COLUMN Eén agendapunt: de toekomst. Je praat nooit over nu en toen ^ONDERNEMER DE WEEK VAN Hoe ontstijg je als onder nemer de waan van de dag om je te kunnen richten op doelen voor de lange termijn? 3 tips. Volgens het Nationaal Ondernemers Onder zoek verwacht 75 procent van het mkb de komende jaren te groeien. De belangrijkste uitdaging hierbij, zegt 30 procent, is het vrij maken van tijd en capaciteit om te werken aan groei. Als ondernemer ben je vaak bezig met de waan van de dag, terwijl de waarde- creatie van je bedrijf in de toekomst ligt. Wanneer je als ondernemer begint, steekje meestal onevenredig veel tijd in het realiseren van je droom. Een bedrijf opbouwen gaat niet vanzelf. Maar op een gegeven moment loopt je bedrijf en vullen je dagen zich met klanten, personeel, marketing en financiën. Technologische ontwikkelingen hebben een revolutionaire impact op ons zakelijke bestaan. Je moet permanent op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en zorgvuldig kijken waar kansen liggen. Kansen die je alleen kunt pakken als je hier tijd voor vrij maakt en je je blijft focussen op je doel. Er wordt dus veel van je ondernemersvaardig heden gevraagd. Uit onderzoek van ondernemer Peter Hinssen van Nexxworks, een wereldwijd veelgevraagd businessexpert, blijkt dat ondernemers de meeste tijd besteden aan zaken van vandaag, een beetje tijd aan zaken van morgen en bijna geen tijd aan de doelen van overmorgen. Volgens Hinssen besteden ondernemers vooral aandacht en energie aan de 'shit of yesterday'. Zijn advies: maak simpelweg echt tijd vrij in je agenda om aan overmorgen te werken. 'Daarmee creëer je waarde voor de toekomst. In het verleden is niets meer te creëren.' Het klinkt allemaal heel simpel. Maar hoe doe je dat dan? Hoe gebruik je je schaarse tijd optimaal? Graag deel ik 3 praktische tips van topondernemers die dit structureel goed toepassen. 1. Zet groeien in je agenda Door elke week een halve dag te besteden aan de toekomst en groei van je bedrijf, maak je ruimte voor waardecreatie. Niemand zal het je kwalijk nemen, je bent immers bezig met het meest cruciale onderdeel van je bedrijf. Door dit structureel te doen, niet even een paar weken, wordt het een patroon en breng je flexibiliteit in het dna je bedrijf. Dat gaat jou en je omgeving een verrassende verande ring opleveren. Besteed die halve dag wel met een duidelijk doel. De ene week ga je iets bestuderen, de andere week bezoek je een inspirerend congres, je gaat met je team brainstormen over productontwikkeling, je bezoekt een nieuwe klant, gaat met een leverancier praten et cetera. Allemaal slechts met één agenda punt: de ontwikkelingen van overmorgen. Je praat nooit over nu en toen. 2. Gebruik een kritisch groeinetwerk Maak een lijst met mensen en bedrijven die je interessant of fascinerend vindt. Bijvoorbeeld jouw toekomstige concurrenten, succesvolle groeibedrijven uit een andere branche, weten schappers van de lokale universiteit, je lastig ste klant, je kinderen. Bel ze op en maak een afspraak om te praten over hun toekomstvisie op jouw bedrijf en/of product. Welke toekomst zien zij voor jouw bedrijf over 3 tot 5 jaar? Waar verwachten zij dat jij kunt groeien? Misschien zien ze die groei helemaal niet. Misschien ook wel, maar dan op een andere manier? Denken vanuit een kritisch netwerk geeft je nieuwe inzichten. 3. Stel groei-agents aan In je eigen bedrijf lopen vaak de beste advi seurs rond. Sta open voor hun expertise en hun adviezen voor de toekomst, buiten hun dagelijkse werk en verantwoordelijkheden om. Organiseer op gezette tijden een groei- sessie die je zelf begeleidt. Jij stelt alleen maar vragen en geeft geen mening. Heel lastig, maar bijzonder effectief. Werk met het team toe naar een top 10 van kansrijke groei-ideeën. De beste drie ideeën benoem je met elkaar. Daarna wijs je per idee een enthousiaste kartrekker aan. Niet per se een kernteamlid, maar misschien juist een ander persoon. Die geef je een-op-een de opdracht dit initiatief in gang te zetten. De kartrekkers kunnen zaken uitzoeken, analyseren, voorbereiden, uitwerken en jou telkens bijpraten. Zo worden zij vanzelf jouw groei-agents, groei-agents die van binnenuit veranderingen creëren. Die veranderingen worden gedragen door je team en hebben dus een veel hoger slagingspercentage dan gemiddeld. Deze tip kreeg ik van een bekend ceo van een groot iet- bedrijf. Ik kan je verklappen: het werkt echt! Al met al gaat het erom dat je je niet verstopt in de drukte, maar datje het onbekende omarmt en een plek geeft in je dagelijkse werkzaamheden. Het vergt discipline hiervoor tijd te maken, maar het is het absoluut waard. Het gaat tenslotte over de toekomst van jouw bedrijf. Zo houd jij de controle en word je niet overvallen door de toekomst. Een goed moment om te beginnen is tijdens de Week van de Ondernemer. In één dag ben je helemaal up-to-date en zitje barstensvol ideeën voor groei. 'De Week van de Ondernemer is een ware snoepwinkel voor ondernemers' MVW.IWdo.1,/ GO 41 foto SIETSKE RAAMMAKERS Als ondernemer doe je er goed aan tijd vrij te maken om na te denken over de toekomst. Maak tijd voor vernieuwing Robert Buisman van Studio Interactive

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 161