MEDIA 20% 28% 'Alles is te meten, dus bedrijven zouden sneller kunnen reageren dan ze nu doenr 10 TIPS maakt op bijvoorbeeld Linkedln, moetje het natuurlijk ook op je homepage zetten. En misschien kun je er ook een mailcampagne aan toevoegen." Hajer beklem toont dat hij zijn klanten niet het hele jaar door informatie hoeft te geven. „Bij de verkoop van lesma teriaal is het juist zaak het goede moment te kiezen." Als het om verkopen gaat, is het wel zaak de resultaten van je onlinecampagnes goed te meten. Hajer: „En alles is tegenwoordig te meten. Via Google Analytics kun je bijvoorbeeld achterhalen waar een bezoek aan jouw site vandaan komt. Als je ziet dat vanaf een blog vijf keer is door geklikt en vanaf een Linkedln- of mailbericht maar een keer, weet je waar je de volgende keer het meest van mag verwachten. Maar we gaan nooit voor één kanaal; we kiezen altijd voor een mix, ook van digitaal en fysieke middelen." Omdat alles te meten is, zouden bedrijven sneller kunnen reage ren, maar dat gebeurt nog steeds zelden. Een consument die op Google wandelschoenen zoekt en misschien zelfs een webshop bezoekt, krijgt wekenlang bij elk internetbezoek aanbiedingen voor wandelschoenen op zijn scherm. Ook als hij bij die shop of ergens anders in de tussentijd al schoenen heeft gekocht. Hajer: „Dat is niet zo slim. Die winkel zou moeten stoppen aanbiedin gen te sturen. Het is beter na een paar maanden een aanbieding voor schoenenonderhoud op te laten poppen. Ook als je merkt dat er op een gegeven moment niet meer op je aanbiedingen wordt geklikt, moet je je realise ren dat die klant om wat voor reden dan ook niet meer geïnte resseerd is. Doorgaan wekt alleen wrevel op." En dan gaat zo'n marketinguiting weer erg op zo'n automatische felicitaties lijken, o ENTER Google Analytics Marketingmanager Willem Hajer van de mkb-bedrijven had in 2015 zijn site in geen vijfjaar veranderd. In 2013 was dat nog 31 procent. van de mkb'ers die actief zijn met onlinemarketing, experimenteert met zoek machineoptimalisatie. 16 procent van die groep maakt actief gebruik van klantbeoordelingen. Bron: MKB Online Monitor 2016, uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van DTG. Gebruik Facebook niet voor harde verkoopacties. Met ingekochte Facebook- of Googleprofielen kun je poten tiële klanten gericht benaderen. Zorg datje website ook goed oogt op tabiets en telefoons. Als je je bedrijf registreert en claimt bij Google, ben je beter zichtbaar. Maak je marketing zo menselijk mogelijk. Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt je website sneller gevonden. Nodig klanten uit een recensie op je site of Facebookpagina achter te laten. Bied klagende klanten online een oplossing. Klanten kijken niet alleen naar de prijs, maar ook naar de service, afleversnelheid en betrouwbaarheid. Het behoud van klanten is vaak belangrijker dan het werven van nieuwe. GO 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 155