Sober calvinisme
en clowneske solo's
5
Plagiaat?
Kruisiging bezongen
Pauliens proefkonijnen
land. Zijn show heet Dit ben ik -van
bruiloft totArenA, net als het gelijk
namige album dat hij dit jaar heeft
uitgebracht. Zijn theatershow begint
waar het voor Van der Boom ook be
gon, bij zijn eerste pianoles van juf
Kee uit Heemstede. Daarna neemt
hij de mensen mee naar de verjaar
dag waarop hij een orgel kreeg. Ook
komen alle liedjes van de afgelopen
jaren voorbij. Daarnaast zingt hij co
vers die hem inspireren. En natuur
lijk komen de typetjes voorbij die Je
roen doet als imitator. In een inter
view met Privé TV liet hij weten: „Je
leert me aardig kennen in twee uur.
Mijn droom was echt om bruiloften
en partijenzanger te worden. Ik ver-
Ballet
Hopelijk ga je het
theater uit met de
gedachte: 'Hij is ook
wel een goeie gozer'
tel voor de grap in mijn show dat het
niet helemaal gelukt is, want het is
allemaal anders gelopen. En hoe dat
gelopen is, dat vertel ik de mensen in
het theater."
De Toppers, die vanaf dit jaar ove
rigens versterkt gaan worden met
Jan Smit, zijn er ook een beetje bij.
Met behulp van poppen en een ijzer-
sterke imitatie weet Jeroen van der
Boom de lachers op zijn hand te krij
gen.
Het publiek mag bovendien ver
zoekjes indienen. Na 1850 bruiloften
en de Toppersconcerten durven Je
roen en de band te zeggen dat ze
zo'n 90 procent van alles wel kun
nen spelen. De naam van de show,
Dit ben ik, impliceert dat het publiek
gaat zien we Jeroen is. Zelf zei hij
daar eerder over: „Dan zie je Jeroen
allround, de vader, de vriend, de
vriend van de jongens van de band.
En hopelijk ga je het theater uit en
denkt: 'Het is niet alleen maar zin
gen in een stadion, maar het is ook
wel een goeie gozer. Ik denk dat dat
het belangrijkst is'."
LIEDJES
Klassiek
KliTOH
Cabaret
Dat het Scapino Ballet één van de
meest vernieuwende gezelschap
pen kon worden, is vooral de ver
dienste van choreograaf en artis
tiek directeur Ed Wubbe. Hij heeft
laatstgenoemde functie precies 25
jaar. De voorstelling vanavond in
de Mythe is daarom een speciale
feesteditie.
Danstaal is geen rechtstreekse,
eenduidige taal. Maar er zijn wel
degelijk verschillen in stijl. Dans
taal kan de symbolische kant kie
zen. Die maakt gebruik van het
overbekende of archetypische om
zijn verhaal te doen. Dat kan wel
eens stoffig worden. Maar danstaal
De stukken van Ed
Wubbe zijn vaak juist
een bezinning op de
actualiteit
kan ook de abstracte kant kiezen.
Daar schuilt het gevaar van het on
begrijpelijke, maar de kans op een
frisse benadering is wel veel groter.
Ed Wubbe volgt eerder die laat
ste werkwijze. En hij werkt ook
graag met tegenstellingen. Dat zie
je bijvoorbeeld terug in zijn suc
cesprogramma Holland, al uit 2009,
dat nu als feesteditie nog eens
wordt opgevoerd. Dit dansstuk
gaat over het Nederland van de
gouden eeuw. Een eeuw waarin
het strenge en sobere calvinisme
samenging met de veel vrijere
handelsgeest van de VOC.
Tegen de achtergrond van een
wolkenrijk decor (a la Ruysdael)
zitten in de voorstelling genoeg
verwijzingen naar het historische -
in de kledij, in de harmoniummu-
ziek, in het vermanende vingertje.
Maar het blijft wel bij aanduiden,
niets wordt tot in de details uitge
werkt. Andere tegenstellingen (het
zwart tegen het overvloedige licht,
zeer snelle en uiterst trage delen)
versterken die abstracte tint.
Prachtige choreografische vond
sten in wervelende groepsdans en
schitterende solo's, dat is nog zo'n
opvallende tegenstelling.
Het Scapino Ballet heeft al jaren
de traditie van thema-avonden.
Zelfs als het zoeken is naar het
thema, dan staat in ieder geval vast
dat op één dansavond minimaal
twee dansprogramma's te zien
zijn. Vaak ook in een soort con
trast. (En dat kan dan het 'thema'
zijn.) Ook in dit jubileumpro
gramma is dat het geval.
Het tweede deel van de avond
draagt de titel Le Chat Noir, een
programma uit 2013. De titel ver
wijst naar het gelijknamige thea
tercafé in de Parijse kunstenaars-
wijk Montmartre. Dat café was
eind negentiende eeuw een popu
laire ontmoetingsplaats voor mu
sici en artiesten uit het variété en
cabaret. Daar werden ideeën gebo
ren of uitgewisseld.
Dus zijn in Le Chat Noir clow
neske solo's te zien, exotische dan
sers en danseressen en is op de to
nen van Jacques Offenbach nog
eens de sfeer van de ouderwets
Franse cancan te proeven. Maar
ook flarden van operettemuziek en
chansons van Edith Piaf en Jacques
Brei weerklinken. Het rommelige
tot kakofonische van zo'n café is
terug te zien in ongebruikelijke
dans.
Ondanks de thema's gouden
eeuw en negentiende-eeuws
Montmartre zijn de stukken van
Ed Wubbe vaak juist een bezin
ning op de actualiteit. In Holland
kun je moeiteloos de sporen van
het moderne Nederland herken
nen en tegen het historisch per
spectief is het heden beter op
waarde te schatten. Hetzelfde geldt
voor het Montmartriaans gekrioel
rond de waan van de dag en de es
sentie van kunst en beschaving.
En dat alles zonder woorden,
maar als ervaringen van het wer
velende, deinende, draaiende, tril
lende en schokkende lichaam. Een
héél andere taal.
donderdag 30 maart 2017
PZ
Jeroen
van der
Boom
gaat het
theater
44
—Jeroen van der Boom
Dit ben ik - van bruiloft totArenA,
Jeroen van der Boom, zaterdag 1
april CCXL Vlissingen, aanvang
20.15 uur.
Naast de succes
sen, zit het Jeroen
van der Boom ook
wel eens tegen.
Eind 2015 bracht hij
het nummer Overal
waar ik ga uit. Niet
veel later werd hij
beschuldigd van
plagiaat. Het num
mer zou sterk lijken
op een hit van de
Portugese band
DAMA. Volgens Van
der Boom is het een
Nederlandse bewer
king en is er geen
inbreuk gemaakt op
het auteursrecht
van de rechtheb
bende. Met Claudia
de Breij ontstond
een relletje over het
feit dat hij haar num
mer Mag ik dan bij
jou ongevraagd ge
bruikte. Ook de hit
Jij bent zo is niet ori
gineel; dat is een
bewerking van het
Spaanse Silencio
van David Bisbal.
Het Zeeuws Vocaal
Ensemble bezingt
zaterdag in Kapelle
de kruisiging van
Christus. Toepasse
lijke muziek in de
periode vóór Pasen.
Het programma
bevat het Stabat
Mater van Scarlatti,
Crucifixus van Lotti,
Lamentations van
Tallis, Christus fac-
tus est van Bruckner
en de koraal Christe,
Du Lamm Gottes van
Mendelssohn.
Medewerking aan
het concert verle
nen het orkest Ars
Musica, luitist Arjen
Verhagen en orga
nist Gerben Bud
ding.
Zat 1 april, Her
vormde kerk in Ka
pelle, aanvang
20.00 uur.
Cabaretier Paulien Cornelisse ge
bruikt het publiek in Ritthem zaterdag
als proefkonijn voor de try-out van
haar nieuwe voorstelling. Na het goed
ontvangen cabaretstuk Maar Ondertus
sen werkt ze op dit moment aan een
vierde show. Die laat ze in Ritthem los
op het publiek. Met haar geprezen taai-
kunstige kwaliteiten, verfrissende
humor en verte
derende anekdo
tes wil ze het pu
bliek een hilari
sche avond be
zorgen.
Zat 1 april, De
Verwachting in
Ritthem, 20.15 uur
Ballet is in de loop der tijden
even vaak 'stoffig' gevonden als
'hip'. Het Scapino Ballet heeft er
veel aan bijgedragen dat ballet
vandaag de dag weer trendy is.
Vanavond staat het gezelschap
met de voorstellingen Holland en
Le Chat Noir in De Mythe in Goes.
Willem Nijssen
Scapino Ballet, Holland en Le
Chat Noir, vandaag, theater De
Mythe, Goes, 20.00 uur
Scapino Ballet gaat terug in de tijd. foto hans Gerritsen