Als vijfduizend kisten in brand vliegen...
3
Gerrie Duynkerke (50)
uit 's-Heer Abtskerke
deelt haar motor met
haar zoon Nevil (21). Al 31
jaar heeft ze haar rijbewijs.
Na een pauze van twintig
jaar (in verband met de kin
deren) rijdt ze sinds drie
jaar weer af en toe. Voor
heen had ze luxe toermoto-
ren, zoals een Yamaha ven
ture 1200 en een Honda
Goldwing. Nu houdt ze het
bij een bescheiden toermo-
tor, een Honda CB500. Een
lekker hanteerbaar modelle
tje.
Haar eerste rit van 2017
was even wennen, maar
ging prima. Verleren doe je
het eigenlijk niet, vindt ze.
„Even op het gemakje aan
voelen. Ik ben juist niet te
bewust met alles bezig. Dan
wordt het krampachtig en
ga je misschien juist fouten
maken. Je moet ook niet
vergeten te genieten."
Gerrie heeft de motor niet
nagekeken op technische
staat, dat vertrouwt ze haar
zoon toe. Die loopt 'BRA-
VOK' elke week wel even
langs; hij rijdt elke dag.
Gerrie kijkt ernaar uit om
met mooi weer lekker in
haar eentje uit te waaien in
de Zeeuwse polders, bij de
zeedijk of de boulevard in
Vlissingen. „Even het water
zien tussendoor, dat vind ik
mooi."
De snelweg en de stad
zoekt ze niet op. „Ik draai er
mijn hand niet voor om
hoor, maar ik rijd liever er
gens anders."
Nevil heeft grootsere
plannen voor het motorsei
zoen. Hij gaat weekendjes
naar Luxemburg en de Eifel
met zijn vriendin en vrien
den. Ook wil hij nog twee
weekjes naar Frankrijk met
zijn vriendin.
Tussendoor rijdt hij het
liefst op de dijk tussen
Veere en Vrouwenpolder:
„Die bochtjes zijn daar zó
mooi."
Jan de Meester (21) uit
Breskens rijdt nu drie
jaar motor. Hij heeft
geen auto en rijdt dus het
hele jaar op zijn KTM 690
Enduro R. De technische
staat van zijn motor houdt
hij goed bij. Alleen onder
houd waar je speciaal ge
reedschap voor nodig hebt,
laat hij door de specialist
doen.
Hij kijkt er erg naar uit
om komend seizoen met
vrienden samen te rijden.
Ook gaat hij met zijn ou
ders, broers en zusje twee
weken op motorvakantie
naar Spanje. Zijn zusje van
vijftien zit dan achterop bij
zijn vader, de rest rijdt zelf.
De route gaat door de Pyre
neeën en Zuid-Spanje.
„Misschien dat ik erna nog
twee of drie weken in mijn
eentje blijf omdat ik dan
ben afgestudeerd. Dat lijkt
me een mooie beloning."
In Zeeland rijdt hij graag
in de buurt van zijn huis:
„In West Zeeuws-Vlaande
ren heb je weinig politie en
flitsers. En mooie polder
wegen." Maar het liefst gaat
hij toch naar de bergen toe.
Het nadeel is alleen dat je
daar 700 kilometer voor
moet rijden. Als hij een
middagje 'lekker gaat stu
ren', duikt hij vaak de grens
naar België over. Langs de
kust tot Frankrijk en terug,
of juist naar Gent. Hij rijdt
dan vaak op de bonnefooi:
„Dan pak ik afslagen die ik
nog niet ken. Als ik dan
richting huis wil, moet ik
zoeken waar ik heen moet:
best een leuke puzzel elke
keer." De Meester zweert bij
motorrijden, en niet alleen
vanwege het heerlijke ge
ronk. De onderlinge contac
ten tussen motorrijders
vindt hij prachtig: „Zelfs
met wildvreemden heb je
altijd gespreksstof. We groe
ten elkaar onderweg en hel
pen als er iemand met pech
staat."
Ze vormden een perfecte brandsta
pel, de vijfduizend grote houten
kisten van 1 bij 1 bij 1 meter, soms
tot twaalf stuks hoog opgestapeld.
Mede door de harde wind kon het
vuur zich donderdag razendsnel
door deze gigantische hoop hout
verspreiden.
De brand bij fruitteler KG in Ka
pelle deed denken aan de grote
branden die regelmatig uitbreken
bij de opslag van pallets. Dit soort
branden zijn nauwelijks te blussen
door de combinatie van hitte,
brandstof (hout) en zuurstof. Door
de enorme hitte vatten donderdag
avond aan de Oostambachtweg ook
de naastgelegen loodsen vlam.
Verzekeraars zijn zich zeer be
wust van het risico dat de opslag
van grote hoeveelheden houten
kisten met zich meebrengt. Leo Re-
mijn is directeur van de Zeeuwse
Verzekeringen, waarbij veel agrari
sche bedrijven, waaronder het
zwaar getroffen KG, zijn verze
kerd: „Wij maken met elk bedrijf
vooraf heel specifieke afspraken
over de wijze waarop houten fruit
en bewaarkisten worden opgesla
gen. De ene boer heeft meer ruimte
op zijn terrein dan de andere. Het is
allemaal maatwerk." Wie niet an
ders kan dan zijn kisten pal tegen
een loods te plaatsen betaalt
We maken altijd
afspraken over hoe
de f ruitkisten worden
opgeslagen
daarom meer premie dan iemand
die ze op veilige afstand kan neer
zetten. De verzekeraar laat de brand
uitgebreid onderzoeken. Remijn
schat het schadebedrag bij het be
drijf in Kapelle voorlopig op vier tot
vijf miljoen euro. Belangrijke scha
deposten zijn, naast de loodsen zelf,
het opgeslagen fruit en een sorteer-
lijn met verpakkingsmachines. Al
les wat niet snel naar buiten kon,
ging in vlammen op.
Het was donderdag voor het eerst
dat de 14 jaar oude sirenes van het
WAS (waarschuwings- en alarme
ringsysteem) in Zeeland loeiden bij
een brand. Niet alleen in Kapelle
gingen de sirenes af. Ook in Bieze-
linge, Wemeldinge en delen van
Goes klonk het luchtalarm. De ope
rationeel leider van de brandweer
gaf de opdracht hiervoor. Daarbij
werd een ruim gebied gekozen on
der het motto beter te veel mensen
waarschuwen dan te weinig.
„Bij een brand van deze omvang
in combinatie met zo'n sterke wind
is er eigenlijk nooit water genoeg",
aldus de brandweer. Een waterwa
gen werd naar de brand gestuurd.
Verder legde de brandweer een zo
geheten grootschalig watertrans
port op dat water aanvoerde vanuit
het dichtstbijzijnde open water.
Maar dat kostte tijd en dat is nu net
wat brandweerlieden niet hebben
bij een dergelijke brand. Om een
idee te geven wat voor paardenmid
del nodig is om een brand in zo'n
gigantische hoop hout snel de kop
in te drukken: een paar jaar geleden
werd in Zevenbergen een grote
crashtender van de luchtmacht in
gezet om een brand bij een pallet-
fabriek aan te pakken. Crashten
ders zijn enorme blusvoertuigen
die op vliegvelden klaar staan
om vliegtuigbranden te bestrijden.
zaterdag 25 maart 2017
Gerrie Duynkerke met haar zoon Nevil. fotomarcelledavidse
Jan de Meester: „Het liefst in de bergen." fotocamile
Volgens een eerste schatting
van de verzekeraar heeft fruit-
teeltbedrijf KG in Kapelle vier
tot vijf miljoen euro schade op
gelopen bij de verwoestende
brand.
Theo Giele
Kapelle
-Leo Remijn, directeur Zeeuwse
Verzekeringen