f' É1 24 ZE I In het atelier Ton Koops (1944) woont sinds 2000 in de Oranjepol der noordelijk van IJzen- dijke. Zijn vrouw kon toen in West-Zeeuws-Vlaanderen aan de slag als pastoraal werkster. Van het Noord-Brabantse Giessen naar IJzendijke: „Het voelde aanvanke lijk wel als emigreren." Koops raakte snel ingeburgerd. Zeker toen hij vrijwillig molenaar van de Witte Juffer in IJzendijke werd. Hij is ruim veertig jaar beeldend kunstenaar. Meestal maakt hij beelden van metaal. Hoewel, hij laat een uit de Schelde opgedoken stuk eikenhout zien. Een cadeau tje van pastoor Omer Gielliet. Daar wil hij wel iets mee. In 1978-1979 was De Zalmvisser in Woudrichem zijn eerste beeld. Gorinchem -der tig jaar zijn woon- en werkplaats- nam veertien van zijn werken op in een wandelroute. Dichter bij huis werd in 2011 in Oostburg een door hem ontworpen monument onthuld ter herdenking van de oorlogsslachtoffers. „Ik heb daarin de symboliek verwerkt van de wa tertoren en de kerktoren. Je kunt er het bombardement, de ver woesting en de herrijzenis in zien." De thuisbasis in de Oranjepol der: een woonhuis, een atelier en een beeldentuin. In de huiskamer staan Jip en Janneke en hun hond Takkie in de vensterbank. Het door Koops ontworpen beeld van plaatstaal siert sinds 1995 de Waal kade in Zaltbommel. Het is een eerbetoon aan Fiep Westendorp (1916-2004), die vooral bekend werd als de tekenares van Annie M.G. Schmidt. In het begin van zijn carrière was Koops met bron zen mensfiguren nog wel redelijk figuratief. Maar dat ging snel over. „Het materiaal bepaalt je ontwik keling", zegt hij in de aanbouw van zijn woning. Hij heeft daar een verzameling beelden staan die zicht geeft op zijn ontwikkeling. Structuur en vorm luisteren nauw in zijn latere beelden. Een op straat gevonden verroest stukje autoblik van een Audi heeft hij op een houtblok tussen vier gebogen sta ven -wielen- ingeklemd. Hij heeft duidelijk een periode gehad, waarin oud gereedschap een rol kreeg toebedeeld. We zien een blokje met twee tapijzers en vier roestvrijstalen vlaggen. Ook een oude nijptang past in zijn beeld taal. Koops: „Toen bekend werd dat ik oud gereedschap verza melde, kwamen heel veel mensen spul brengen. Met het gevolg dat nu de meelzolder van de molen in IJzendijke een klein museum is geworden." De werkplaats, het eigenlijke atelier, staat los van de woning. Hij heeft de werkruimte zelf ontwor pen en gebouwd. De uitstraling is die van een Zeeuwse schuur, maar qua vorm sluit het geheel aan bij de woning. De ruimte is gevuld met werkbanken, apparaten en ge reedschap. Er kan gezaagd, ge boord, geschuurd en gelast wor den. Aan de muur hangt een las- kap. We zien een driepoot met daarbovenop een spiegel, die als blad dient. Een van de tafels laat zich herkennen als een originele werkbank van een timmerman. Dat bijna antieke meubelstuk ver wijst naar de jeugd van de kunste naar: zijn vader was machinaal meubelmaker in Waddinxveen en zelf volgde hij een timmermans opleiding. Van meestertimmer- man werd hij beeldend kunste naar. Een kunstenaar met een tim mermansoog? Koops: „Momenteel werk ik vooral met roestvrij staal. Ik zit eindeloos te frutten en te zoeken naar de perfecte vorm." maandag 27 maart 2017 11 Ton Koops in zijn atelier: „Het materiaal bepaalt je ontwikkeling." fotosmechteld jansen Eindeloos frutten en zoeken Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Ton Koops, beeldend kunstenaar in de Oranjepolder bij IJzendijke. A Een beeldje in wording. A Jip en Janneke in de vensterbank. A Driepoten in het atelier. A 'Vogels' in de tuin in de Oranjepolder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 66