Het team deelt mee als aandeelhouder' JglL 'Ik wil klanten CCfdCF isl f kunnen helpen' f JHm /Ëk l' W Waar lig jij weieens wakker van? „Van de huidige politieke ontwik kelingen. De helft van onze omzet komt uit de Verenigde Staten, dus het effect van Donald Trumps aanstelling en regering is voor ons heel relevant." Hoe staat dat er tot op heden voor? „Vooralsnog goed, aangezien de consumentenbestedingen positief worden beïnvloed. Mochten er flinke importheffingen komen, dan zullen we misschien de stenen specifiek voor de VS uit die markt zelf moeten betrekken." Je lijkt niet op één paard te wedden. „Inderdaad. We hebben een test jaar achter de rug, waarin we naar verschillende kanalen heb ben gekeken. Zoals online met Amazon en met shop-in-shops bij de Bijenkorf. Ook hebben we ons Bespoke-programma ontwikkeld, waarbij we de klant nauw betrek ken bij het proces en in gesprek gaan over de vraag waarnaar hij precies op zoek is. Dat is nu zo'n 60 procent van onze omzet. En in zeven op de tien juwelen die we verkopen zit nu een in het labora torium gemaakte diamant." Wat is de invloed van digitalise ring op jouw bedrijf? „Buiten onze e-commerceactivitei- ten vooral dat de juwelen digitaal worden ontworpen. De goudsmid maakt schetsen en ontwikkelt een digitaal 3D-model, zodat klanten een beeld krijgen van waar we naartoe gaan. In de branche is het gebruikelijk dit achter de schermen te doen, maar bij Bespoke laten we het zien. Dat geeft meer beleving bij klanten." En de grootste uitdaging op personeelsgebied? „Goede edelsmeden zijn schaars. Er komen weinig mensen van de opleidingen af. En liever heb je ook iemand met een paar jaar werkervaring. We denken dus voortdurend na over de vraag waar we talent kunnen vinden en begeleiden de ontdekte talenten goed, via het meester-gezelprin- cipe bijvoorbeeld. Waarbij we mensen overigens niet alleen goed betalen, maar ook waarde ren. Het team deelt mee als aan deelhouder. Het aantrekken van het juiste talent is wellicht de belangrijkste uitdaging voor de komende tijd." Jacqueline Zuidweg Ondernemer, schrijver en spreker m Waar lig jij weieens wakker van? „Ik vraag me voortdurend af hoe ik mijn klanten eerder kan berei ken. Vaak komen mensen via gemeentes bij ons. Dan hebben ze al een lange weg afgelegd. Ik wil ze eigenlijk helpen wanneer de problemen nog minder groot zijn. Schuldhulpverlening voor onder nemers lijkt geen verplichte taak van gemeenten. Meerdere gemeenten hebben de budgetten verkleind of zelfs geschrapt toen ze minder budget van het Rijk kregen. Wat voor Zuidweg Partners in 2011 een omzetdaling van 15 procent betekende. Tegelij kertijd is onze doelgroep door de toename aan zzp'ers juist een stuk groter geworden. Wat helpt is dat schuldeisers steeds vaker inzien dat het loont eerder aan de bel te trekken." Met welke aspecten van je ondernemerschap heb je moeten leren omgaan? „Datje niet alles zelf moet willen uitzoeken. Als je een probleem goed voor jezelf kunt formuleren, kun je het eenvoudig delen met sparringpartners. Veel mensen zijn erg behulpzaam als je gewoon op ze af stapt. Andersom werkt dat net zo. Laatst had ik nog een gesprek met een jonge, vrouwelijke ondernemer. Die liep tegen heel herkenbare zaken aan." Welk advies is je bijgebleven? „Tijdens onze reorganisatie kreeg ik veel tegenwind van een mana ger van wie we afscheid moesten nemen. Juridisch had ik het allemaal netjes geregeld, maar persoonlijk liep het stroef. Daar zat ik behoorlijk mee. En toen heb ik het er bij de sportschool met wat oudere ondernemers over gehad. Ach joh, over een week of twee is het stof weer neergedaald.' Dat klinkt als een cliché, maar het klopte wel. Je moet oplossingen dus niet for ceren. Als ondernemer wil je vaak te snel gaan." Wat is de invloed van digitalise ring op je bedrijf? „Doordat de correspondentie met klanten en schuldeisers vrijwel volledig is gedigitaliseerd, kun nen we steeds efficiënter werken. Zeker als je je bedenkt dat één klant gemiddeld met achttien schuldeisers te maken heeft. Wel ligt er nog een grote kans in data-analyse. We hebben een schat aan informatie in ons klant volgsysteem, maar die moetje er dan wel uit zien te halen. Daar voor doen we nu een onderzoek met een universiteit." En de grootste uitdaging op personeelsgebied? „Die is eigenlijk al achter de rug. De afhankelijkheid van gemeen ten maakt kwetsbaar. Ik heb de organisatie flexibel en weer op maat moeten maken." Met welke uitkomst? „De organisatie is kleiner en platter geworden. En we zijn meer in teams gaan werken. Zoveel mogelijk zelfsturend, met meer ruimte voor creativiteit. Naar buiten toe formeel, maar intern heel ongedwongen. Ons werk draait immers om mensen." 39 Bernd Damme Oprichter House of Eléonore De diamant- en juwelenbranche kan innovatiever en duurzamer, meent Bernd Damme. In samenwerking met de Amsterdamse diamantslijpe rij Royal Asscher kiest hij onder meer voor e-commerce, beleving en in het labaratorium gemaakte diamanten. I Hulp aan mkb'ers met financiële problemen loopt als een rode draad door het ondernemerschap van Jacqueline Zuidweg. Met haar bedrijven Zuidweg Partners, MKB Doorstart.nl en Schulden.nl richt ze zich op het bieden van hulp en zo vroeg mogelijke signalering. GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 159