Robots 0) O O lil 16 PSYCHOLOGELD Plots is het zover: je krijgt je pensioentje toegestopt en niemand verwacht nog iets van je. Houdt het dan op? Tijd voor actie! Wie vertrouw je liever je geld toe: een financieel adviseur of een ro bot? Lastig. Ik heb een gezond wantrouwen tegen iedereen die mij vertelt wat ik met mijn centen moet doen en zelf niet schathemeltjerijk is. Maar ik zit ook niet te wachten op een 'persoonlijk' gesprek met een computer. U.heeft.i.dochter. Wilt.u.nog.meer.kinderen? 'Nou, ikuh...' Uw.antwoord.luidt.NEE. Druk.Ft.als.dit.niet.correct.is. Mijn voorstelling van robotadvies is na tuurlijk nogal ouderwets. Volgens Benedict Dellaert, economieprofessor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is advies van een computer juist persoonlijker. Een robot kan meer data verwerken en dus beter maatwerk leveren. Dellaert publiceerde onlangs een artikel over robotadvies in de financiële sec tor. Hij verwacht dat hypotheek- en beleg gingsadviseurs van vlees en bloed steeds schaarser worden. macht grijpen, moet de consument wel ver trouwen in ze krijgen. Franse onderzoekers deden een paar jaar geleden een experiment om te testen hoe geloof waardig wij robots vin den. De deelnemers kre gen een dilemma voor gelegd, dat zogenaamd ook door een robot werd opgelost. De robot werd bestuurd door een mens en gaf telkens expres een ander antwoord. De proefpersoon mocht ver volgens zijn antwoord nog aanpassen. In de meeste gevallen bleven de deelnemers bij hun eerste keuze. Onge veer een kwart ging met de robot mee als het ging om een meetbare vraag, zoals: welk van deze twee objecten weegt het zwaarst? Maar bij sociale vragen - welk van deze twee dingen neem je het liefst mee voor een dag aan zee? - liet slechts zo'n 5 procent zich overtuigen. Conclusie: we hebben grote moeite om robots als autoriteit te zien. Waarschijnlijk zijn we daardoor ook kriti scher op fouten van robotadviseurs. Zeker als de consequenties groot zijn. „Een verhaal over een kind dat sterft omdat een algoritme een fout heeft gemaakt, is schrijnender dan een verhaal over hetzelfde probleem over hetzelfde gebeuren als gevolg van een men selijke fout", stelt gedragswetenschapper Daniel Kahneman in zijn boek Ons feilbare denken. Bovendien is de impact van een computerfout meestal groter. Als een mens een verkeerd advies geeft, raakt dat vaak één persoon. Als een robot de fout in gaat, kan dat vele consumenten treffen. Ook heel belangrijk: je kunt een computer niet verantwoordelijk stellen voor zijn mis kleunen. Als mijn hele pensioen foetsie is vanwege een slecht beleggingsadvies, dan wil ik graag verhaal kunnen halen. En het liefst niet bij een robot die zegt: Uw.klacht.luidt.IN C OMPETENTE.SUKKEL. Druk.F1.als.dit.niet.c0rrect.is. Als een robot de fout in gaat, kan dat veel mensen treffen Ordina Probiodrug PostNL Sif UBER-CHAUFFEUR NA PENSIOEN jaar. Oud en afgeschreven? No way, zegt Tonia Heukelom. Ze werkt als taxichauffeur via Uber. Haar le vensmotto: blijf niet hangen in het verleden, bereid je voor op de toe komst. Op haar 65ste moest Heukelom noodgedwongen stoppen als ste wardess. Niet veel later belandde ze in het spreekwoordelijke zwarte gat. Ze had moeite om rond te komen van haar AOW en kleine aanvullende pensioen. En niet on belangrijk, ze miste de sociale con tacten. Heukelom besloot zich om te scholen tot taxichauffeur, onder het mom 'ik vind autorijden leuk, en het leek mij een fijne manier om geld te verdienen én mensen te ontmoeten'. Bij toeval kwam ze uit bij een Uber-informatiebijeenkomst. De taxi-app kende ze tot dusver al leen van naam - of liever: van schandalen - maar ze raakte toch enthousiast. „Het voelde als een warm bad. Mijn leeftijd vonden ze geen enkel probleem. Het enige dat ze zeiden, was dat mijn auto te oud was." Heukelom nam een lease wagen via Uber en rijdt nu gemiddeld vijf dagen in de week in de regio Schiphol. Een dag in de week rijdt ze om de leaseauto te bekostigen, de overige vier dagen verdient ze bij elkaar zo'n 400 euro. Dolblij is ze, met haar baan. „Ik verdien er leuk mee en heb soms bijzondere ont moetingen. Laatst moest ik een Engels stel naar het ziekenhuis brengen en ben ik even met ze mee naar bin nen gegaan. Later stuurden zij mij een berichtje hoe blij ze waren met mijn hulp. Uber geeft mij het gevoel dat ik nodig ben." Pleitbezorgers van deelplatfor- men zullen in dit verhaal van Heukelom hét bewijs zien dat de arbeidsmarkt ingrijpend aan het veranderen is: mensen krijgen zo nieuwe mogelijkheden om in hun levensonderhoud te voorzien én ze hebben het gevoel dat ze een zinvolle bijdrage leveren. Of zoals Arun Sundararajan, hoogleraar aan de Stern Business School, zegt in een recente studie van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR): „Ze wakkeren nieuwe vormen van consumptie aan, vergroten de productiviteit en sti muleren individuele innovatie en onderne merschap." Dat klinkt mooi en Maar voor hun machinale collega's de Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 30 maart 2017 GO Het software bedrijf gaat al maanden als een jojo heen en weer. Gister was een topdag. Het was een goede dag voor farmabedrijven. Ook Probiodrug profiteerde. m Op een groen Damrak was het postbedrijf een van de grote verliezers. n De bouwer van windmolens werd hard gestraft voor voorzichtige vooruitzichten. Mijn auto was te oud. E o c Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Tonia Heukelom geniet van laar werk als taxichauffeur. FOTO MARCO OKHUIZEN Natasja de Groot Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16