Vettel doorbreekt meteen
hegemonie van Mercedes
II
7
IIRW!
Het mooiste fragment van de
weinig verheffende GP in Aus
tralië werd door een alerte came
raman geschoten naast de baan.
U heeft het vast gezien en anders
zal u het nog wel onder ogen
krijgen. Want dat clipje van Mer-
cedes-teambaas Toto Wolff, die
na jaren van hegemonie zijn
rechtervuist zo'n beetje kapot
slaat op een tafeltje in de weten
schap dat zijn team een verloren
race reed? Puur goud. En het ver
telde bovendien alles.
Na drie seizoenen van alleen
heerschappij wordt Mercedes
eindelijk weer uitgedaagd. En
met veel beter nieuws had dit
Formule i-seizoen niet kunnen
beginnen.
De hoop op een nieuwe team
oorlog hing heel de winter al in
de lucht, omdat uit het kamp van
Ferrari hoopgevende teksten en
later bemoedigende testresulta
ten kwamen. Maar die Italiaanse
raspaardjes kwamen wel vaker
lachend een winter uit, om nog
voor de zomer al te huilen. Dus
bleef iedereen sceptisch.
Maar in Albert Park bleek Fer
rari - en dan vooral Sebastian
Vettel - het hele raceweekeinde
een plaag van jewelste voor Mer
cedes. In de kwalificatie wurmde
hij zich precies tussen de zilver
grijze karretjes van Lewis Ha
milton en Valtteri Bottas op P2.
Natuurlijk speelden de Italia
nen het pitstopspelletje slim
mee, toen Hamilton na zeven
tien rondes zelf vroeg om een
vroege pitstop vanwege een ge
brek aan grip en oververhitte
banden. Terug op de baan werd
hij opgehouden achter Max Ver
stappen, die zo onbedoeld nog
een cruciale rol speelde. Vettel
zag zijn kans schoon, schoot ook
rap naar binnen en belandde met
verse bandjes nog net vóór Ver
stappen en Hamilton weer op de
baan.
Het bleek een allesbepalend
moment. „Daarvoor mag Sebas
tian Max best wel een biertje
aanbieden", meende Red Bull-
teambaas Chris Horner. Zelf
vond Verstappen dat overigens
onzin. „Want het is nou niet dat
ik enorm verdedigd heb. Totaal
niet. Inhalen is gewoon veel las
tiger, nu."
telde vijfde plaats. Dat de Ferrari
van Raikkönen tijdens het slot nog
even in het zicht kwam verraste
Verstappen, maar het gat bleef ga
pen.
Hoewel hij er zelf alles aan ge
daan heeft om de verwachtingen in
te dammen zal zijn vijfde plaats
rauw op het dak zijn gevallen bij
alle overenthousiaste racefans. Hun
Max als wereldkampioen? In het
herschapen landschap is Red Buil
overduidelijk als derde team uit de
winterslaap ontwaakt. En daarmee
is de straatvechter in Verstappen
voor even gemuilkorfd.
Wees gerust, al zijn streken be
heerst hij heus nog wel, maar het
beschikbare materiaal laat hem niet
op oorlogssterkte presteren. En re
ken maar dat ze daar flink van balen
bij Red Buil. Verstappen en vader
Jos nog wel het hardst.
Ik had helemaal geen
druk van achteren.
Tja, dan rijd je toch
een beetje je
eigen wedstrijd
drukte teambaas Christian Horner
dat ook zijn eigen ontwerpteam
overuren moet maken. „Want heel
goed voor de sport dat Ferrari en
Mercedes vooraan weer met elkaar
vechten, maar wij willen meedoen
met dat feestje."
Kortom: Verstappen moet geduld
uitoefenen. „Frustrerend? Mwah, ik
kan hier zelf toch niks aan verande
ren", berustte hij in zijn lot. „Ik was
al blij verrast dat we nog enigszins
in de buurt van Ferrari kwamen.
Dat de auto inde race beter was dan
in de kwalificatie. Maar de conclu
sie blijft: we zijn nog steeds niet
goed genoeg. Gewoon het derde
team, nu. En die situatie
zal in China verge
lijkbaar zijn."
Kom bij hen niet aan met de re
lativerende opmerking dat vijfde
toch best goed is voor een jongen
van 19 jaar. In hun gezamenlijke
traject naar de top zijn ze eindelijk
op het punt gekomen waar het
einddoel onder ideale omstandig
heden in beeld zou kunnen ko
men: een wereldtitel in de ko
ningsklasse.
Alle randvoorwaarden kloppen
anno 2017. De ervaring (40 races, 6
keer podium, 1 zege) is binnen. Er
is onvoorwaardelijke steun en het
vertrouwen van een capabel team
met een toereikend budget én
kampioenservaring. Maar in de
miljardenwereld die Formule 1
heet, is Red Bull Racing in tegen
stelling tot Ferrari en Mercedes
ook nog gewoon verantwoordelijk
van toeleveranciers. En daar zit nu
deels de kink in de kabel. Al bena-
'w-« la.
maandag 27 maart 2017
GO
tot bijrol veroordeeld
VERSTAPPEN
i wvi
De zege van Ferrari-coureur
Sebastian Vettel is ook een
zege voor de Formule 1. De
strijd waar zo naar gesnakt
werd, was bij de eerste race
van 2017 meteen terug en dat
belooft wat, na drie dictatori
ale jaren van Mercedes.
Arjan Schouten
Melbourne
Sebastian Vettel is na zijn bandenwissel net voor Max
Verstappen en Lewis Hamilton de baan opgekomen, foto anp
- Max Verstappen
Max Verstappen
tijdens de traditio
nele parade voor de
race, toen hij mis
schien nog hoopte
op een stunt.