MANAGER
MARKETING
Sander Voerman,
Kranendonk
talenten op hbo-niveau die geen baan
hebben op hun niveau of een carrière
switch willen maken", zegt directeur
Tinus Hammink van Seece. „Ze zitten
achter de kassa of beseffen dat ze eigen
lijk altijd al iets met techniek hadden
willen doen. De een heeft een pabo
diploma op zak, de ander heeft maat
schappelijk werk gestudeerd. Ze volgen
nu een vierjarig leer-werktraject. Het
heeft tot nu toe ruim 100 zijinstromers
opgeleverd, mensen die meteen
beschikbaar zijn voor de bedrijven."
Waar ligt het aan dat havoleerlingen
minder voor techniek kiezen? Vwo'ers
verdiepen zich meer in hun vervolg
opleiding, denkt Alex Dorgelo, hoofd
communicatie en voorlichting bij de
faculteit techniek van de HAN.
„Havoleerlingen zijn minder met hun
toekomst bezig en hebben daardoor een
verkeerd beeld van techniek in het hbo.
Ze denken aan het sleutelen aan machi
nes en smeer aan de handen, terwijl ze
in werkelijkheid bezig zijn met duur
zame energieoplossingen of technische
hulpmiddelen in de zorg. Het gevolg is
dat ze een brede, niet-technische oplei
ding volgen waarmee ze alle kanten op
kunnen. Ook denken ze ten onrechte
dat techniek moeilijk is."
Misverstanden
Het bedrijfsleven, de HAN en het voort
gezet onderwijs hebben daarom de
krachten gebundeld met het doel ook
meer havoleerlingen te interesseren
voor techniek. De TechTour, de truck
met technische snufjes, heeft ertoe
geleid dat de open dagen van technische
hbo-opleidingen beter worden bezocht.
„Dat is een vooruitgang, maar we merk
ten dat veel leerlingen na afloop van
zo'n open dag nog steeds niet goed
wisten wat ze na die vier jaar met hun
opleiding zouden kunnen doen", aldus
Sander Voerman tussen
zijn collega's die bezig zijn
robotarmen te bouwen.
„De komende excursies met
havoleerlingen in ons bedrijf zijn
een mooie aanzet voor nauwere
samenwerking met de HAN. We
zien dat goed geschoold technisch
personeel, zoals werktuigbouw
kundigen en software-engineers,
niet voor het oprapen liggen. Nu
we enkele grote orders hebben
binnengehaald en er de komende
jaren meer werk ligt, zal het
tekort alleen nog maar groter
worden. We moeten ons dus
pro-actief opstellen richting de
hogeschool en meer techniek in
het onderwijs brengen. Zo over
wegen we een robottrainingscel
te plaatsen op school, waarmee
studenten kunnen testen. Het is
een goede manier om jongeren te
laten kennismaken met een sector
die ze onvoldoende kennen."
PZ
21