W! genomen door Red Buil, erkent teambaas Horner 9Hftl 27 male balans is nog niet gevonden. Ingecalculeerd allemaal, maar toch. Verstappen: „We staan nu wel waar we dachten dat we zou den staan, maar we moeten écht sneller. We moeten nog wel wat verbeteren." Hamilton weer koning En nog meer slecht nieuws, al thans als u van verrassingen houdt. Want ja, zet Lewis Hamilton maar gewoon weer op één in uw Formule i-pooltje. Al valt er goktechnisch vast geen droog brood mee te ver dienen. De excen trieke Brit heeft drie wereldkampioenschappen op zak en wederom de beste auto onder zijn kont. Daar komt nog eens bij dat zijn eeuwige rivaal Nico Ros berg na z'n eerste wereldtitel met een is afgewaaid. En vervanger Valtteri Bottas is absoluut een coureur met kwaliteiten, maar die brute zilvergrijze machine vol Duitse degelijkheid en paarden kracht is wel even van een andere orde dan de Williams, waarin hij seizoenen lang in de subtop reed. Maar Ferrari dan? Zeker, Sebas tian Vettel wordt een geduchte uitdager. Niet in de laatste plaats omdat de Italianen na weer een te leurstellende campagne honder den miljoenen hebben geïnves teerd in een nieuwe kar. En ja, die is snel, bleek in Barcelona al. Maar niet significant sneller dan Merce des. Een enorme voorsprong ont breekt. En in een seizoen vol met nieuwe regels gaat niets zo belang rijk worden als de doorontwikke ling van de nieuwe auto's, gaande weg het seizoen. Als meesters be heersen de Duitsers dat aspect: die zoektocht naar de extra versnel ling. De vraag is of Ferrari daarin gelijke tred houdt. Vorig jaar wa ren ze ook lentekampioen, maar gaandeweg het jaar werd het gat steeds groter en sprong ook Red Bull nog over de steigerende ras- paardjes. Alles anders? Mwah We hebben er maanden lang over gefilosofeerd. Kranten over volgeschre ven. Door al die regelwijzigingen zou de sport gaan veranderen. On herkenbaar in vergelijking met 2016. Maar wat blijkt in Mel bourne? De volgorde bovenaan, gisteren na de ochtendtraining: onveranderd. Twee Mercedessen vooraan, kort daarachter twee Red Bull-wagens en twee Ferrari's, 's Middags was alleen de volgorde een beetje gehusseld. Natuurlijk, het waren slechts trainingen. Maar sterkte dit seizoen voor die gene die wat van z'n spaarcentjes heeft ingezet op een vergelijkbaar scenario als in 2009, toen Jenson WtRS Button ook na een winter vol re glementwijzigingen namens Brawn GP kampioen werd dankzij een gouden vondst (de dubbele diffuser). Een gevalletje Leicester City? Helaas, gaat niet gebeuren. Harder, better, faster, stronger aarom u echter wél moet kijken? Omdat nu wel écht duidelijk is geworden dat de moeilijkheids graad van de koningklasse flink omhoog is gegaan. „De limieten van het menselijk lichaam wor den opgezocht", verwacht Paddy Lowe, nu technische baas bij Williams. De topsnel heid ligt vanwege de toegenomen neerwaartse druk van de auto's niet zozeer hoger, maar de boch ten kunnen dankzij meer grip véél sneller worden genomen. Zo sneuvelen records, maar ook boli des. Kijkt u alleen Formule 1 voor crashes? Slaap dan zondagmorgen niet door uw wekker heen. De Re nault van Jolyon Palmer? Na één trainingsdag al in de kreukels. On genadig hard knalde de Brit eraf. De bezemdienst had er een flink karwei aan om alle onderdelen van de baan te vegen. En Palmer, die ongedeerd uitstapte na een slip en twee klappen tegen de muur, was lang niet de enige met proble men. Ook Marcus Ericsson scoorde op het grind een parkeer bon met z'n Sauber. Valtteri Bottas speelde in zijn Mercedes 's mor gens en 's middags voor gras maaier. En Romain Grosjean kleurde in de Haas ook twee keer buiten de lijntjes. Zelfs Kimi Raik- könen hield met zijn miljoen jaar ervaring de Ferrari niet overal tus sen de kerbstones. En ja, ook Max Verstappen verloor direct z'n no- claimkorting over 2017 toen hij 's middags met vier wielen buiten de baan over het gravel stuiterde door wat onderstuur. Een angstig momentje voor de Limburger, die gelukkig zonder kleerscheuren de pit bereikte. Inhalen? Hoe dan? Het kan nog, denkt Verstap pen. „Je moet alleen wat harder inhalen." Typisch een Verstappen-quote, bij wie het glas altijd halfvol is. Maar met zijn visie is hij in een wereld vol bre dere auto's en hogere bochten snelheid wel een roepende in de woestijn geworden. Veel van zijn collega's zien het nu als iets on mogelijks. Red Bull-teambaas Christian Horner blijft echter po sitief, net als Verstappen. Inhalen, toch een van de spectaculairste onderdelen van Formule 1, is niet onmogelijk, maar juist uitdagen der gemaakt, meent hij. En zo be keken kan dat de sport ook ten goede komen. Horner: „Misschien is inhalen hier en daar de laatste jaren ook weieens iets te eenvou dig geweest." Met de billen bloot Waarom u ook moet kijken? Omdat het na een maan denlange periode vol met technische termen en oeverloos testen weer begrijpelijk wordt. Sjoemelen met een afgeladen of juist bijna lege benzinetank, om anderen zand in de ogen te strooien. Testen met de motor op 80 procent. Leuk voor de diehard petrolhead die geniet van dit soort spelletjes. Maar voor de leek (lees: het grote publiek) wordt een toch al technische sport als Formule 1 er zo niet direct begrijpelijker en mooier op. Gelukkig zijn we mor gen van al die onzin af. Gewoon allemaal rijden en met de billen bloot. Of zoals ze hier in Mel bourne zeggen: Stop the Talking, Start the Racing! 710114 003652 BON POLEPOSITION zaterdag 25 maart 2017 EE ALBERT PARK, MELBOURNE MORGEN 07.00 UUR Max? 'Die kans is klein' Jolyon Palmer maakte gisteren tijdens de vrije training een flinkse klapper met zijn Renault. Verstappen snelt over het circuit van Albert Park in Melbourne, foto'sgettyimages/afp O.a. verkrijgbaar bij: AKO, Albert Heijn, Blz., Bruna, Cigo, Jumbo, Libris, Plantage, PLUS, Primera, The Read Shop, Vivant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 27