Slechte slaper steelt eerder van zijn baas S/<X0 Zo kun je de weg op E 17 heel toepasselijk voor mensen als Heukelom, maar er is ook veel kri tiek op platformen zoals Uber. Zo is een van de bezwaren dat het werken via zo'n platform niet leidt tot een stabiel inkomen en al hele maal geen garanties biedt op uit keringen, pensioen, verlof of an dere vormen van sociale zeker heid. De zelfstandig ondernemers hebben feitelijk nul bescherming of rechten. Bovendien moeten zij een flink percentage afdragen aan de plat formen, die vaak niet meer doen dan vraag en aanbod samenbren gen. In het geval van Uber is dat 25 procent. Daarover zegt Heukelom: „Een vast contract krijg je bijna nergens meer. Bovendien bouw je als zzp'er sowieso geen pensioen op. En dat zo'n platform er iets aan wil verdienen, dat snap ik ook wel." ritjes aan te nemen. Ook daar denkt Heukelom anders over: zij bepaalt zelf wanneer ze wil rijden. „Je bent je eigen baas, je bepaalt de tijden waarop je wilt werken en het aantal uren. Ook wij moeten ons aan de rusttij den houden." En dan is er nog het bezwaar van de 'gewone' taxichauffeurs: oneerlijke concurrentie. Heuke lom snapt dat het voor hen frus trerend is, maar snapt niet waarom zij niet massaal over stappen naar Uber. „Tientallen taxi's staan urenlang bij Schip hol te wachten op een ritje. Om daar te mogen staan, moeten ze ook nog eens maandelijks zo'n 1.000 euro afdragen aan Schip hol. Zij verdienen per rit meer, maar per saldo zijn ze slechter af." Overigens staat Heukelom niet stil. Ze is inmiddels bezig haar drone-brevet te halen. „Het is een kwestie van tijd voordat er zelfrijdende taxi's rondrijden. We willen als mensen graag vasthouden aan wat we altijd hebben gehad, maar je moet ook durven loslaten en meegaan in de stroom." Het verband tussen een slechte nachtrust en dergelijk ongewenst gedrag op de werkvloer blijkt uit promotieonderzoek door Laura Giurge van de Rotterdam School of Management. Ze onderzocht de re latie tussen de kwaliteit van de nachtrust en de mate van zelfbe heersing. Tien dagen lang stuurde Giurge een sms-bericht naar een groep van ruim honderd fulltime werkne mers met de vraag: hoe goed heb je afgelopen nacht geslapen? „Daarbij ging het om de kwaliteit van de slaap, niet per se het aantal uren dat ze hadden geslapen." Ook moest het proefpanel aangeven of en in welke mate er sprake was van onge wenst gedrag. „De antwoorden wa ren anoniem; iedereen kon vrijuit reageren." Impulsen Volgens Giurge vertonen we na een slechte nachtrust sneller 'egoïsti sche impulsen' die niet door zelfbe heersing binnen de perken kunnen worden gehouden. „Iedereen heeft wel eens de neiging om bijvoor beeld vroeg naar huis te gaan zon der de baas te informeren. Meestal geef je niet toe aan die impuls. Als je dat toch doet, voel je je erna meestal schuldig en zorg je dat het niet nog eens gebeurt. Het is be kend dat een slechte nachtrust de zelfbeheersing aantast. Slecht sla pen houdt onethisch gedrag in stand." Sommige bedrijven creëren ruimtes waar je even een dutje kunt doen Dat niet iedereen hetzelfde reageert op een slechte nacht, komt volgens Giurge door hun 'morele identiteit', met kenmerken als vriendelijkheid en eerlijkheid. Mensen met een la gere morele identiteit blijken na een slechte nachtrust vaker geneigd hun wangedrag de volgende dag te herhalen. De neiging tot ongewenst gedrag is volgens Giurge een gril, die van dag tot dag kan wisselen. „Wat de reden ook is voor ongewenst gedrag, een slechte nachtrust kan ervoor zor gen dat het moeilijk is om ermee te stoppen. Vermoeidheid maakt het moeilijker je over het gevoel heen te zetten dat je iets niet goed hebt ge daan en het de volgende dag beter te doen." Dat kan volgens Giurge verklaren waarom in sommige or ganisaties onethisch gedrag zo hardnekkig is. Netjes Volgens Giurge ligt er niet alleen een taak voor de werknemer, maar net zo goed voor bedrijven. „Je wordt al snel gezien als slechte me dewerker als je na een slechte nachtrust wat vroeger naar huis gaat of later begint met werken. Be kijk het eens vanuit het perspectief van de werknemer: waarom zou je daardoor een slechte werknemer zijn? Zolang je je uren maakt of je taak netjes vervult, hoeft dat geen issue te zijn." Werkgevers zetten soms al stap pen om goed uitrusten makkelijker te maken voor hun werknemers, soms zelfs onder werktijd. „Werk gevers kunnen hun mensen niet beter laten slapen, maar je kunt wel meedenken over een oplossing. Sommige bedrijven creëren ruim tes waar je even een dutje kunt doen." EISEN Taxichauffeur leek mij een fijne manier om geld te verdienen én mensen te ontmoeten Privétijd Een ander verwijt richting de plat formen is dat het zorgt voor verva ging van werk- en privétijd. Men sen staan daardoor altijd 'aan'. Chauffeurs worden zo gestimuleerd om alsmaar nieuwe donderdag 30 maart 2017 GO niet ik Werknemers die een slechte nachtrust achter de rug hebben, nemen eerder extra lange pau zes, gaan vaker te vroeg naar huis of stelen van hun baas. Jules van der Leeuw Rotterdam —Laura Giurge, onderzoekster Wat heb je eigenlijk nodig om Uber-chauffeur te worden? CHAUFFEURSKAART Dat is een soort uitgebreid rijbewijs, te halen via een theorie- en praktijkexamen bij het CBR. TAXIVERGUNNING Je dient een eigen onder neming te hebben, of aan gesloten te zijn bij een on derneming die beschikt over een taxivergunning. Die is aan te vragen bij Kiwa, op naam van je on derneming. Dat kost 144,53 euro. AUTO Je hebt een auto nodig met blauwe kentekenplaten, boordcomputer en taxiver zekering. Je kunt ook via Uber een auto leasen. 2 1 GRATIS* *Het goedkoopste artikel is gratis. Het aanbod is uitsluitend geldig op sloggi in enkelverpakkingen. Deze aanbieding is geldig van 30 maart tot en met 17 april 2017.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17