DOSSIER (die je al had) «s® Éfe»? nfMi 'immm ^^ap«3^gg Faceboolc, Instagram en WhatsApp bieden fantastische mogelijldieden voor marketing en klantenbinding. Maar je moet niet domweg willen verkopen. 'Het gaat om het effect, dus om bereik maal conversie' Bent u jarig, dan kunt u zomaar een felicitatie berichtje van uw tele- comprovider ontvangen of een kaartje van een bouwmarkt waarvan u een klan tenkaart hebt of een kortingsbon voor een nieuwe bril - uiteraard wel binnen een maand te beste den. Bedrijven gebruiken de gege vens van hun klanten om te suggereren dat ze een persoon lijke band met hen hebben. Het is echter de vraag of die klanten de attent bedoelde gestes op prijs stellen, omdat ze beseffen dat de gelukwensen rechtstreeks uit de computer komen rollen. Technologie „Zo'n telefoonberichtje is inder daad wel erg rechtlijnig", zegt Rik Vera, partner van het vooraan staande marketingbureau Nexx- works uit Gent. Dat is volgens hem het probleem van grote bedrijven. Die hebben vaak het idee dat ze alleen op basis van technologie in contact kunnen komen met hun klanten. Voor mkb-ondernemers, die hun klan ten vaak wel persoonlijk kennen, is het volgens Vera veel gemakke lijker een band met hun klanten op te bouwen door technologie in te zetten. Een felicitatie van een zakenrelatie die je echt kent, komt immers anders over. „Maar het gekke is dat mkb-bedrijven juist achterlopen met het gebruik van sociale media als Facebook, Twitter, WhatsApp of Instagram voor marketingdoeleinden. Ze denken dat het voor hen te duur of te ingewikkeld is." Vera's gevoel wordt bevestigd door de cijfers. Volgens onder zoek van onlinemarketingbureau DTG dat medio vorig jaar ver scheen, heeft van de Nederlandse mkb-ondernemers slechts 13 pro cent onlinemarketing omarmd, ziet 29 procent het belang er wel van in en doet maar liefst 53 pro cent helemaal niks op dat terrein. Branches die vooroplopen in het gebruik van social media zijn de horeca, automotive en fooddetail- handel. De bouwnijverheid en het transport lopen achter. Vera, die jaarlijks over de hele wereld wel honderd spreekbeur ten geeft over socialmediamarke- ting en ook tijdens de Week van de Ondernemer acte de présence gaf, ziet twee verschillende werel den. „De ene wereld is die van de technologie die veranderingen in onze levens teweegbrengt die gigantisch worden onderschat. Ik zeg altijd dat bedrijven vroeger bloemen waren. Om ervoor te zorgen dat de bijen op hen afkwamen, moesten ze zich met de mooiste kleuren tooien. Tegen- -» tekst RENÉ BOGAARTS illustraties JOHANNA BAPTIST dft 3 'C Ondernemerskwesties uitgediept; watje in elk geval moet weten. KLANTEN VANGEN Marketingmanager Willem Hajer GO 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 153