchthavens. Meer dan 30
procent van onze passagiers is zakenreiziger. Ik denk dat
niemand op de luchthaven wil dat wij naar Lelystad
gaan. EasyJet brengt mensen naar Amsterdam die daar
voorheen nooit aan gedacht hadden. Daarom vinden
vliegvelden ons leuk."
EasyJet is de vijfde luchtvaartmaatschappij van Europa,
goed voor een jaaromzet van zo'n vijf miljard euro. De
markt groeit nog steeds als kool, en dat is niet zonder ge
volgen. De situatie op Schiphol is tekenend. Nu al wordt
het voor 2020 afgesproken maximum van 500.000 vlieg
bewegingen doorbroken. De overlast groeit mee. Waar
andere sectoren zichzelf ambitieuze C02-doelstellingen
opleggen, ontsnapt de luchtvaart keer op keer aan seri
euze maatregelen.
Toch stelt McCall dat easyJet 'een goede buur' is voor
bewoners rond Schiphol. „Onze nieuwe toestellen zor
gen voor een geluidsreductie van 56 procent en verbrui
ken 15 procent minder brandstof. Daarnaast zitten onze
vliegtuigen relatief vol. Daardoor is de uitstoot per passa
gier lager. We hebben een goed ecologisch verhaal."
„EasyJet stoot omgerekend 22 procent minder uit dan
concurrenten op dezelfde trajecten. We gebruiken licht
gewicht trolleys, lichtgewicht stoelen, en onze piloten
gebruiken bij het taxiën maar één motor."
„We houden de biobrandstoffen in de gaten. Zo gauw die
rendabel worden, gaan we er mee aan de slag."
Huurtoeslag
Ongeacht waar en hoe u verzekerd bent
Bel voor een afspraak (D 0800-9003
vrijdag 31 maart 2017
Dat hij zijn kinderen niet altijd even vaak ziet.
Doet u nu niet hetzelfde als de traditionele maat
schappijen deden toen easyJet doorbrak?
Niemand wil vanaf Lelystad vliegen, is de indruk.
Maar uiteindelijk moet iemand die kant op.
Is dat zo? U wilt 8 procent per jaar groeien. Zelfs met
zuinige toestellen neemt de totale uitstoot toe.
Vliegen op kerosine blijft vervuilend.
Het aantal huishoudens met
een relatief laag inkomen dat
in relatief dure huurhuizen
woont - de zogeheten dure
scheefwoners - bleef in 2015
gelijk. In de jaren daarvoor
steeg hun aantal juist explo
sief.
Natasja de Groot
Den Haag
In 2015 ging het om 370.000
huishoudens die huurtoeslag
nodig hadden om de huur te
kunnen betalen. Zij ontvingen
bijna 1,1 miljard euro aan toeslag,
zo meldt het Centraal Bureau
voor de Statistiek.
In 2006 behoorde 9 procent van
alle ontvangers van huurtoeslag
tot de groep dure scheefwoners.
In 2014 ging het om ruim 28 pro
cent. In 2015 daalde dit aantal
36% van de toeslag ging naar
scheefwonende gezinnen.
Miljarden euro
3
Scheefwonend
2006
2015
voor het eerst, zij het minimaal,
naar 27 procent. Het totale be
drag uitgekeerd aan huurtoesla-
gen nam toe: van 2,8 miljard
euro in 2014 tot 3,1 miljard euro
in 2015.
Een logische ontwikkeling, re
ageert hoogleraar woningmarkt
aan de TU Delft, Peter Boelhou
wer. „Als de huren in de sociale
huursector stijgen, stijgen ook
de toeslagen."
Onze hoortoestellen zijn goedgekeurd door alle zorgverzekeraars.
Specsavers heeft afspraken met alle zorgverzekeraars, o.a.:
UlflYÉ fttiBZu Sallaraj <JSS? EB jfua
jjijimfrr; dslu Q>
yiterpolfa
de Goudse OZF
FBTC
Vraag naar de voorwaarden in de winkel of kijk op specsavers.nl/horen