DE VRAAG Alligator Plastics wil elk jaar 20 procent groeien. De vraag van eigenaar-directeur Wietse Wissema: In 2012 besloot Alligator Plastics voortaan te focussen op research en development. Het gevolg: een storm achtige groei. In gesprek Hoge rente Onze experts Aram Goudsmit, Mark Eenink en Corné Kranenburg over crowdfunding, private equity en het stapelen van financieringsvormen. Hoe ga ik de groei van mijn bedrijf financieren? De kunststof onderdelen van Alligator Plastics zijn terug te vinden in bijvoorbeeld medische instrumenten, zeepautomaten en automotoren, maar zelden zichtbaar. „Het zijn vooral complexe producten, zoals waterdichte computerbehui zingen, geavanceerde drukventielen en schok- brekers", zegt Wietse Wissema. Vier decennia na de start in de jaren 50 kwam hij als bedrijfsleider het bedrijf binnen, waarna hij het in 2007 via een managementbuy-out overnam. Twee jaar later stonden de machines stil. De crisis raakte het bedrijf hard. Zeventien mensen op de loonlijst, maar het werk liep terug. Reden voor Wissema om het businessmodel onder de loep te nemen. „We wilden weerbaarder worden door ons sterker te richten op de behoefte van de markt." In 2012 ging het roer om en kwam de focus te liggen op research en development. „Om los te komen van onze oude manier van denken hebben we daarvoor vooral nieuwe klanten gezocht." Met succes. De omzet verdubbelde elk jaar en lag eind 2016 op 10 miljoen euro. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 100 medewerkers. Omdat in 2014 het pand te klein werd, verdubbelde de capaciteit. Toen dit in 2016 ook niet meer afdoende bleek te zijn en Wissema voorzichtig bouw plannen voor een nieuwe pro ductiefaciliteit maakte, kwam een van zijn zakelijke contacten met een voorstel: Alligator Plastics zou gebruik kunnen maken van de overcapaciteit van de machines van zijn bedrijf. „Zijn business past erg goed bij ons. We besteedden al werk aan ze uit en zijn in gesprek gegaan over een overname." Over het bedrag dat gemoeid was met de aan koop, laat Wissema zich niet uit. Wel wil hij kwijt dat Alligator Plastics er zo'n 50 procent meer omzet mee in huis heeft gehaald. En dat de over name volledig bancair is gefinancierd. Kosten en flexibiliteit waren de belangrijkste weegfactoren. Hij heeft nog wel naar andere financieringsvor- men gekeken, waaronder crowdfunding. „Maar de hoge rente stond me tegen. De partij die ik sprak, betaalde investeerders een rendement van 6 pro cent. En het zou ons 8 procent kosten. Dat is met de huidige rentestand toch wel fors. Bovendien was het maximale bedrag - zo'n vijf ton - niet toereikend." Ook over private equity heeft hij nagedacht. „De managementondersteuning die zulke partijen bieden, is bij ons op dit moment niet nodig. Zolang ik het zelf kan doen, heeft dat mijn voor keur." Voor de toekomst sluit hij echter niks uit. „De komende tijd willen we jaarlijks minimaal 20 procent groeien. Het liefst doe ik dat op dezelfde manier als voorheen. De kans dat ik weer een partij tegenkom die zo goed bij ons past, acht ik vrij klein." 42 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 25 MAART 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 162