Als vijfduizend kisten in brand vliegen... 3 Gerrie Duynkerke (50) uit 's-Heer Abtskerke deelt haar motor met haar zoon Nevil (21). Al 31 jaar heeft ze haar rijbewijs. Na een pauze van twintig jaar (in verband met de kin deren) rijdt ze sinds drie jaar weer af en toe. Voor heen had ze luxe toermoto- ren, zoals een Yamaha ven ture 1200 en een Honda Goldwing. Nu houdt ze het bij een bescheiden toermo- tor, een Honda CB500. Een lekker hanteerbaar modelle tje. Haar eerste rit van 2017 was even wennen, maar ging prima. Verleren doe je het eigenlijk niet, vindt ze. „Even op het gemakje aan voelen. Ik ben juist niet te bewust met alles bezig. Dan wordt het krampachtig en ga je misschien juist fouten maken. Je moet ook niet vergeten te genieten." Gerrie heeft de motor niet nagekeken op technische staat, dat vertrouwt ze haar zoon toe. Die loopt 'BRA- VOK' elke week wel even langs; hij rijdt elke dag. Gerrie kijkt ernaar uit om met mooi weer lekker in haar eentje uit te waaien in de Zeeuwse polders, bij de zeedijk of de boulevard in Vlissingen. „Even het water zien tussendoor, dat vind ik mooi." De snelweg en de stad zoekt ze niet op. „Ik draai er mijn hand niet voor om hoor, maar ik rijd liever er gens anders." Nevil heeft grootsere plannen voor het motorsei zoen. Hij gaat weekendjes naar Luxemburg en de Eifel met zijn vriendin en vrien den. Ook wil hij nog twee weekjes naar Frankrijk met zijn vriendin. Tussendoor rijdt hij het liefst op de dijk tussen Veere en Vrouwenpolder: „Die bochtjes zijn daar zó mooi." Jan de Meester (21) uit Breskens rijdt nu drie jaar motor. Hij heeft geen auto en rijdt dus het hele jaar op zijn KTM 690 Enduro R. De technische staat van zijn motor houdt hij goed bij. Alleen onder houd waar je speciaal ge reedschap voor nodig hebt, laat hij door de specialist doen. Hij kijkt er erg naar uit om komend seizoen met vrienden samen te rijden. Ook gaat hij met zijn ou ders, broers en zusje twee weken op motorvakantie naar Spanje. Zijn zusje van vijftien zit dan achterop bij zijn vader, de rest rijdt zelf. De route gaat door de Pyre neeën en Zuid-Spanje. „Misschien dat ik erna nog twee of drie weken in mijn eentje blijf omdat ik dan ben afgestudeerd. Dat lijkt me een mooie beloning." In Zeeland rijdt hij graag in de buurt van zijn huis: „In West Zeeuws-Vlaande ren heb je weinig politie en flitsers. En mooie polder wegen." Maar het liefst gaat hij toch naar de bergen toe. Het nadeel is alleen dat je daar 700 kilometer voor moet rijden. Als hij een middagje 'lekker gaat stu ren', duikt hij vaak de grens naar België over. Langs de kust tot Frankrijk en terug, of juist naar Gent. Hij rijdt dan vaak op de bonnefooi: „Dan pak ik afslagen die ik nog niet ken. Als ik dan richting huis wil, moet ik zoeken waar ik heen moet: best een leuke puzzel elke keer." De Meester zweert bij motorrijden, en niet alleen vanwege het heerlijke ge ronk. De onderlinge contac ten tussen motorrijders vindt hij prachtig: „Zelfs met wildvreemden heb je altijd gespreksstof. We groe ten elkaar onderweg en hel pen als er iemand met pech staat." Ze vormden een perfecte brandsta pel, de vijfduizend grote houten kisten van 1 bij 1 bij 1 meter, soms tot twaalf stuks hoog opgestapeld. Mede door de harde wind kon het vuur zich donderdag razendsnel door deze gigantische hoop hout verspreiden. De brand bij fruitteler KG in Ka pelle deed denken aan de grote branden die regelmatig uitbreken bij de opslag van pallets. Dit soort branden zijn nauwelijks te blussen door de combinatie van hitte, brandstof (hout) en zuurstof. Door de enorme hitte vatten donderdag avond aan de Oostambachtweg ook de naastgelegen loodsen vlam. Verzekeraars zijn zich zeer be wust van het risico dat de opslag van grote hoeveelheden houten kisten met zich meebrengt. Leo Re- mijn is directeur van de Zeeuwse Verzekeringen, waarbij veel agrari sche bedrijven, waaronder het zwaar getroffen KG, zijn verze kerd: „Wij maken met elk bedrijf vooraf heel specifieke afspraken over de wijze waarop houten fruit en bewaarkisten worden opgesla gen. De ene boer heeft meer ruimte op zijn terrein dan de andere. Het is allemaal maatwerk." Wie niet an ders kan dan zijn kisten pal tegen een loods te plaatsen betaalt We maken altijd afspraken over hoe de f ruitkisten worden opgeslagen daarom meer premie dan iemand die ze op veilige afstand kan neer zetten. De verzekeraar laat de brand uitgebreid onderzoeken. Remijn schat het schadebedrag bij het be drijf in Kapelle voorlopig op vier tot vijf miljoen euro. Belangrijke scha deposten zijn, naast de loodsen zelf, het opgeslagen fruit en een sorteer- lijn met verpakkingsmachines. Al les wat niet snel naar buiten kon, ging in vlammen op. Het was donderdag voor het eerst dat de 14 jaar oude sirenes van het WAS (waarschuwings- en alarme ringsysteem) in Zeeland loeiden bij een brand. Niet alleen in Kapelle gingen de sirenes af. Ook in Bieze- linge, Wemeldinge en delen van Goes klonk het luchtalarm. De ope rationeel leider van de brandweer gaf de opdracht hiervoor. Daarbij werd een ruim gebied gekozen on der het motto beter te veel mensen waarschuwen dan te weinig. „Bij een brand van deze omvang in combinatie met zo'n sterke wind is er eigenlijk nooit water genoeg", aldus de brandweer. Een waterwa gen werd naar de brand gestuurd. Verder legde de brandweer een zo geheten grootschalig watertrans port op dat water aanvoerde vanuit het dichtstbijzijnde open water. Maar dat kostte tijd en dat is nu net wat brandweerlieden niet hebben bij een dergelijke brand. Om een idee te geven wat voor paardenmid del nodig is om een brand in zo'n gigantische hoop hout snel de kop in te drukken: een paar jaar geleden werd in Zevenbergen een grote crashtender van de luchtmacht in gezet om een brand bij een pallet- fabriek aan te pakken. Crashten ders zijn enorme blusvoertuigen die op vliegvelden klaar staan om vliegtuigbranden te bestrijden. zaterdag 25 maart 2017 Gerrie Duynkerke met haar zoon Nevil. fotomarcelledavidse Jan de Meester: „Het liefst in de bergen." fotocamile Volgens een eerste schatting van de verzekeraar heeft fruit- teeltbedrijf KG in Kapelle vier tot vijf miljoen euro schade op gelopen bij de verwoestende brand. Theo Giele Kapelle -Leo Remijn, directeur Zeeuwse Verzekeringen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 174