Zelfrijdende
auto de weg op
fjJ
dkuu
7
in Himnn finni]
Als de huisarts na een
borstkankeronderzoek
belt met de mededeling
'misschien is het niks, maar...',
dan staat de wereld stil. Joke
van Damme (67) weet hoe
slopend het is om te wachten
op een diagnose.
Joke van Damme had geen en
kele klacht, geen knobbeltje,
niks, maar tóch een Bo-score
na een bevolkingsonderzoek.
Betekenis: het kan vriezen, het
kan dooien. „Wat als het probleem niet
een onduidelijke scan is, maar borst
kanker? En wat als het ernstig is en uit
gezaaid?" Ze deed geen oog dicht.
Tot haar opluchting kon ze de vol
gende ochtend om half 9 al terecht in
de Breast Clinic van het Albert
Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht.
Daar maakte een radioloog een
nieuwe mammografie, een aanvul
lende echo en deed een punctie. De
uitslag volgde direct: een cyste, loos
alarm.
De Dordtse Breast Clinic doet al wat
vanaf 1 juli landelijk beleid wordt: een
vrouw met vermoeden van borstkan
ker niet heen en weer verwijzen van
chirurg, naar radioloog en weer terug,
zoals decennialang de gewoonte is ge
weest. Maar direct naar de mammara-
dioloog die gespecialiseerd is in het
stellen van de diagnose borstkanker.
Vrijwel direct weet de vrouw waar ze
aan toe is.
Mammaradioloog Mare Koek van
het Dordtse ziekenhuis: „Wij zien hoe
zenuwachtig vrouwen zijn als ze hier
komen, die angst moet zo kort moge
lijk duren. Daarom zorgen we voor
een intake binnen een dag en uitsluit
sel zelfs binnen een uur." Waarom
nog niet alle ziekenhuizen eenzelfde
aanpak hebben? Ten eerste moet je
voldoende gespecialiseerde mamma
radiologen hebben, zegt Koek. „En het
vergt een andere werkwijze waarin
radiologen een deel van het werk van
de chirurg overnemen. Dat is wennen,
voor beide specialisten." Maar eigen
lijk veel fijner, vertelt chirurg Marian
Menke: „Ik hoef me niet bezig te hou
den met vrouwen met wie niets aan
de hand is. Daardoor kan ik me volle
dig richten op het beter maken van
mensen die wél ziek zijn."
Het overslaan van een chirurgcon
sult levert een flinke maatschappelijke
kostenbesparing op, in het Dordtse
ziekenhuis jaarlijks ruim een half mil
joen euro: daarom is het Albert
Schweitzer genomineerd voor de Zin
nige Zorg-award van verzekeraar
VGZ.
Werkwijze
Nadeel: de werkwijze levert het zie
kenhuis minder op. Koek: „Wij krij
gen alleen geld voor het maken van de
scans en puncties, niet voor de korte
consulten die de radioloog doet." Dat
moet anders, denkt hij. Lukt dat, dan
kan de Breast Clinic een model zijn
voor veel meer afdelingen in het zie
kenhuis, aldus Koek, daarin gesteund
door de landelijke radiologenvereni-
ging.
Ook Van Damme is het daarmee
eens. „Drie jaar geleden kwam ik in
het ziekenhuis met rugpijn, vier we
ken lang heb ik in de angst geleefd dat
ik mogelijk kanker had." Uitgeput van
de stress en slapeloze nachten kreeg
ze de uitslag: artrose. „Vreselijk slo
pend: dat mogen ziekenhuizen men
sen niet aandoen."
ter met behulp van camera's
en infrarood inparkeren.
Om maar te zwijgen van
kersverse ontwikkelingen
als de vliegende taxi en de
hyperloop, een toekomstig
transportsysteem door een
buis waar Nederland het
testcircuit voor wil leveren.
Kortom, er komen steeds
vernieuwende vervoermid
delen bij. Dus wil Schultz,
naar Fins idee, dat er één
vervoerswet komt die klaar
is voor al die innovatieve
plannen. „Het onderscheid
tussen vrachtvervoer, perso
nenvervoer en openbaar
vervoer moet daarin ver
dwijnen. En geen vastlig
gende regeltjes over hoe al
les moet, maar doelen die we
willen bereiken."
Belangrijk
Ze vindt het belangrijk om
dit idee op te werpen nu po
litieke partijen gedurende
de kabinetsformatie bakke
leien of er extra investerin
gen voor spoor of asfalt moe
ten komen. „Terwijl die
tweedeling uiteindelijk niet
meer interessant is. Mensen
willen zo makkelijk moge
lijk van A naar B. Ze kopen
straks vervoer in en willen
met één betaalsysteem soe
pel overstappen van het ene
vervoersmiddel naar het an
der. Dus moeten we niet te
veel in hokjes denken."
Vorige week werd ook al
bekend dat ruim 150 ver-
keerscentrales in ons land
worden gekoppeld. Zo kun
nen tunnels, bruggen en
sluizen - maar ook de inzet
van verkeersmaatregelen -
anders en vooral slimmer
geregeld worden. Dit scheelt
opstoppingen, geld en inzet
van arbeidskrachten.
f> Als het over vervoer gaat
moeten we niet te veel in
hokjes denken
Bedrijven krijgen zo de mo
gelijkheid om op openbare
rijks-, provinciale en lokale
wegen - van Helmond via
Eindhoven tot Tilburg -
nieuwe technieken in het
dagelijks verkeer uit te pro
beren. Op termijn kan het
testtraject ook uitgebreid
worden naar Breda en Den
Bosch.
Zelfrijdende voertuigen
komen er in rap tempo aan,
maar het 'vervoer van de
toekomst' moet nog flink
worden getest. Minister Me
lanie Schultz van Verkeer
ziet grote kansen voor ons
land, maar ook obstakels:
ouderwetse regeltjes zitten
de nieuwste ontwikkelin
gen in de weg.
Zo staat in het verdrag van
Wenen, uit de jaren 60, nog
de befaamde zin dat de be
stuurder 'te allen tijde de
controle moet houden over
zijn voertuig of dier'. Een re
cent voorbeeld: er moest een
ontheffing worden verleend
omdat nog in de regels staat
dat je bij inparkeren ver
plicht bent spiegels te ge
bruiken. Ter
wijl mo
derne au
to's zich
zelf lou-
5 dagen
Berlijn Centrum
5 dagen Beierse Woud,
Bayerisch Eisenstein
en Passau
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
5 dagen
Zwarte Woud
en Mainau
5 dagen
Van der Valk
Landhotel Spornitz
5 dagen
Dresden en omgeving
5 dagen
Hoogtepunten van
de Harz (v.d Valk)
maandag 27 maart 2017
GO
*V
Radioloog Mare Koek doet een borstonderzoek, fotomarcodeswart
'Wachten op de
diagnose sloopt'
Francine Wildenborg
Dordrecht
—Minister Melanie Schulz
In Brabant komt een 70
kilometer lang testtraject
op gewone wegen voor
zelfrijdende auto's. Ook
vrachtwagens die via wifi
in colonne rijden en ver
keerslichten die commu
niceren met aankomend
verkeer worden er getest.
De A58 is deel van het
traject.
Edwin van der Aa
Den Haag
Vertrekdata: 8 mei 19 juni
17, 31 juli 14, 28 aug etc.
Vertrekdata:
1,15,29 mei 12, 26 juni etc.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
Vertrekdata: 24 april 8 mei
28 aug/9 olet.
Vertrekdata: 24 april/22 mei
5,19 juni 10, 24 juli etc.
Vertrekdata: 10 april/8, 29 mei
19 juni/10, 31 juli etc.
Vertrekdata: 8, 29 mei/5,19 juni
17 juli 28 aug 25 sept etc.
Brochure en (Q318) 58 09 58
'i .LU boekingen: J
il«m» 6 www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.bMp: pers. kamer exci Calamiteitenfonds reserveringskostep