deondernemer.nl MILIEUBEWUST WINST MAKEN Ik heb een fantastisch bedrijfsidee waarmee ik een fortuin ga verdienen. Er blijkt wel een kanttekening te zijn: na wat rekenwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de wereld - onder meer vanwege mijn fantastische idee - over 300 jaar niet meer bestaat. Wil ik mijn plan dan nog wel doorzetten? Voor velen doen milieu-overwegingen er waarschijnlijk niet (echt) toe. De wetenschap heeft immers al keer op keer gecon cludeerd dat onze samenleving geen 1.000 jaar meer zal bestaan als we op de huidige voet doorgaan. En gaat het runnen van een succesvol bedrijf niet per definitie slecht samen met milieubewustzijn? Dat betwist ik. Binnen succesvolle businessmodellen speelt steeds vaker circulariteit een rol. Gelukkig maar. Wie hier nog niet mee bezig is, heeft over een paar jaar geen bestaansrecht. Constructieve commer cie heeft de toekomst. Behalve met een marge- of winstdoel stelling, dien je je business- 'Hergebruik is de beste model te ver vorm van recycling' stelling. Neem de branche van de consumentenelektronica. Die wordt beheerst door een marketinggedreven featurefetisj. Gebrui kers die het niet nodig vinden om de paar jaar een nieuw apparaat te kopen, zijn de dupe, want updates en onderdelen zijn op een gegeven moment niet meer beschikbaar. Hergebruik is de beste vorm van recycling. Bij leapp kiest de klant voor een refurbished - dus in nieuwstaat teruggebracht - product van Apple. Omdat dit voordeliger is dan een nieuw product en omdat de klant niet per se de allernieuwste featu res hoeft te hebben. Door een refurbished product aan te schaffen, wordt er één product minder geproduceerd. Het circulaire businessmodel van leapp heeft enorm bijgedra gen aan onze naamsbekendheid. Er is vraag naar milieuvrien delijke producten en media haken graag op het onderwerp aan. Dit helpt een milieubewuste onderneming om sneller succesvol te zijn, terwijl vaak wordt aangenomen dat je vanuit milieubewustzijn geen geld kunt verdienen. Milieubewuste businessmodellen kunnen net zo succesvol en winstgevend zijn als milieubelastende businessmodellen. Een duurzaam karakter kan je bedrijf zelfs sneller doen groeien. De hele dag door nieuwe kennis, inspiratie en events die jou als ondernemer aanspreken. Een fortuin verdienen - dat klinkt aanlokkelijk, niet? Maar klinkt het nog net zo aanlokkelijk als je beseft datje het milieu kwaad berokkent? Een groeiend aantal webwinkels dingt naar de gunst van de consument. Manoj Mehta, countrymanager Benelux van Cognizant, geeft 4 tips om klanten te binden. O VEREENVOUDIG HET AANKOOPPROCES Consumenten hebben een groeiend ongeduld. Daarom is het zinvol om het check-outproces en de bestelling, betaling en afronding van een aankoop te verbeteren en te versnellen. O INVESTEER IN MOBIELE SITES Het is van belang dat je kanalen, inclusief mobiele platforms, up-to-date zijn. Google kijkt tegenwoordig eerst naar opval lende content op mobiele sites. O MAAK AANBIEDINGEN PERSOONLIJK Bouw profielen van consumenten gebaseerd op hun aan kopen, productreviews en interactie met sociale media. O HERKEN HET TYPE KLANT Je moet zien of iemand voor het eerst binnenkomt of al een vaste klant is. Elke fase brengt voor de klant een eigen mate van loyaliteit met zich mee. Rogier van Camp is CEO van leapp. In 5 jaar tijd heeft hij een internationaal bedrijf op de kaart gezet dat premium Apple-produc- ten breed beschikbaar maakt en tegelijk een maatschappelijk belang vertegenwoordigd. De columns van Rogier van Camp en een interview met hem zijn ook te lezen op deondernemer.nl. 30 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 25 MAART 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 150