Zelfrijdende auto de weg op fjJ dkuu 7 in Himnn finni] Als de huisarts na een borstkankeronderzoek belt met de mededeling 'misschien is het niks, maar...', dan staat de wereld stil. Joke van Damme (67) weet hoe slopend het is om te wachten op een diagnose. Joke van Damme had geen en kele klacht, geen knobbeltje, niks, maar tóch een Bo-score na een bevolkingsonderzoek. Betekenis: het kan vriezen, het kan dooien. „Wat als het probleem niet een onduidelijke scan is, maar borst kanker? En wat als het ernstig is en uit gezaaid?" Ze deed geen oog dicht. Tot haar opluchting kon ze de vol gende ochtend om half 9 al terecht in de Breast Clinic van het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Daar maakte een radioloog een nieuwe mammografie, een aanvul lende echo en deed een punctie. De uitslag volgde direct: een cyste, loos alarm. De Dordtse Breast Clinic doet al wat vanaf 1 juli landelijk beleid wordt: een vrouw met vermoeden van borstkan ker niet heen en weer verwijzen van chirurg, naar radioloog en weer terug, zoals decennialang de gewoonte is ge weest. Maar direct naar de mammara- dioloog die gespecialiseerd is in het stellen van de diagnose borstkanker. Vrijwel direct weet de vrouw waar ze aan toe is. Mammaradioloog Mare Koek van het Dordtse ziekenhuis: „Wij zien hoe zenuwachtig vrouwen zijn als ze hier komen, die angst moet zo kort moge lijk duren. Daarom zorgen we voor een intake binnen een dag en uitsluit sel zelfs binnen een uur." Waarom nog niet alle ziekenhuizen eenzelfde aanpak hebben? Ten eerste moet je voldoende gespecialiseerde mamma radiologen hebben, zegt Koek. „En het vergt een andere werkwijze waarin radiologen een deel van het werk van de chirurg overnemen. Dat is wennen, voor beide specialisten." Maar eigen lijk veel fijner, vertelt chirurg Marian Menke: „Ik hoef me niet bezig te hou den met vrouwen met wie niets aan de hand is. Daardoor kan ik me volle dig richten op het beter maken van mensen die wél ziek zijn." Het overslaan van een chirurgcon sult levert een flinke maatschappelijke kostenbesparing op, in het Dordtse ziekenhuis jaarlijks ruim een half mil joen euro: daarom is het Albert Schweitzer genomineerd voor de Zin nige Zorg-award van verzekeraar VGZ. Werkwijze Nadeel: de werkwijze levert het zie kenhuis minder op. Koek: „Wij krij gen alleen geld voor het maken van de scans en puncties, niet voor de korte consulten die de radioloog doet." Dat moet anders, denkt hij. Lukt dat, dan kan de Breast Clinic een model zijn voor veel meer afdelingen in het zie kenhuis, aldus Koek, daarin gesteund door de landelijke radiologenvereni- ging. Ook Van Damme is het daarmee eens. „Drie jaar geleden kwam ik in het ziekenhuis met rugpijn, vier we ken lang heb ik in de angst geleefd dat ik mogelijk kanker had." Uitgeput van de stress en slapeloze nachten kreeg ze de uitslag: artrose. „Vreselijk slo pend: dat mogen ziekenhuizen men sen niet aandoen." ter met behulp van camera's en infrarood inparkeren. Om maar te zwijgen van kersverse ontwikkelingen als de vliegende taxi en de hyperloop, een toekomstig transportsysteem door een buis waar Nederland het testcircuit voor wil leveren. Kortom, er komen steeds vernieuwende vervoermid delen bij. Dus wil Schultz, naar Fins idee, dat er één vervoerswet komt die klaar is voor al die innovatieve plannen. „Het onderscheid tussen vrachtvervoer, perso nenvervoer en openbaar vervoer moet daarin ver dwijnen. En geen vastlig gende regeltjes over hoe al les moet, maar doelen die we willen bereiken." Belangrijk Ze vindt het belangrijk om dit idee op te werpen nu po litieke partijen gedurende de kabinetsformatie bakke leien of er extra investerin gen voor spoor of asfalt moe ten komen. „Terwijl die tweedeling uiteindelijk niet meer interessant is. Mensen willen zo makkelijk moge lijk van A naar B. Ze kopen straks vervoer in en willen met één betaalsysteem soe pel overstappen van het ene vervoersmiddel naar het an der. Dus moeten we niet te veel in hokjes denken." Vorige week werd ook al bekend dat ruim 150 ver- keerscentrales in ons land worden gekoppeld. Zo kun nen tunnels, bruggen en sluizen - maar ook de inzet van verkeersmaatregelen - anders en vooral slimmer geregeld worden. Dit scheelt opstoppingen, geld en inzet van arbeidskrachten. f> Als het over vervoer gaat moeten we niet te veel in hokjes denken Bedrijven krijgen zo de mo gelijkheid om op openbare rijks-, provinciale en lokale wegen - van Helmond via Eindhoven tot Tilburg - nieuwe technieken in het dagelijks verkeer uit te pro beren. Op termijn kan het testtraject ook uitgebreid worden naar Breda en Den Bosch. Zelfrijdende voertuigen komen er in rap tempo aan, maar het 'vervoer van de toekomst' moet nog flink worden getest. Minister Me lanie Schultz van Verkeer ziet grote kansen voor ons land, maar ook obstakels: ouderwetse regeltjes zitten de nieuwste ontwikkelin gen in de weg. Zo staat in het verdrag van Wenen, uit de jaren 60, nog de befaamde zin dat de be stuurder 'te allen tijde de controle moet houden over zijn voertuig of dier'. Een re cent voorbeeld: er moest een ontheffing worden verleend omdat nog in de regels staat dat je bij inparkeren ver plicht bent spiegels te ge bruiken. Ter wijl mo derne au to's zich zelf lou- 5 dagen Berlijn Centrum 5 dagen Beierse Woud, Bayerisch Eisenstein en Passau Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 5 dagen Zwarte Woud en Mainau 5 dagen Van der Valk Landhotel Spornitz 5 dagen Dresden en omgeving 5 dagen Hoogtepunten van de Harz (v.d Valk) maandag 27 maart 2017 GO *V Radioloog Mare Koek doet een borstonderzoek, fotomarcodeswart 'Wachten op de diagnose sloopt' Francine Wildenborg Dordrecht —Minister Melanie Schulz In Brabant komt een 70 kilometer lang testtraject op gewone wegen voor zelfrijdende auto's. Ook vrachtwagens die via wifi in colonne rijden en ver keerslichten die commu niceren met aankomend verkeer worden er getest. De A58 is deel van het traject. Edwin van der Aa Den Haag Vertrekdata: 8 mei 19 juni 17, 31 juli 14, 28 aug etc. Vertrekdata: 1,15,29 mei 12, 26 juni etc. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. Vertrekdata: 24 april 8 mei 28 aug/9 olet. Vertrekdata: 24 april/22 mei 5,19 juni 10, 24 juli etc. Vertrekdata: 10 april/8, 29 mei 19 juni/10, 31 juli etc. Vertrekdata: 8, 29 mei/5,19 juni 17 juli 28 aug 25 sept etc. Brochure en (Q318) 58 09 58 'i .LU boekingen: J il«m» 6 www.bolderman.nl Prijs p.p. o.bMp: pers. kamer exci Calamiteitenfonds reserveringskostep

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7