'Hard groeien geeft financiële zorgen' Bert van Son Eigenaar MUD Jeans In 2015 heeft Bert van Son een verbetering in het businessmodel van MUD Jeans doorge voerd. Klanten kunnen duurzame spijkerbroeken nu niet alleen leasen, maar ook aanschaffen. Met een statiegeldmodel. En dat slaat aan. Waar lig jij weieens wakker van? „Momenteel vooral van de finan ciering van onze groei. Sinds anderhalfjaar groeien we erg hard. Vorig jaar verdubbelde de omzet en dat verwacht ik dit jaar weer. Bijzonder positief dus, maar daarmee moeten we ook steeds meer voorfinancieren." Schakel je daar je publiek weer voor in? „De crowdfundingcampagne van drie jaar geleden was succesvol en goed voor de publiciteit, maar tegenwoordig is het lastig nog boven het maaiveld uit te komen. Er wordt zo veel gedaan. Boven dien staan we op een ander moment in onze ontwikkeling en kunnen we positieve cijfers laten zien, waardoor banken coulanter zijn." Met welke aspecten van je ondernemerschap heb je moeten leren omgaan? „Ik besef nu dat we sommige activiteiten beter kunnen uit besteden. Zo wordt de fulfilment door een externe partij gedaan, wat veel stress scheelt. En we hebben ook een bureau inge schakeld voor de internetkant. De ontwikkelingen online gaan te snel om zelf volledig up-to-date te blijven." Waarvoor creëert dat ruimte? „Voor vernieuwing van ons con cept en onze producten. Zo heb ben we een sweater ontwikeld met 84 procent gerecycled mate riaal en een jeans die 40 procent gerecyclede stof bevat. Materiaal dat afkomstig is van oude spijker broeken die klanten ons sturen. Alle merken zijn daarbij welkom, zolang er maar voldoende katoen in zit. Zodat er minder kleding in verbrandingsovens belandt. Ook worden in onze nieuwe produc tiefaciliteit in Tunesië spijker broeken niet met chemicaliën gewassen, maar behandeld met ozon en laser. Waarvoor maar 3 liter water nodig is in plaats van duizenden liters." Wat is de invloed van digitalise ring op jouw bedrijf? „Aangezien mensen steeds meer online shoppen, groeit onze e-commerce hard. Desondanks blijft een spijkerbroek een lastig product om online te verkopen. Je wilt immers zien hoe hij om je billen valt. Daarom hebben we ons home-try-programma ontwik keld. Een klant kiest drie broeken en krijgt die thuisgestuurd. Hij kan ze vijftien dagen proberen, houdt de broek die het beste past en stuurt de andere twee retour. Verder hebben we FitsMe geïn stalleerd, een tooi waarmee klan ten eenvoudiger de juiste maat kunnen kiezen." En de grootste uitdaging op personeelsgebied? „Het blijft lastig te bepalen wan neer je iemand kunt aannemen. Je loopt altijd achter de feiten aan, want je hebt mensen nodig voordat je ze kunt betalen. Dat we een sociale missie hebben, heeft overigens wel als voordeel dat mensen in de rij staan om bij ons te werken. Jonge, gemoti veerde mensen die wat willen bijdragen aan de wereld en een hoog salaris minder belangrijk vinden. Precies wat wij nodig hebben om telkens te kunnen vernieuwen." o Remko Wouters Ondernemer en oprichter van Synpact. Hij werkt al 25 jaar met ondernemers 40 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 25 MAART 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 160