Sober calvinisme en clowneske solo's 5 Plagiaat? Kruisiging bezongen Pauliens proefkonijnen land. Zijn show heet Dit ben ik -van bruiloft totArenA, net als het gelijk namige album dat hij dit jaar heeft uitgebracht. Zijn theatershow begint waar het voor Van der Boom ook be gon, bij zijn eerste pianoles van juf Kee uit Heemstede. Daarna neemt hij de mensen mee naar de verjaar dag waarop hij een orgel kreeg. Ook komen alle liedjes van de afgelopen jaren voorbij. Daarnaast zingt hij co vers die hem inspireren. En natuur lijk komen de typetjes voorbij die Je roen doet als imitator. In een inter view met Privé TV liet hij weten: „Je leert me aardig kennen in twee uur. Mijn droom was echt om bruiloften en partijenzanger te worden. Ik ver- Ballet Hopelijk ga je het theater uit met de gedachte: 'Hij is ook wel een goeie gozer' tel voor de grap in mijn show dat het niet helemaal gelukt is, want het is allemaal anders gelopen. En hoe dat gelopen is, dat vertel ik de mensen in het theater." De Toppers, die vanaf dit jaar ove rigens versterkt gaan worden met Jan Smit, zijn er ook een beetje bij. Met behulp van poppen en een ijzer- sterke imitatie weet Jeroen van der Boom de lachers op zijn hand te krij gen. Het publiek mag bovendien ver zoekjes indienen. Na 1850 bruiloften en de Toppersconcerten durven Je roen en de band te zeggen dat ze zo'n 90 procent van alles wel kun nen spelen. De naam van de show, Dit ben ik, impliceert dat het publiek gaat zien we Jeroen is. Zelf zei hij daar eerder over: „Dan zie je Jeroen allround, de vader, de vriend, de vriend van de jongens van de band. En hopelijk ga je het theater uit en denkt: 'Het is niet alleen maar zin gen in een stadion, maar het is ook wel een goeie gozer. Ik denk dat dat het belangrijkst is'." LIEDJES Klassiek KliTOH Cabaret Dat het Scapino Ballet één van de meest vernieuwende gezelschap pen kon worden, is vooral de ver dienste van choreograaf en artis tiek directeur Ed Wubbe. Hij heeft laatstgenoemde functie precies 25 jaar. De voorstelling vanavond in de Mythe is daarom een speciale feesteditie. Danstaal is geen rechtstreekse, eenduidige taal. Maar er zijn wel degelijk verschillen in stijl. Dans taal kan de symbolische kant kie zen. Die maakt gebruik van het overbekende of archetypische om zijn verhaal te doen. Dat kan wel eens stoffig worden. Maar danstaal De stukken van Ed Wubbe zijn vaak juist een bezinning op de actualiteit kan ook de abstracte kant kiezen. Daar schuilt het gevaar van het on begrijpelijke, maar de kans op een frisse benadering is wel veel groter. Ed Wubbe volgt eerder die laat ste werkwijze. En hij werkt ook graag met tegenstellingen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in zijn suc cesprogramma Holland, al uit 2009, dat nu als feesteditie nog eens wordt opgevoerd. Dit dansstuk gaat over het Nederland van de gouden eeuw. Een eeuw waarin het strenge en sobere calvinisme samenging met de veel vrijere handelsgeest van de VOC. Tegen de achtergrond van een wolkenrijk decor (a la Ruysdael) zitten in de voorstelling genoeg verwijzingen naar het historische - in de kledij, in de harmoniummu- ziek, in het vermanende vingertje. Maar het blijft wel bij aanduiden, niets wordt tot in de details uitge werkt. Andere tegenstellingen (het zwart tegen het overvloedige licht, zeer snelle en uiterst trage delen) versterken die abstracte tint. Prachtige choreografische vond sten in wervelende groepsdans en schitterende solo's, dat is nog zo'n opvallende tegenstelling. Het Scapino Ballet heeft al jaren de traditie van thema-avonden. Zelfs als het zoeken is naar het thema, dan staat in ieder geval vast dat op één dansavond minimaal twee dansprogramma's te zien zijn. Vaak ook in een soort con trast. (En dat kan dan het 'thema' zijn.) Ook in dit jubileumpro gramma is dat het geval. Het tweede deel van de avond draagt de titel Le Chat Noir, een programma uit 2013. De titel ver wijst naar het gelijknamige thea tercafé in de Parijse kunstenaars- wijk Montmartre. Dat café was eind negentiende eeuw een popu laire ontmoetingsplaats voor mu sici en artiesten uit het variété en cabaret. Daar werden ideeën gebo ren of uitgewisseld. Dus zijn in Le Chat Noir clow neske solo's te zien, exotische dan sers en danseressen en is op de to nen van Jacques Offenbach nog eens de sfeer van de ouderwets Franse cancan te proeven. Maar ook flarden van operettemuziek en chansons van Edith Piaf en Jacques Brei weerklinken. Het rommelige tot kakofonische van zo'n café is terug te zien in ongebruikelijke dans. Ondanks de thema's gouden eeuw en negentiende-eeuws Montmartre zijn de stukken van Ed Wubbe vaak juist een bezin ning op de actualiteit. In Holland kun je moeiteloos de sporen van het moderne Nederland herken nen en tegen het historisch per spectief is het heden beter op waarde te schatten. Hetzelfde geldt voor het Montmartriaans gekrioel rond de waan van de dag en de es sentie van kunst en beschaving. En dat alles zonder woorden, maar als ervaringen van het wer velende, deinende, draaiende, tril lende en schokkende lichaam. Een héél andere taal. donderdag 30 maart 2017 PZ Jeroen van der Boom gaat het theater 44 —Jeroen van der Boom Dit ben ik - van bruiloft totArenA, Jeroen van der Boom, zaterdag 1 april CCXL Vlissingen, aanvang 20.15 uur. Naast de succes sen, zit het Jeroen van der Boom ook wel eens tegen. Eind 2015 bracht hij het nummer Overal waar ik ga uit. Niet veel later werd hij beschuldigd van plagiaat. Het num mer zou sterk lijken op een hit van de Portugese band DAMA. Volgens Van der Boom is het een Nederlandse bewer king en is er geen inbreuk gemaakt op het auteursrecht van de rechtheb bende. Met Claudia de Breij ontstond een relletje over het feit dat hij haar num mer Mag ik dan bij jou ongevraagd ge bruikte. Ook de hit Jij bent zo is niet ori gineel; dat is een bewerking van het Spaanse Silencio van David Bisbal. Het Zeeuws Vocaal Ensemble bezingt zaterdag in Kapelle de kruisiging van Christus. Toepasse lijke muziek in de periode vóór Pasen. Het programma bevat het Stabat Mater van Scarlatti, Crucifixus van Lotti, Lamentations van Tallis, Christus fac- tus est van Bruckner en de koraal Christe, Du Lamm Gottes van Mendelssohn. Medewerking aan het concert verle nen het orkest Ars Musica, luitist Arjen Verhagen en orga nist Gerben Bud ding. Zat 1 april, Her vormde kerk in Ka pelle, aanvang 20.00 uur. Cabaretier Paulien Cornelisse ge bruikt het publiek in Ritthem zaterdag als proefkonijn voor de try-out van haar nieuwe voorstelling. Na het goed ontvangen cabaretstuk Maar Ondertus sen werkt ze op dit moment aan een vierde show. Die laat ze in Ritthem los op het publiek. Met haar geprezen taai- kunstige kwaliteiten, verfrissende humor en verte derende anekdo tes wil ze het pu bliek een hilari sche avond be zorgen. Zat 1 april, De Verwachting in Ritthem, 20.15 uur Ballet is in de loop der tijden even vaak 'stoffig' gevonden als 'hip'. Het Scapino Ballet heeft er veel aan bijgedragen dat ballet vandaag de dag weer trendy is. Vanavond staat het gezelschap met de voorstellingen Holland en Le Chat Noir in De Mythe in Goes. Willem Nijssen Scapino Ballet, Holland en Le Chat Noir, vandaag, theater De Mythe, Goes, 20.00 uur Scapino Ballet gaat terug in de tijd. foto hans Gerritsen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44