et verlangen om de wereld
van bovenaf vast te leggen is
haast zo oud als de fotografie
zelf. De beroemde Franse
fotograaf Nadar, pseudoniem
van Gaspard-Félix Tourna-
chon, klom al in 1858 in een
ballon om luchtfoto's te
maken.
Nu zetten drones de foto
grafie volledig op zijn kop. De
luchtvaartuigen maken het
mogelijk om dichter bij het
onderwerp te komen, te
traceren en zelfs te volgen.
'Drones bieden het ultieme
vogelvluchtperspectief,
schrijft de Fransman Eric
Dupin in Dronescapes, het
boek dat op 4 april verschijnt.
'Ze zorgen voor een nieuwe
'laag' in de luchtfotografie die
zich ergens tussen de
gezichtspunten van satellie
ten, vliegtuigen en de straat
bevindt.'
Dronescapes toont een verza
meling van de mooiste opna
men die beroepsfotografen
en amateurs delen via Drone-
stagram. Dupin zette dat
online-platform op in 2013
omdat hij ontdekte dat een
website specifiek voor lief
hebbers van luchtfotografie
nog niet bestond.
Drones worden almaar
populairder en met het
voortschrijden van de tech
nologie zal dronefotografie in
de toekomst nog verbluffen-
der worden. Geavanceerde
360-gradencamera's en sen
soren die steeds beter wor
den, lokken beroeps
fotografen, militairen, hulp
organisaties en hulpdiensten.
En zeker ook hobbyisten, die
in hun jacht naar mooie beel
den soms vergeten dat ook in
de lucht verkeersregels
gelden. Drones oplaten
boven mensenmassa's of in
de buurt van vliegvelden
mag niet zonder toestem
ming van de luchtvaartauto
riteiten.
Maar het luchtruim is on
metelijk groot en dus blijven
er voldoende plekken over
om duizelingwekkend mooie
opnamen te maken. Van het
bos om de hoek of die klif
tijdens de vakantie in een ver
land. Of van dat beroemde
beeld, dat al miljoenen keren
clichébeelden opleverde,
maar er vanaf grote hoogte
opeens weer fris uitziet.
900 meter
Het beeld van
Christus de Verlos
ser in Rio de
Janeiro staat op
de 710 meter hoge
berg Corcovado.
Fotograaf Alexan
dre Salem vond op
900 meter hoogte
een bijzondere
invalshoek.
WG
magazine 35