W!
genomen door Red Buil, erkent teambaas Horner
9Hftl
27
male balans is nog niet gevonden.
Ingecalculeerd allemaal, maar
toch. Verstappen: „We staan nu
wel waar we dachten dat we zou
den staan, maar we moeten écht
sneller. We moeten nog wel wat
verbeteren."
Hamilton weer koning
En nog meer slecht nieuws, al
thans als u van verrassingen
houdt. Want ja, zet Lewis
Hamilton maar gewoon weer op
één in uw Formule
i-pooltje. Al valt
er goktechnisch
vast geen droog
brood mee te ver
dienen. De excen
trieke Brit heeft drie
wereldkampioenschappen op zak
en wederom de beste auto onder
zijn kont. Daar komt nog eens bij
dat zijn eeuwige rivaal Nico Ros
berg na z'n eerste wereldtitel met
een is afgewaaid. En vervanger
Valtteri Bottas is absoluut een
coureur met kwaliteiten, maar die
brute zilvergrijze machine vol
Duitse degelijkheid en paarden
kracht is wel even van een andere
orde dan de Williams, waarin hij
seizoenen lang in de subtop reed.
Maar Ferrari dan? Zeker, Sebas
tian Vettel wordt een geduchte
uitdager. Niet in de laatste plaats
omdat de Italianen na weer een te
leurstellende campagne honder
den miljoenen hebben geïnves
teerd in een nieuwe kar. En ja, die
is snel, bleek in Barcelona al. Maar
niet significant sneller dan Merce
des. Een enorme voorsprong ont
breekt. En in een seizoen vol met
nieuwe regels gaat niets zo belang
rijk worden als de doorontwikke
ling van de nieuwe auto's, gaande
weg het seizoen. Als meesters be
heersen de Duitsers dat aspect: die
zoektocht naar de extra versnel
ling. De vraag is of Ferrari daarin
gelijke tred houdt. Vorig jaar wa
ren ze ook lentekampioen, maar
gaandeweg het jaar werd het gat
steeds groter en sprong ook Red
Bull nog over de steigerende ras-
paardjes.
Alles anders? Mwah
We hebben er maanden
lang over gefilosofeerd.
Kranten over volgeschre
ven. Door al die regelwijzigingen
zou de sport gaan veranderen. On
herkenbaar in vergelijking met
2016. Maar wat blijkt in Mel
bourne? De volgorde bovenaan,
gisteren na de ochtendtraining:
onveranderd. Twee Mercedessen
vooraan, kort daarachter twee Red
Bull-wagens en twee Ferrari's,
's Middags was alleen de volgorde
een beetje gehusseld. Natuurlijk,
het waren slechts trainingen.
Maar sterkte dit seizoen voor die
gene die wat van z'n spaarcentjes
heeft ingezet op een vergelijkbaar
scenario als in 2009, toen Jenson
WtRS
Button ook na een winter vol re
glementwijzigingen namens
Brawn GP kampioen werd dankzij
een gouden vondst (de dubbele
diffuser). Een gevalletje Leicester
City? Helaas, gaat niet gebeuren.
Harder, better,
faster, stronger
aarom u echter wél
moet kijken? Omdat
nu wel écht duidelijk is
geworden dat de moeilijkheids
graad van de koningklasse flink
omhoog is gegaan. „De limieten
van het menselijk lichaam wor
den opgezocht", verwacht
Paddy Lowe, nu technische
baas bij Williams. De topsnel
heid ligt vanwege de toegenomen
neerwaartse druk van de auto's
niet zozeer hoger, maar de boch
ten kunnen dankzij meer grip véél
sneller worden genomen. Zo
sneuvelen records, maar ook boli
des. Kijkt u alleen Formule 1 voor
crashes? Slaap dan zondagmorgen
niet door uw wekker heen. De Re
nault van Jolyon Palmer? Na één
trainingsdag al in de kreukels. On
genadig hard knalde de Brit eraf.
De bezemdienst had er een flink
karwei aan om alle onderdelen
van de baan te vegen. En Palmer,
die ongedeerd uitstapte na een slip
en twee klappen tegen de muur,
was lang niet de enige met proble
men. Ook Marcus Ericsson
scoorde op het grind een parkeer
bon met z'n Sauber. Valtteri Bottas
speelde in zijn Mercedes 's mor
gens en 's middags voor gras
maaier. En Romain Grosjean
kleurde in de Haas ook twee keer
buiten de lijntjes. Zelfs Kimi Raik-
könen hield met zijn miljoen jaar
ervaring de Ferrari niet overal tus
sen de kerbstones. En ja, ook Max
Verstappen verloor direct z'n no-
claimkorting over 2017 toen hij 's
middags met vier wielen buiten
de baan over het gravel stuiterde
door wat onderstuur. Een angstig
momentje voor de Limburger, die
gelukkig zonder kleerscheuren de
pit bereikte.
Inhalen? Hoe dan?
Het kan nog, denkt Verstap
pen. „Je moet alleen wat
harder inhalen." Typisch
een Verstappen-quote, bij wie het
glas altijd halfvol is. Maar met zijn
visie is hij in een wereld vol bre
dere auto's en hogere bochten
snelheid wel een roepende in de
woestijn geworden. Veel van zijn
collega's zien het nu als iets on
mogelijks. Red Bull-teambaas
Christian Horner blijft echter po
sitief, net als Verstappen. Inhalen,
toch een van de spectaculairste
onderdelen van Formule 1, is niet
onmogelijk, maar juist uitdagen
der gemaakt, meent hij. En zo be
keken kan dat de sport ook ten
goede komen. Horner: „Misschien
is inhalen hier en daar de laatste
jaren ook weieens iets te eenvou
dig geweest."
Met de billen bloot
Waarom u ook moet kijken?
Omdat het na een maan
denlange periode vol met
technische termen en oeverloos
testen weer begrijpelijk wordt.
Sjoemelen met een afgeladen of
juist bijna lege benzinetank, om
anderen zand in de ogen te
strooien. Testen met de motor op
80 procent. Leuk voor de diehard
petrolhead die geniet van dit soort
spelletjes. Maar voor de leek (lees:
het grote publiek) wordt een toch
al technische sport als Formule 1
er zo niet direct begrijpelijker en
mooier op. Gelukkig zijn we mor
gen van al die onzin af. Gewoon
allemaal rijden en met de billen
bloot. Of zoals ze hier in Mel
bourne zeggen: Stop the Talking,
Start the Racing!
710114 003652
BON POLEPOSITION
zaterdag 25 maart 2017
EE
ALBERT PARK, MELBOURNE MORGEN 07.00 UUR
Max? 'Die kans is klein'
Jolyon Palmer maakte gisteren tijdens de vrije training een
flinkse klapper met zijn Renault.
Verstappen snelt over het circuit van Albert
Park in Melbourne, foto'sgettyimages/afp
O.a. verkrijgbaar bij: AKO, Albert Heijn,
Blz., Bruna, Cigo, Jumbo, Libris, Plantage,
PLUS, Primera, The Read Shop, Vivant.