Vettel doorbreekt meteen hegemonie van Mercedes II 7 IIRW! Het mooiste fragment van de weinig verheffende GP in Aus tralië werd door een alerte came raman geschoten naast de baan. U heeft het vast gezien en anders zal u het nog wel onder ogen krijgen. Want dat clipje van Mer- cedes-teambaas Toto Wolff, die na jaren van hegemonie zijn rechtervuist zo'n beetje kapot slaat op een tafeltje in de weten schap dat zijn team een verloren race reed? Puur goud. En het ver telde bovendien alles. Na drie seizoenen van alleen heerschappij wordt Mercedes eindelijk weer uitgedaagd. En met veel beter nieuws had dit Formule i-seizoen niet kunnen beginnen. De hoop op een nieuwe team oorlog hing heel de winter al in de lucht, omdat uit het kamp van Ferrari hoopgevende teksten en later bemoedigende testresulta ten kwamen. Maar die Italiaanse raspaardjes kwamen wel vaker lachend een winter uit, om nog voor de zomer al te huilen. Dus bleef iedereen sceptisch. Maar in Albert Park bleek Fer rari - en dan vooral Sebastian Vettel - het hele raceweekeinde een plaag van jewelste voor Mer cedes. In de kwalificatie wurmde hij zich precies tussen de zilver grijze karretjes van Lewis Ha milton en Valtteri Bottas op P2. Natuurlijk speelden de Italia nen het pitstopspelletje slim mee, toen Hamilton na zeven tien rondes zelf vroeg om een vroege pitstop vanwege een ge brek aan grip en oververhitte banden. Terug op de baan werd hij opgehouden achter Max Ver stappen, die zo onbedoeld nog een cruciale rol speelde. Vettel zag zijn kans schoon, schoot ook rap naar binnen en belandde met verse bandjes nog net vóór Ver stappen en Hamilton weer op de baan. Het bleek een allesbepalend moment. „Daarvoor mag Sebas tian Max best wel een biertje aanbieden", meende Red Bull- teambaas Chris Horner. Zelf vond Verstappen dat overigens onzin. „Want het is nou niet dat ik enorm verdedigd heb. Totaal niet. Inhalen is gewoon veel las tiger, nu." telde vijfde plaats. Dat de Ferrari van Raikkönen tijdens het slot nog even in het zicht kwam verraste Verstappen, maar het gat bleef ga pen. Hoewel hij er zelf alles aan ge daan heeft om de verwachtingen in te dammen zal zijn vijfde plaats rauw op het dak zijn gevallen bij alle overenthousiaste racefans. Hun Max als wereldkampioen? In het herschapen landschap is Red Buil overduidelijk als derde team uit de winterslaap ontwaakt. En daarmee is de straatvechter in Verstappen voor even gemuilkorfd. Wees gerust, al zijn streken be heerst hij heus nog wel, maar het beschikbare materiaal laat hem niet op oorlogssterkte presteren. En re ken maar dat ze daar flink van balen bij Red Buil. Verstappen en vader Jos nog wel het hardst. Ik had helemaal geen druk van achteren. Tja, dan rijd je toch een beetje je eigen wedstrijd drukte teambaas Christian Horner dat ook zijn eigen ontwerpteam overuren moet maken. „Want heel goed voor de sport dat Ferrari en Mercedes vooraan weer met elkaar vechten, maar wij willen meedoen met dat feestje." Kortom: Verstappen moet geduld uitoefenen. „Frustrerend? Mwah, ik kan hier zelf toch niks aan verande ren", berustte hij in zijn lot. „Ik was al blij verrast dat we nog enigszins in de buurt van Ferrari kwamen. Dat de auto inde race beter was dan in de kwalificatie. Maar de conclu sie blijft: we zijn nog steeds niet goed genoeg. Gewoon het derde team, nu. En die situatie zal in China verge lijkbaar zijn." Kom bij hen niet aan met de re lativerende opmerking dat vijfde toch best goed is voor een jongen van 19 jaar. In hun gezamenlijke traject naar de top zijn ze eindelijk op het punt gekomen waar het einddoel onder ideale omstandig heden in beeld zou kunnen ko men: een wereldtitel in de ko ningsklasse. Alle randvoorwaarden kloppen anno 2017. De ervaring (40 races, 6 keer podium, 1 zege) is binnen. Er is onvoorwaardelijke steun en het vertrouwen van een capabel team met een toereikend budget én kampioenservaring. Maar in de miljardenwereld die Formule 1 heet, is Red Bull Racing in tegen stelling tot Ferrari en Mercedes ook nog gewoon verantwoordelijk van toeleveranciers. En daar zit nu deels de kink in de kabel. Al bena- 'w-« la. maandag 27 maart 2017 GO tot bijrol veroordeeld VERSTAPPEN i wvi De zege van Ferrari-coureur Sebastian Vettel is ook een zege voor de Formule 1. De strijd waar zo naar gesnakt werd, was bij de eerste race van 2017 meteen terug en dat belooft wat, na drie dictatori ale jaren van Mercedes. Arjan Schouten Melbourne Sebastian Vettel is na zijn bandenwissel net voor Max Verstappen en Lewis Hamilton de baan opgekomen, foto anp - Max Verstappen Max Verstappen tijdens de traditio nele parade voor de race, toen hij mis schien nog hoopte op een stunt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42